UKIE staje w obronie deweloperów. Systemy oceny gier jak PEGI powinny być wystarczające dla operatorów płatności
Platformy takie jak Steam czy Itch.io dały deweloperom swobodę twórczą i bezpośredni dostęp do milionów odbiorców na całym świecie. Jednak pod powierzchnią tego ekosystemu działają potężne siły, które mogą znacząco wpłynąć na to, jakie tytuły w ogóle trafią do sprzedaży. Okazuje się, że to nie tylko gracze i twórcy mają głos. Ostatnie wydarzenia pokazują, że istotną rolę w kształtowaniu oferty cyfrowych sklepów zaczynają odgrywać globalne instytucje finansowe.
Branża gier w Wielkiej Brytanii promuje wolność twórczą, jednocześnie poważnie traktując odpowiedzialność wobec graczy. Jasne i spójne klasyfikacje wiekowe są kluczowym elementem pomagającym ludziom w podejmowaniu świadomych wyborów dotyczących treści, z którymi się stykają - oświadczenie UKIE (brytyjskiej organizacji branży gier).
Wielka Brytania kapituluje przed Apple. USA zmusiły rząd do wycofania kontrowersyjnych żądań o backdoora w iCloud
Globalni operatorzy płatności, tacy jak Visa i Mastercard, zaczęli wywierać presję na cyfrowe platformy dystrybucji gier. Zmuszają sklepy takie jak Steam i Itch.io do usuwania tytułów zawierających treści dla dorosłych, określane jako NSFW. Działania te wynikają z wewnętrznych regulaminów firm finansowych, które zakazują przetwarzania transakcji związanych z określonymi kategoriami treści. W odpowiedzi Valve, właściciel Steama, po cichu zaktualizowało swoje zasady, zakazując publikacji gier, które mogą naruszać standardy partnerów płatniczych. Sklep Itch.io poszedł o krok dalej i tymczasowo ukrył wszystkie gry NSFW, aby przeprowadzić audyt zgodności. Dla obydwu platform utrata możliwości przetwarzania płatności kartami byłaby katastrofalna w skutkach.
Steam has added a new rule disallowing games that violate the rules and standards set forth by payment processors and card networks, or internet network providers.
— SteamDB (@SteamDB) July 16, 2025
At the same time, many incest themed games were removed from the store. pic.twitter.com/JHun6IZWyn
Włoskiemu YouTuberowi Once Were Nerd grozi więzienie za recenzje handheldów ANBERNIC z preinstalowanymi ROMami
W odpowiedzi na te działania brytyjska organizacja branżowa UK Interactive Entertainment (Ukie) wystosowała oficjalne stanowisko. Argumentuje w nim, że operatorzy płatności nie powinni narzucać własnych, często niejasnych standardów moralnych. Zamiast tego powinni zaufać istniejącym i dobrze ugruntowanym systemom klasyfikacji wiekowej, takim jak europejski PEGI (Pan European Game Information) czy amerykański ESRB (Entertainment Software Rating Board). Systemy te są stworzono do rzetelnej oceny treści i informowania konsumentów o charakterze gry, co do tej pory było wystarczającym zabezpieczeniem. Cyfrowa dystrybucja niesie ze sobą nowe wyzwania, a obecna sytuacja jest tego doskonałym przykładem. Działania firm płatniczych tworzą niebezpieczny precedens, w którym to instytucje finansowe, a nie deweloperzy czy systemy oceny, stają się arbitrami decydującymi o dostępności treści artystycznych i rozrywkowych. Prowadzi to do formy cenzury korporacyjnej, która może ograniczyć wolność twórczą, zwłaszcza w przypadku mniejszych, niezależnych studiów.
Powiązane publikacje

Intel wydziela dział Network and Edge (NEX) jako autonomiczną spółkę. To kolejny krok w globalnej restrukturyzacji firmy
11
Intel prezentuje wyniki finansowe za Q2 2025 i jednocześnie potwierdza rezygnację z inwestycji w Polsce oraz Niemczech
95
Amerykańskie firmy technologiczne ostrzegają przed cłami na półprzewodniki. Koszty produkcji wzrosną nawet o 25 proc.
25
Wielka Brytania kapituluje przed Apple. USA zmusiły rząd do wycofania kontrowersyjnych żądań o backdoora w iCloud
30