To już koniec ESC.pl - sklep odchodzi jednak z dużą klasą
Nasi starsi czytelnicy z pewnością pamiętają jeszcze czasy jeżdżenia na giełdę komputerową przy ulicy Grzybowskiej w Warszawie, komputery Optimus czy nieco późniejszy okres zakupów w pierwszych stacjonarnych sklepach mieszczących się największych wojewódzkich miastach. Chociaż sporo w tym sentymentu, to obecnie zakupy nowego sprzętu są zdecydowanie wygodniejsze - wystarczy internet, kilka kliknięć i nazajutrz kurier puka do drzwi. A cyfrowych sklepów jest całkiem sporo i każdy znajdzie coś dla siebie. Wielu forumowiczów decydowało się na ESC.pl, które kusiło zdecydowanie lepszym podejściem do klienta, aniżeli popularne molochy. Niestety, gdańska spółka ogłosiła zakończenie działalności handlowej.
Wszystkie złożone w ostatnim czasie zamówienia oraz obecne i przyszłe zgłoszenia serwisowe w ESC.pl będą nadal normalnie realizowane.
CD-Action bez płyty: koniec epoki nośników optycznych?
ESC.pl to sklep komputerowy z wieloletnią tradycją, który prócz stacjonarnego lokalu w Gdańsku prowadził również działalność internetową. Warto też przypomnieć, że w okresie od kwietnia 2009 do listopada 2011 roku tworzyliśmy z nimi nasze comiesięczne Polecane Zestawy Komputerowe. Niestety, wszystko co dobre kiedyś się kończy. Gdańska spółka za pomocą komunikatu na swojej stronie ogłosiła oficjalne zakończenie działalności handlowej. Powód? Niestety - twarda konkurencja i efekt skali. ESC.pl jako mniejszy podmiot nie był w stanie konkurować z pozostałymi czterema graczami, którzy byli w stanie zamawiać zdecydowanie większe ilości sprzętu, uzyskując niższe ceny u przedstawicieli handlowych, a tym samym operując na wyższych marżach. Dochodziło do kuriozalnej sytuacji, gdzie taniej było kupić dane podzespoły u bezpośredniej konkurencji, niż u producenta czy dystrybutora.
To już koniec sklepu Saturn. Jego miejsce zajmie Media Markt
Finalnie mniejsze dochody i walka o utrzymanie się na rynku wymusiła ograniczenie liczby pracowników, co niestety negatywnie odbiło się na obsłudze klienta. Spółka stwierdziła, że nie tędy droga i podjęła decyzję o zamknięciu sklepu. ESC.pl potwierdza, że wszystkie zobowiązania firmy zostały uregulowane, nikt nie został zostawiony z niezrealizowanym zamówieniem, a serwis gwarancyjny jest i cały czas będzie dostępny. Prywatnie bardzo ubolewam z powodu końca ESC.pl - był to przeze mnie sklep ceniony i chętnie wybierany, nawet mimo topornej (acz sprawnie działającej) strony internetowej. Odpowiedzi były szybkie, serwis dobry, a w razie braku danego towaru od razu się kontaktowano i proponowano alternatywę (nie raz lepszą od oryginału!) w tej samej cenie. Poniżej zamieszczam pełną odpowiedź Michała Dombrowskiego na nasze pytania, na podstawie której powstał dzisiejszy tekst:
Nie jest tajemnicą, że obszar rynku w którym działaliśmy zdominowany jest przez 4 dużych graczy, później długo, długo nie ma nikogo, a dopiero potem pojawiają się firmy takie jak nasza. Jestem realistą i nawet nie miałem oczekiwań, że będziemy otrzymywać takie samo wsparcie(ceny) jak firmy z czołówki. Szczerze mówiąc gdybym był przedstawicielem któregoś z producentów też wolałbym sprzedać jednorazowo 500 kart graficznych, niż kontaktować się z setką i sprzedawać im po 5 sztuk. Jednak efekt tego jest taki, że sprzęt komputerowy możemy kupować taniej w sieciach detalicznych niż w hurtowniach, co powoduje znikanie z rynku mniejszych graczy. Myślę, że efekty tego mogą oceniać tylko konsumenci.
Walka o utrzymanie się na rynku wiązała się z ciągłym obniżaniem marż, co powiązane było z niższymi dochodami, a finalnie z mniejszą liczbą pracowników. Odbijało się to niestety na obsłudze klienta, a ponieważ nie mogliśmy jej zapewnić na oczekiwanym poziomie, została podjęta decyzja o zamknięciu sklepu.
Korzystając z okazji chciałbym zapewnić, iż nasza sytuacja finansowa była stabilna, wszystkie nasze zobowiązania zostały uregulowane i nie zostawiliśmy nikogo z niezrealizowanym zamówieniem, mamy też środki na funkcjonowanie serwisu. Dziękujemy wszystkim którzy byli z nami przez te wszystkie lata.
Zamieściliśmy informacje o zakończeniu działalności handlowej, gdyż chcielibyśmy jeszcze wykorzystać nasze 20 letnie doświadczenie i zdobytą wiedze aby pomagać w przyszłości osobom zainteresowanym zakupami sprzętu IT, zdecydowanie jednak nie wrócimy już do sprzedaży.
Michał Dombrowski