TOP 10: Najlepsze symulatory flipperów lat 90. dla komputerów
- SPIS TREŚCI -
- 1 - TOP 10 flipperów lat 90.: Jak rodził się nowy gatunek gier
- 2 - TOP 10 flipperów lat 90.: Pinball Dreams
- 3 - TOP 10 flipperów lat 90.: Pinball Fantasies
- 4 - TOP 10 flipperów lat 90.: Pinball Illusions
- 5 - TOP 10 flipperów lat 90.: Slam Tilt
- 6 - TOP 10 flipperów lat 90.: 3D Pinball for Windows
- 7 - TOP 10 flipperów lat 90.: Obsession Pinball
- 8 - TOP 10 flipperów lat 90.: Epic Pinball
- 9 - TOP 10 flipperów lat 90.: Extreme Pinball
- 10 - TOP 10 flipperów lat 90.: 3-D Ultra Pinball
- 11 - TOP 10 flipperów lat 90.: Balls of Steel
Pojawienie się Ponga na ekranach konsol do gier w pewnym sensie stanowiło zapowiedź zjawiska, które dwie dekady później przyczyniło się do zamiany mechaniczno-eletronicznych tworów Williamsa, Bally, czy Data East na ich software’owe symulatory. To prawda, że nic nie zastąpi prawdziwego stołu. Również prawdziwym będzie stwierdzenie, że w latach 80. trudno byłoby odnaleźć maszynę zdolną wiarygodnie zasymulować zjawiska fizyczne, zachodzące na stole flipperów. Dopiero lata 90. okazały się łaskawe dla wielbicieli mechanicznych potworów, którzy stracili fortuny w salonach. Ich poszukiwania tańszej alternatywy właśnie dobiegły końca. Sama możliwość obejrzenia barwnego stołu flippera na ekranie monitora była już nagrodą. Nie mówiąc o setkach godzin spędzanych na biciu rekordów.
To co w latach 80. było niemożliwe (a przynajmniej niegrywalne), w latach 90. stało się faktem - flippery przeniesiono na ekrany komputerów. Skutecznie przyciągając do ekranów tysiące graczy.
Wybór stołów w Pinball Dreams. Jest w czym wybierać.
Łatwo zauważyć, że choć flippery nie są już tak częstym widokiem w salonach gier i lokalach gastronomicznych, to zawsze koegzystowały z automatami arcade i właściwie nikt, na dużą skalę, nie odważył się na wprowadzenie ich komputerowych symulacji w miejsca, gdzie od zawsze były flippery. Za to domowe flippery, rozgrywane na ekranach komputerów urosły do osobnego zjawiska. Lata 90. są przełomowo dla komputerowych symulatorów flipperów, to epoka w której narodziły się najważniejsze tytułu popularyzujące ten gatunek gier na ekranach maszyn. Zapewne przyczyniła się do tego ewolucja na rynku procesorów i układów graficznych.
Stern to jedna z firm, które do dziś produkują flippery. Można je nabyć także w Polsce. Ceny? Za nowy stół zaczynają się od 30 000 zł
Trudno wyobrazić sobie jakąkolwiek symulację odbić kulki na ekranie (poza Pongiem), która zadziałałaby płynnie na czymś słabszym od Motoroli 68000 albo Intela 80286. Bez wsparcia solidnych układów graficznych (ECS) i kart graficznych (VGA) też trudno dobrze się bawić - bo oprócz animacji kulki na ekranie niezbędne jest też (w wielu przypadkach) płynne przewijanie ekranu, tak by nie ograniczać pola rozgrywki do 320x200 pikseli. To jasne, że dzisiejsze realia symulatorów flipperów są zupełnie inne - to potężne gry 3D, które odważyły się odtwarzać rzeczywistość flipperów na ekranach konsol do gier i PC, jak chociażby seria stołów Pinball FX 3. Ale to już zupełnie inna historia. Lata 90. należą w gruncie rzeczy do dwóch firm: Digital Illusions (obecnie DICE) i Epic MegaGames, który szybko odkrył złotonośne kulki. A przecież tak niewiele dzieliło w tamtych czasach Arkanoida od flipperów. Wprawdzie już w latach 80. rynek gier komputerowych obfitował w próby przeniesienia stołów pinballi na ekrany, ale w większości przypadków były to próby słabe, albo zupełnie niegrywalne.
Dla wielbicieli współczesnych bohaterów popkultury też coś się znajdzie - na zdjęciu fragment stołu fippera Deadpool
W kontekście symulacji flipperów nie sposób pominąć oryginalnych producentów maszyn, które każdy chciałby mieć w swoim salonie (ewentualnie garażu, jeśli w wielorodzinnej kawalerce brakuje miejsca). Większość klasycznych producentów maszyn do obijania metalowych kulek już nie prowadzi działalności (w tym Williams, Bally, Data East), za to nie brak współczesnych producentów na tym już niszowym rynku, to m.in. Stern, American Pinball i Team Pinball (wywodzący się z Wielkiej Brytanii). Dziś właściwie nie ma żadnego problemu z zakupem własnego flippera, o ile oczywiście stać nas na wydatek przekraczający 30 000 zł. Dla pozostałych, mniej zasobnych w gotówkę śmiertelników pozostaje wyczekiwać na wydarzenia pokroju Pixel Heaven lub wyszukać w okolicy najbliższy salon gier z flipperami (na przykład przez Polskie Stowarzyszenie Flipperowe). Dla ludzi bardzo przywiązanych do flipperów znajdzie się i katowicki Pinball Rooms - hotel tematyczny z flipperami oraz warszwski Pinball Station - miejsce poświęcone wyłacznie rozrywce na flipperach.
Pinball Dreams - pierwsza komputerowa symulacja flippera z prawdziwego zdarzenia
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- …
- następna ›
- ostatnia »
- SPIS TREŚCI -
- 1 - TOP 10 flipperów lat 90.: Jak rodził się nowy gatunek gier
- 2 - TOP 10 flipperów lat 90.: Pinball Dreams
- 3 - TOP 10 flipperów lat 90.: Pinball Fantasies
- 4 - TOP 10 flipperów lat 90.: Pinball Illusions
- 5 - TOP 10 flipperów lat 90.: Slam Tilt
- 6 - TOP 10 flipperów lat 90.: 3D Pinball for Windows
- 7 - TOP 10 flipperów lat 90.: Obsession Pinball
- 8 - TOP 10 flipperów lat 90.: Epic Pinball
- 9 - TOP 10 flipperów lat 90.: Extreme Pinball
- 10 - TOP 10 flipperów lat 90.: 3-D Ultra Pinball
- 11 - TOP 10 flipperów lat 90.: Balls of Steel