TOP 10 - Drużyny e-sportowe warte setki milionów dolarów
E-sport już dawno stał się dochodowym biznesem. Prognozy są więcej niż optymistyczne. Branża zanotuje ogromne wzrosty, a jej popularność jeszcze wzrośnie. Wszystko to oznacza jedno - pieniądze, duże pieniądze. W zasadzie można już teraz powiedzieć, że najbardziej znane drużyny e-sportowe operują milionami dolarów amerykańskich. Magazyn Forbes stworzył listę najbardziej wartościowych zespołów e-sportowych. Czołówka to firmy warte setki milionów. Pierwsze miejsce należy do amerykańskich Cloud9. Tymczasem popularność tego typu sportu rośnie bez przerwy także w Polsce. Wystarczy przypomnieć jakie tłumy pojawiają się na imprezach typu Intel Extreme Masters.
Sponsoring to największe źródło przychodów, ale zyski ze sprzedaży praw do transmisji rozgrywek rosną najszybciej
Cloud9 ( C9 ) to amerykańska organizacja e-sportowa, której właścicielami są Jack i Paullie Etienne. Cloud9 powstało w 2012 roku. Po sukcesie zespołu Cloud9 LoL w North American League of Legends Championship Series, był on w stanie sięgnąć po finały w innych rozgrywkach. W 2015 roku drużyna C9 Heroes of the Storm wygrała pierwsze Mistrzostwa Świata w Heroes of the Storm. W 2018 r., C9 Counter-Strike: Global Offensive Roster stał się pierwszą amerykańską drużyną, która wygrała ważne mistrzostwa w finale ELEAGUE Boston: Major 2018. Firma warta jest 310 mln dolarów amerykańskich, a w ostatnim roku osiągnęła przychód w wysokości 22 mln dolarów. Posiada ona 92 graczy w 11 zespołach między innymi w Rocket League, League of Legends, Counter-Strike: Global Offensive, Hearthstone: Heroes of Warcraft, Super Smash Bros, Melee, H1Z1, Fortnite, Clash Royale, Overwatch, Rainbow Six: Siege. Część zysków przeznaczona jest na budowę ośrodka szkoleniowego w Los Angeles o powierzchni prawie 10000 metrów kwadratowych i zarazem kwatery głównej organizacji, która ma zostać otwarta w 2019 roku.
IEM 2019 - turniej Counter-Strike ponownie z rangą Majora
Drugie miejsce w zestawianiu zajmuje Team SoloMid, który jest własnością Andy'ego "Reginalda" Dinha i wart jest 250 mln dolarów, a zyski zespołu to 25 mln dolarów. Team SoloMid ma 39 graczy w siedmiu drużynach. Został założony we wrześniu 2009 roku. Bierze udział w rozgrywkach LoL, Fortnite, PlayerUnknown's Battlegrounds, H1Z1, Clash Royale, Hearthstone. Dinh na początku tego roku podpisał kontrakt z 19-letnią gwiazdą Ali "Myth" Kabbani i zainwestował 1,5 miliona dolarów w dom o powierzchni 1300 metrów kwadratowych, aby jego czteroosobowy skład Fortnite miał gdzie mieszkać, ćwiczyć i odpoczywać.
Twitch zablokowany w Chinach. Wszystko przez e-sport
Inwestycja już się zwraca. Kabbani stał się drugą co do wielkości gwiazdą na Twitchu, z 4,1 milionami fanów. Trzecie miejsce przypadło Team Liquid. Team Liquid to międzynarodowa, profesjonalna organizacja e-sportowa z siedzibą w Holandii, założona w 2000 roku. Jest własnością firmy aXiomatic. Ma wartość 200 mln dolarów oraz przychody w wysokości 17 milionów dolarów. Jej 65 graczy podzielonych jest na 14 drużyn. Pozostałe miejsca w zestawieniu należą kolejno do Echo Fox, OpTic Gaming, Fnatic, Gen.G Esports, G2 Esports, Immortals, Envy Gaming.
Czy e-sport wymaga większych umiejętności niż sport?
Przyszłość e-sportu rysuje się w jasnych barwach. Liczba fanów wirtualnych rozgrywek na całym świecie sięgnie 165 milionów w 2018 roku, co przekłada się na wzrost rok do roku o 15 procent. Przychody branży wzrosną w tym roku o 38 procent, do 906 milionów dolarów, a do 2021 roku osiągną 1,65 miliarda dolarów. Sponsoring to największe źródło przychodów (359 milionów dolarów w tym roku), następnie jest reklama (174 miliony), sprzedaż praw do transmisji (161 milionów), opłaty od twórców gier (116 milionów USD) oraz gadżety i bilety (96 milionów dolarów). Zyski ze sprzedaży praw do transmisji rosną najszybciej. Do 2021 r. mają wynieść 320 mln, co stanowić będzie drugie co do wielkości źródło przychodów za sponsoringiem.