Undervolting NVIDIA GeForce RTX 3080 Founders Edition
Układy graficzne napędzające NVIDIA GeForce RTX 3080 wykonane zostały w litografii 8 nm, dlatego większość potencjalnych kupujących spodziewała się zmniejszenia poboru mocy, jednocześnie nie rozważając zakupu nowego zasilacza razem z kartą graficzną. Tymczasem Ampere okazały się bardzo prądożerne, ponieważ dwukrotnie większą ilość jednostek cieniujących trzeba czymś wykarmić, a wydajność nie bierze się przecież z powietrza. Postanowiłem więc sprawdzić czy możliwe jest, a także jaki skutek przynosi, obniżenie napięcia zasilania układu graficznego GA102. Zapraszam zatem na szybki undervolting NVIDIA GeForce RTX 3080 Founders Edition w programie MSI Afterburner.
Undervolting GeForce RTX 3080 działa na identycznej zasadzie jak u poprzedników, więc jednym prostym zabiegiem można znacznie obniżyć pobór mocy i temperatury.
Żeby wywołać krzywą napięć w MSI Afterburner musicie wcisnąć kombinację CTRL+F, wówczas pojawi się okienko z dwiema osiami - taktowania i napięcia. Cała filozofia polega na tym, żeby znaleźć ustawienia zapewniające najwyższy GPU Boost na możliwie najniższym VCore. Minimalne taktowanie rdzenia jakie zanotowałem na NVIDIA GeForce RTX 3080 Founders Edition miało miejsce w Wiedźmin 3: Dziki Gon i wynosiło 1800 MHz, dlatego uznałem, że właśnie taka wartość zostanie moim targetem. Napięcie obniżyłem do poziomu 825 mV (całą krzywą możecie przesuwać góra / dół wykorzystując klawisz Shfit). Operacja trwa zaledwie kilka sekund, ale później trzeba kartę porządnie wygrzać i sprawdzić stabilność. Wyniki znajdziecie poniżej, aczkolwiek skala korzyści jest uzależniona od scenariusza testowego, co szczegółowo opisuję w dalszej części poradnika. Najpierw porcja screenów pod batutą Wiedźmin 3: Dziki Gon
Test karty graficznej NVIDIA GeForce RTX 3080 - Premiera Ampere!
Undervolting GeForce RTX 3080 - Wiedźmin 3 - Temperatury
Undervolting GeForce RTX 3080 - Wiedźmin 3 - Krzywa napięcia
Undervolting GeForce RTX 3080 - Wiedźmin 3 - pozostałe parametry
Testy poboru mocy zostały wykonane w Wiedźmin 3: Dziki Gon i Shadow of the Tomb Raider (DirectX 12), jako dwóch odmiennych scenariuszach testowych, gdzie pierwszy jest najgorszym możliwym, drugi natomiast bardziej typowym (stąd różnica w GPU Boost). Miejsce wygrzewania i pomiaru wydajności w Wiedźmin 3 jest jednak inne, dlatego nie sugerujcie się ilością klatek widoczną na screenach. Przejdźmy teraz do suchych wyników, bo tutaj sporo się dzieje.
Pobór Mocy całej platformy
Shadow of the Tomb Raider / 2560x1440
Wat (mniej = lepiej)
1440 MHz (Base) 1800 MHz (Boost)
1440 MHz (Base) 1920 MHz (Boost)
Pobór Mocy całej platformy
Wiedźmin 3: Dziki Gon / 3840x2160
Wat (mniej = lepiej)
1440 MHz (Base) 1800 MHz (Boost)
1440 MHz (Base) 1800 MHz (Boost)
Temperatury pod obciążeniem
Shadow of the Tomb Raider / 2560x1440
Stopnie Celsjusza (mniej = lepiej)
1440 MHz (Base) 1800 MHz (Boost)
1440 MHz (Base) 1920 MHz (Boost)
Temperatury pod obciążeniem
Wiedźmin 3: Dziki Gon / 3840x2160
Stopnie Celsjusza (mniej = lepiej)
1440 MHz (Base) 1800 MHz (Boost)
1440 MHz (Base) 1800 MHz (Boost)
Shadow of the Tomb Raider - Kuwak Yaku
2560x1440 / Ultra / HBAO+ / DXR OFF / SMAA T2X / DirectX 12
Klatki na sekundę (więcej = lepiej)
1440 MHz (Base) 1800 MHz (Boost)
1440 MHz (Base) 1920 MHz (Boost)
Witcher 3: Blood & Wine - Palace Gardens
3840x2160 / Uber / HBAO+ / AA / HW x4 / DirectX 11
Klatki na sekundę (więcej = lepiej)
1440 MHz (Base) 1800 MHz (Boost)
1440 MHz (Base) 1800 MHz (Boost)
Poziom głośności
Obciążenie Wiedźmin 3
dB(A) (mniej = lepiej)
1440 MHz (Base) 1800 MHz (Boost)
1440 MHz (Base) 1800 MHz (Boost)
Jak widzicie, Wiedźmin 3: Dziki Gon opornie reaguje na undervolting, ponieważ wysyca power limity do ostatniej kropelki, ale jednocześnie spadek wydajności okazuje się praktycznie zerowy (minimalny GPU Boost jest praktycznie identyczny na obydwu ustawieniach). Obniżenie napięcia pozwoliło jednak nie tylko zmniejszyć pobór mocy (418 vs 465W) oraz temperatury (74 vs 77C), ale także obroty wentylatorów (1740 vs 1840 RPM). Pozwoliło to dodatkowo zredukować głośność. Shadow of the Tomb Raider na takich ustawieniach konsumował 85W mniej, różnica w taktowaniu względem ustawień fabrycznych wynosiła 120 MHz (1800 vs 1920 MHz), cooler notował 350 RPM mniej (1450 vs 1800 RPM), natomiast temperatury spadły o około 7 stopni Celsjusza (69 vs 76C). Wydajność była jednak niższa o dokładnie 7%. Pomiarów głośności dla Shadow of the Tomb Raider nie prowadzę, niemniej tutaj różnica byłaby znacznie większa niż w przypadku Wiedźmin 3: Dziki Gon. Każdy test trwał około 30 minut.