Twórcy Star Citizen wybierają Vulkan i chcą porzucić DirectX
Star Citizen, największy sukces gamingowych akcji crowfundingowych, powoli zbliża się do premiery. Choć ma mieć ona miejsce w tym roku, to dokładna data nie jest jeszcze znana. Wciąż pojawiają się jednak nowe informacje dotyczące gry. Jedną z nich jest to, że studio Cloud Imperium Games postanowiło zrezygnować ze wspierania DirectX 12. Wybrali Vulkana - API od konsorcjum Khronos. Jego największą zaletą jest, według CIG, pozostawienie użytkownikom możliwości wybory sytemu. Poza tym Vulkan nie różni się tak bardzo od swojego konkurenta. Choć developerzy Star Citizenmają w planach całkowite porzucenie DirectX, to nie palą za sobą mostów. API dedykowane Windowsom może być jeszcze wzięte pod uwagę.
Naszym obecnym zamiarem jest wspieranie wyłącznie Vulkana, a także porzucenie w pewnym momencie DirectX 11 – pisze Ali Brown
"Lata temu ogłosiliśmy nasz zamiar wspierania DX12, ale od czasu zaprezentowania Vulkana, który ma te same funkcje i wydajność, wydaje się, że dużo bardziej logiczne będzie użycie tego API, ponieważ nie zmusza ono użytkowników do wyboru Windows 10 i otwiera też możliwości by jedno API było wykorzystywane przez użytkowników zarówno Windowsa 7, 8, 10 oraz Linuxa" – pisze na forum Ali Brown, dyrektor wydziału inżynierii graficznej CIG. – "Naszym zamiarem jest wspieranie wyłącznie Vulkana, a także porzucenie w pewnym momencie DirectX 11".
Drzwi dla API od Microsoftu w Star Citizen nie zostały jednak całkowicie zamknięte. Ali Brown zaznacza, że jeśli DirectX 12 zapewni CIG konkretne i znaczące korzyści nad Vulkanem, to będzie ponownie wzięte pod uwagę, ponieważ te API nie różnią się od siebie znacząco. Czyżby ta otwarta furtka do cofnięcia swojej decyzji wiązała się z nowymi informacjami o tym, że do pełnego wykorzystania Vulkana, może jednak okazać się niezbędny Windows 10? Czy w takim wypadku wygra DirectX? Odpowiedzi na te pytania możemy poznać stosunkowo niedługo. Zgodnie z oficjalną stroną gry, Squadron 42, czyli kampania single-player Star Citizen, ma ukazać się jeszcze w tym roku. Nie wiadomo jednak, kiedy dokładnie.
Choć Star Citizen to już kolejna gra, której developerzy decydują się Vulkana, trudno przewidzieć, jaka przyszłość go czeka. Produkcji, które wykorzystują to API wciąż jest stosunkowo niewiele, choć cały czas słychać o nowych. Jednak, jeśli będzie ich przybywać, jak zareaguje na to Microsoft? Czy DirectX 12, który powoli wchodzi na rynek, ma coś jeszcze w zanadrzu? Zobaczymy. Zainteresowanym kondycją Vulkana w grach przypominamy nasz wybuchowy test DOOM, który z powodzeniem wykorzystuje to API: