Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Wolniejszy od GeForce RTX 4060 i niewiele tańszy od GeForce RTX 5060. Czego nie rozumiecie?
- SPIS TREŚCI -
- 1 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Wstęp
- 2 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Zotac RTX 5050 Twin Edge
- 3 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Miejsca pomiarowe
- 4 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Platforma sprzętowa
- 5 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Alan Wake II / 1920x1080
- 6 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Alan Wake II / 2560x1440
- 7 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Black Myth Wukong / 1920x1080
- 8 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Black Myth Wukong / 2560x1440
- 9 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Cyberpunk 2077 / 1920x1080
- 10 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Cyberpunk 2077 / 2560x1440
- 11 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Dragon Age: The Veilguard / 1920x1080
- 12 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Dragon Age: The Veilguard / 2560x1440
- 13 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Dying Light 2 / 1920x1080
- 14 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Dying Light 2 / 2560x1440
- 15 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Ghost of Tsushima / 1920x1080
- 16 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Ghost of Tsushima / 2560x1440
- 17 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Hogwarts Legacy / 1920x1080
- 18 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Hogwarts Legacy / 2560x1440
- 19 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Indiana Jones / 1920x1080
- 20 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Indiana Jones / 2560x1440
- 21 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Silent Hill 2 / 1920x1080
- 22 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Silent Hill 2 / 2560x1440
- 23 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - STALKER 2 / 1920x1080
- 24 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - STALKER 2 / 2560x1440
- 25 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Starfield / 1920x1080
- 26 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Starfield / 2560x1440
- 27 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Star Wars Outlaws / 1920x1080
- 28 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Star Wars Outlaws / 2560x1440
- 29 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - The Last of Us / 1920x1080
- 30 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - The Last of Us / 2560x1440
- 31 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Wiedźmin 3: Dziki Gon / 1920x1080
- 32 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Wiedźmin 3: Dziki Gon / 2560x1440
- 33 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Alan Wake II / RT / 1920x1080
- 34 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Alan Wake II / RT / 2560x1440
- 35 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Black Myth Wukong / RT / 1920x1080
- 36 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Black Myth Wukong / RT / 2560x1440
- 37 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Cyberpunk 2077 / RT / 1920x1080
- 38 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Cyberpunk 2077 / RT / 2560x1440
- 39 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Dying Light 2 / RT / 1920x1080
- 40 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Dying Light 2 / RT / 2560x1440
- 41 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Hogwarts Legacy / RT / 1920x1080
- 42 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Hogwarts Legacy / RT / 2560x1440
- 43 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Silent Hill 2 / RT / 1920x1080
- 44 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Silent Hill 2 / RT / 2560x1440
- 45 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Star Wars Outlaws / RT / 1920x1080
- 46 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Star Wars Outlaws / RT / 2560x1440
- 47 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Wiedźmin 3: Dziki Gon / RT / 1920x1080
- 48 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Wiedźmin 3: Dziki Gon / RT / 2560x1440
- 49 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Cyberpunk 2077 / PT / DLSS / FG / 1920x1080
- 50 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Cyberpunk 2077 / PT / DLSS / FG / 2560x1440
- 51 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Cyberpunk 2077 / PT / DLSS / MFG / 1920x1080
- 52 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Cyberpunk 2077 / PT / DLSS / MFG / 2560x1440
- 53 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Cyberpunk 2077 / PT / DLSS / MFG / Input Lag
- 54 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Pobór mocy
- 55 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Temperatura GPU
- 56 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Temperatura VRAM
- 57 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Pomiar głośności
- 58 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Overclocking
- 59 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Sumaryczna wydajność / 1920x1080
- 60 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Sumaryczna wydajność / 2560x1440
- 61 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Sumaryczna wydajność / 1920x1080 / RT
- 62 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Sumaryczna wydajność / 2560x1440 / RT
- 63 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Podsumowanie
NVIDIA GeForce RTX 5050 jest najsłabszym i zapewne ostatnim przedstawicielem podstawowej rodziny desktopowych Blackwelli, którego premiera została wyciszona przez producenta, wpisując w schemat niefortunnego debiutu NVIDIA GeForce RTX 5060. Tylko nieliczne firmy wysyłały egzemplarze testowe, dostępne zresztą ze sporym opóźnieniem, dlatego wspomnianego potworka najłatwiej było dostrzec na... sklepowych półkach. Mnie premiera NVIDIA GeForce RTX 5050 zastała akurat na wakacyjnym wypoczynku, więc oglądając zachody słońca nad riwierą Bałtycką rozmyślałem jak bardzo Zieloni musieli nabroić, że całkowicie porzucili promocję najsłabszego modelu. Tutaj przepraszam za spojler - bardzo.
Autor: Sebastian Oktaba
Architektura NVIDIA Blackwell wprowadza zmodyfikowane bloki SM względem Ada Lovelace, głównie w kontekście budowy shaderów. Poprzednik posiadał 64 jednostki arytmetyczne dla obliczeń FP32 oraz 64 jednostki umożliwiające przeprowadzanie obliczeń FP32 i INT32, natomiast teraz otrzymujemy 128 jednostek arytmetycznych działających w zakresie FP32 i INT32. Blackwell wspiera również funkcję SER, czyli Shader Execution Reordering, umożliwiającą efektywne zarządzanie shaderami w obliczeniach związanych ze śledzeniem promieni. Rdzenie RT 4. generacji potrafią obliczyć dwukrotnie więcej przecięć promieni w porównaniu do rdzeni RT 3. generacji, natomiast zamiast silnika Triangle Intersection wprowadzony został Triangle Cluster, zoptymalizowano pod kątem efektywniejszego wykorzystania technologii Mega Geometry. Usprawniono także rdzenie Tensor 5. generacji, mogące wykonywać obliczenia FP4, a dodatkowo dostarczać części zasobów obliczeniowej do neuronowych shaderów. Nowe jednostki obsługują również Multi Frame Generation, jako najważniejszą nowość techniki DLSS 4. Więcej o architekturze NVIDIA Blackwell możecie przeczytać w osobnym opracowaniu.
GeForce RTX 5050 to bardzo mocno okrojony Blackwell, którego specyfikacja nie zwiastuje fajerwerków, a aktualna cena nie wygląda zachęcająco. Takie połączenie nie mogło skończyć się dobrze... Można już mówić o najgorszej premierze 2025 roku, przynajmniej w wykonaniu kart graficznych.
NVIDIA GeForce RTX 5050 nie posiada bezpośredniego odpowiednika w poprzedniej rodzinie kart graficznych, gdzie najsłabszym desktopowym modelem był GeForce RTX 4060, chociaż w laptopach występował GeForce RTX 4050 Mobile. Jednak generację wcześniej NVIDIA sprzedawała GeForce RTX 3050, który doczekał się dwóch wariantów - słabego (8 GB GDDR6 128-bit) oraz słabszego (6 GB GDDR6 96-bit). Najwidoczniej Zieloni postanowili wrócić do jeszcze większego rozdrabniania oferty, pomimo iż nawet zaprezentowany niedawno GeForce RTX 5060, został chłodno odebrany przez recenzentów i konsumentów. Głównym zarzutem była oczywiście okrojona specyfikacja oraz zaledwie 8 GB pamięci graficznej, aczkolwiek konstrukcja broniła się szybko spadającymi cenami i średnio 25% wyższą wydajnością od poprzednika. NVIDIA GeForce RTX 5050 został względem GeForce RTX 5060 okrutnie wykastrowany, dysponując znacznie mniejszą liczbą jednostek wykonawczych od GeForce RTX 4060, których nieco usprawniona architektura raczej nie zrekompensuje. Wygląda to niezbyt imponująco na papierze...
GeForce RTX 5050 | GeForce RTX 4060 | GeForce RTX 5060 | |
Architektura | Blackwell | Ada Lovelace | Blackwell |
Rdzeń | GB207 | AD107 | GB206 |
Litografia | 5 nm | 5 nm | 5 nm |
Rozmiar | 149 mm² | 158 mm² | 181 mm² |
Tranzystory | 17 mld | 19 mld | 22 mld |
Jednostki SP | 2560 | 3072 | 3840 |
Jednostki TMU | 80 | 96 | 120 |
Jednostki ROP | 32 | 48 | 48 |
Jednostki RT | 20 | 24 | 30 |
Jednostki AI | 80 | 96 | 112 |
Taktowanie bazowe | 2317 MHz | 1830 MHz | 2280 MHz |
Taktowanie boost | 2572 MHz | 2460 MHz | 2497 MHz |
Taktowanie pamięci | 20000 MHz | 17000 MHz | 28000 MHz |
Ilość pamięci | 8 GB GDDR6 | 8 GB GDDR6 | 8 GB GDDR7 |
Szyna pamięci | 128-bit | 128-bit | 128-bit |
Przepustowość | 320 GB/s | 272 GB/s | 448 GB/s |
Interfejs | PCI-E 5.0 x8 | PCI-E 4.0 x8 | PCI-E 5.0 x8 |
Współczynnik TGP | 130 W | 115 W | 145 W |
Cena MSRP | 249 USD | 299 USD | 299 USD |
Jaka karta graficzna do gier? Kupić AMD Radeon czy NVIDIA GeForce? Polecane karty graficzne na czerwiec 2025
NVIDIA GeForce RTX 5050 dysponuje 8 GB pamięci graficznej, ale zamiast modułów GDDR7 znanych ze wszystkich Blackwelli, zastosowano tutaj układy starszego typu, nawet nie GDDR6X lecz pospolite GDDR6. Przepustowość VRAM okazuje się wprawdzie nieco wyższa od GeForce RTX 4060, niemniej przeszło 15% redukcja jednostek wykonawczych każe przypuszczać, że bohater dzisiejszej recenzji to konstrukcja ewidentnie do rozdzielczości 1920x1080 przy niekoniecznie wysokich ustawieniach. Karta wykorzystuje interfejs PCI-Express 5.0 x8, zatem posiadacze starszych platform i słabszych procesorów stracą kilka procent wydajności, co trzeba uwzględniać przy zakupie. Właśnie - sugerowana cena MSRP dla GeForce RTX 5050 wynosi 249 dolarów, czyli zaledwie 50 dolarów mniej od GeForce RTX 5060, przekładając realnie na zaledwie 100 złotych różnicy w naszych sklepach. Najtańszy GeForce RTX 5050 kosztuje bowiem 1100 złotych, natomiast najtańsze GeForce RTX 5060 dostaniemy w granicach 1200-1250 złotych.
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- …
- następna ›
- ostatnia »
- SPIS TREŚCI -
- 1 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Wstęp
- 2 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Zotac RTX 5050 Twin Edge
- 3 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Miejsca pomiarowe
- 4 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Platforma sprzętowa
- 5 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Alan Wake II / 1920x1080
- 6 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Alan Wake II / 2560x1440
- 7 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Black Myth Wukong / 1920x1080
- 8 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Black Myth Wukong / 2560x1440
- 9 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Cyberpunk 2077 / 1920x1080
- 10 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Cyberpunk 2077 / 2560x1440
- 11 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Dragon Age: The Veilguard / 1920x1080
- 12 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Dragon Age: The Veilguard / 2560x1440
- 13 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Dying Light 2 / 1920x1080
- 14 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Dying Light 2 / 2560x1440
- 15 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Ghost of Tsushima / 1920x1080
- 16 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Ghost of Tsushima / 2560x1440
- 17 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Hogwarts Legacy / 1920x1080
- 18 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Hogwarts Legacy / 2560x1440
- 19 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Indiana Jones / 1920x1080
- 20 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Indiana Jones / 2560x1440
- 21 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Silent Hill 2 / 1920x1080
- 22 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Silent Hill 2 / 2560x1440
- 23 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - STALKER 2 / 1920x1080
- 24 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - STALKER 2 / 2560x1440
- 25 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Starfield / 1920x1080
- 26 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Starfield / 2560x1440
- 27 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Star Wars Outlaws / 1920x1080
- 28 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Star Wars Outlaws / 2560x1440
- 29 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - The Last of Us / 1920x1080
- 30 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - The Last of Us / 2560x1440
- 31 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Wiedźmin 3: Dziki Gon / 1920x1080
- 32 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Wiedźmin 3: Dziki Gon / 2560x1440
- 33 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Alan Wake II / RT / 1920x1080
- 34 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Alan Wake II / RT / 2560x1440
- 35 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Black Myth Wukong / RT / 1920x1080
- 36 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Black Myth Wukong / RT / 2560x1440
- 37 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Cyberpunk 2077 / RT / 1920x1080
- 38 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Cyberpunk 2077 / RT / 2560x1440
- 39 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Dying Light 2 / RT / 1920x1080
- 40 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Dying Light 2 / RT / 2560x1440
- 41 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Hogwarts Legacy / RT / 1920x1080
- 42 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Hogwarts Legacy / RT / 2560x1440
- 43 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Silent Hill 2 / RT / 1920x1080
- 44 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Silent Hill 2 / RT / 2560x1440
- 45 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Star Wars Outlaws / RT / 1920x1080
- 46 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Star Wars Outlaws / RT / 2560x1440
- 47 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Wiedźmin 3: Dziki Gon / RT / 1920x1080
- 48 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Wiedźmin 3: Dziki Gon / RT / 2560x1440
- 49 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Cyberpunk 2077 / PT / DLSS / FG / 1920x1080
- 50 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Cyberpunk 2077 / PT / DLSS / FG / 2560x1440
- 51 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Cyberpunk 2077 / PT / DLSS / MFG / 1920x1080
- 52 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Cyberpunk 2077 / PT / DLSS / MFG / 2560x1440
- 53 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Cyberpunk 2077 / PT / DLSS / MFG / Input Lag
- 54 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Pobór mocy
- 55 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Temperatura GPU
- 56 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Temperatura VRAM
- 57 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Pomiar głośności
- 58 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Overclocking
- 59 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Sumaryczna wydajność / 1920x1080
- 60 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Sumaryczna wydajność / 2560x1440
- 61 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Sumaryczna wydajność / 1920x1080 / RT
- 62 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Sumaryczna wydajność / 2560x1440 / RT
- 63 - Test NVIDIA GeForce RTX 5050 - Podsumowanie
Powiązane publikacje

Test wydajności Dying Light: The Beast - Nie potrzeba potwora do grania? Wymagania sprzętowe nie straszą... ale są niespodzianki
99
Test GTA V Enhanced - Analiza jakości obrazu, skalowania DLSS4 i wpływu Frame Generation na opóźnienia systemowe
165
Test kart graficznych 8 GB vs 16 GB VRAM na przykładzie GeForce RTX 5060 Ti vs Radeon RX 9060 XT. Także na obniżonych detalach
161
Test Cronos: The New Dawn PC. Jakość technik NVIDIA DLSS 4, AMD FSR 3.1 oraz Intel XeSS 2. Frame Generation i skalowanie wydajności
273