Test zestawów: Core i5-4460 vs FX-8300 oraz GTX 970 vs R9 390
- SPIS TREŚCI -
- 1 - Wojna... Wojna nigdy się nie zmienia...
- 2 - Platforma testowa i metodologia pomiarowa
- 3 - Platforma FCAT do zgrywania obrazu
- 4 - Battlefield 4 - Miejsce zależne od procesora (CPU Test)
- 5 - Battlefield 4 - Miejsce zależne od karty graficznej (GPU Test)
- 6 - Battlefield 4 - Czas generowania ramek obrazu (Frametime)
- 7 - Crysis 3 - Miejsce zależne od procesora (CPU Test)
- 8 - Crysis 3 - Miejsce zależne od karty graficznej (GPU Test)
- 9 - Crysis 3 - Czas generowania ramek obrazu (Frametime)
- 10 - Fallout 4 - Miejsce zależne od procesora (CPU Test)
- 11 - Fallout 4 - Miejsce zależne od karty graficznej (GPU Test)
- 12 - Fallout 4 - Czas generowania ramek obrazu (Frametime)
- 13 - Far Cry 4 - Miejsce zależne od procesora (CPU Test)
- 14 - Far Cry 4 - Miejsce zależne od karty graficznej (GPU Test)
- 15 - Far Cry 4 - Czas generowania ramek obrazu (Frametime)
- 16 - GTA V - Miejsce zależne od procesora (CPU Test)
- 17 - GTA V - Miejsce zależne od karty graficznej (GPU Test)
- 18 - GTA V - Czas generowania ramek obrazu (Frametime)
- 19 - Watch Dogs - Miejsce zależne od procesora (CPU Test)
- 20 - Watch Dogs - Miejsce zależne od karty graficznej (GPU Test)
- 21 - Watch Dogs - Czas generowania ramek obrazu (Frametime)
- 22 - Wiedźmin 3: Dziki Gon - Miejsce zależne od procesora (CPU Test)
- 23 - Wiedźmin 3: Dziki Gon - Miejsce zależne od karty graficznej (GPU Test)
- 24 - Wiedźmin 3: Dziki Gon - Czas generowania ramek obrazu (Frametime)
- 25 - Pobór mocy - spoczynek i obciążenie
- 26 - Podsumowanie - Więc chodź pomaluj mój świat...
Jaki procesor wybrać? Intel Core i5-4460 czy AMD FX-8300? Która karta graficzna jest szybsza? GeForce GTX 970 czy Radeon R9 390? Jakie połączenie będzie najlepsze? Trudno udzielić jednoznacznej odpowiedzi na powyższe pytania, zwłaszcza gdy brakuje dokładnych testów poszczególnych zestawów, natomiast uzyskanie pełnego obrazu sytuacji wymagałoby krzyżowego sprawdzenia wszystkich komponentów. Sporo roboty, prawda? Właśnie dlatego podjąłem się takiego zadania - przeanalizowania wydajności procesorów Core i5-4460 oraz AMD FX-8300, połączonych z kartami graficznymi GeForce GTX 970 i Radeon R9 390. Zgodnie ze sportowymi regułami, każdego zestawiłem z każdym, co pozwoliło wyłonić absolutnego zwycięzcę. Żeby rozwiać wszelkie wątpliwości, testy wykonałem w dwóch scenariuszach - obciążających procesor i/lub kartę graficzną. Nie zabrakło również wyników podkręconych platform, pracujących pod komendą systemu Windows 10.
Autor: Sebastian Oktaba
Karta graficzna i procesor stanowią najważniejszą formację w zestawie do wymagających gier komputerowych, których statutowym zadaniem jest utrzymanie płynnej rozgrywki, niezależnie od sytuacji aktualnie panującej na ekranie. Obydwa komponenty muszą zostać prawidłowo dobrane, aby współpraca przebiegała bezproblemowo. Nawet najpotężniejszy układ graficzny, dysponujący setkami jednostek cieniujących, szeroką magistralą i gigabajtami pamięci, może zostać skutecznie zdławiony, jeśli procesor nie będzie wystarczająco szybko dostarczał mu niezbędnych danych. Jednak irytujące anomalie - spadki płynności, zacięcia obrazu, odczuwalna ślamazarność animacji pomimo wysokiej ilości klatek - występują także na mocnych konfiguracjach. Światem hardware rządzi bowiem software, czyli sterowniki oraz systemy operacyjne, zaważające na funkcjonowaniu całych zestawów. Swoje dorzucają jeszcze producenci gier haniebnie partolący robociznę, którzy rozwiązania ewentualnych problemów coraz częściej upatrują w twórcach driverów. Suma summarum, wypadkowa wszystkich wspomnianych czynników tworzy ostateczną wydajność, której doświadcza użytkownik siedzący przed monitorem. Właśnie tutaj zaczynają się komplikacje, ponieważ wydajność w miejscu uzależnionym od karty graficznej niekoniecznie odpowiada temu, co zobaczymy w lokacji stricte procesorowej.
Jaki procesor wybrać? Intel Core i5-4460 czy AMD FX-8300? Która karta graficzna jest szybsza? GeForce GTX 970 czy Radeon R9 390? Jakie połączenie będzie najlepsze? Dzisiaj wiele się wyjaśni...
Słyszeliście kiedyś o zjawisku wąskiego gardła tzw.: bottleneck? Tak, wąskiego... o znacznie przeciwstawnego terminu nie pytałem... Zatem czym jest bottleneck? Najprościej rzecz ujmując - jeśli połączymy wolny procesor z wydajną kartą graficzną lub odwrotnie, możliwości komputera w określonych scenariuszach będą zlimitowane do poziomu najsłabszego elementu. Owocuje to drastycznym spłaszczeniem wyników, utrudniającym rzetelną analizę sytuacji. Dlatego karty graficzne są testowane przy wykorzystaniu bardzo mocnych procesorów, natomiast procesory z użyciem szybkich kart graficznych - jeden podzespół nie blokuje wówczas drugiego. W przypadku zestawów komputerowych, gdzie zachodzi mnóstwo skomplikowanych zależności, dopiero połączenie kilku komponentów w różnych ustawieniach pozwala formułować kategoryczne wnioski. Chociaż jestem zwolennikiem separacji testów wydajności kart graficznych i procesorów, pozwalających uzyskać klarowne wyniki odzwierciedlające możliwości danego sprzętu, tym razem uznałem za stosowne konsolidację metod pomiarowych. Mam nadzieję, że rozwieje to wszelkie wątpliwości dotyczące m.in.: roli sterownika w całym tym zamieszaniu. Jednak założenia niniejszej publikacji są znacznie szersze:
- Porównanie dwóch popularnych procesorów ze średniego segmentu - Core i5-4460 kontra FX-8300, czyli najtańszych czterech rdzeni Intela przeznaczonych dla gniazda LGA 1150 oraz czterech modułów AMD dedykowanych gniazdu AM3+
- Porównanie dwóch konkurencyjnych układów graficznych - GeForce GTX 970 oraz Radeon R9 390, które teoretycznie oferują bardzo zbliżoną wydajność w niemal identycznej cenie. Zobaczymy czy proporcje zawsze będą zachowane
- Zestawienie na zasadzie każdy z każdym - procesory i karty graficzne wykorzystane w teście zostały sprawdzone naprzemiennie, aby wyłonić najlepszą konfigurację. Momentami wyniki wydajności mogą okazać się zaskakujące, zwłaszcza gdy pojawia się narzut sterownika
- Porównanie zestawów po podkręceniu - ponieważ wszystkie użyte podzespoły można w większym lub mniejszym stopniu przyspieszyć, nie zabrakło testów wykonanych przy maksymalnym podkręceniu kart graficznych i procesorów
- Sprawdzenie jak zmienia się wydajność w zależności od scenariusza - pomiary w każdej grze zostały przeprowadzone w miejscach uzależnionych od procesora i/lub karty graficznej. Często kompletnie wywraca to hierarchię wyników
Wybór zestawów z procesorami AMD FX-8300 & Core i5-4460 oraz kartami graficznymi GeForce GTX 970 & Radeon R9 390 był nieprzypadkowy, bowiem trzon obydwu konfiguracji kosztuje porównywalne pieniądze tzn.: około 2600-2700 złotych. Wprawdzie AMD FX-8300 jest sporo tańszą jednostką od Core i5-4460, ale wymaga do skutecznego podkręcenia solidnej płyty głównej (MSI 970 Gaming / ASUS M5A97), dodatkowego systemu chłodzenia oraz mocniejszego zasilacza, więc koszta automatycznie się wyrównują. Procesor Intela pozwoli tylko na symboliczny overclocking, zadowalając się tańszymi komponentami, ale nawet jeśli zażądałby lepszej płyty głównej wydatki byłyby zbliżone. Poza tym, Core i5-4460 fabrycznie oferuje zdecydowanie wyższą wydajność w grach komputerowych, którą AMD postara się nadgonić bonusowymi megahercami. Karty graficzne zostały wycenione niemal identycznie - 1500 złotych za niereferencyjne modele, chociaż GeForce GTX 970 można znaleźć za około 50 złotych mniej niż najtańszego Radeona R9 390. Oprócz testów każdy z każdym na ustawieniach fabrycznych, nie zabrakło również pomiarów po podkręceniu procesora i karty graficznej, więc sumarycznie na wykresach znajdziecie osiem konfiguracji. Wszystko działało pod kontrolą 64-bitowego Windows 10.
Wybór zestawów z procesorami AMD FX-8300 & Core i5-4460 oraz kartami graficznymi GeForce GTX 970 & Radeon R9 390 był nieprzypadkowy, bowiem trzon obydwu konfiguracji kosztuje porównywalne pieniądze.
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- …
- następna ›
- ostatnia »
- SPIS TREŚCI -
- 1 - Wojna... Wojna nigdy się nie zmienia...
- 2 - Platforma testowa i metodologia pomiarowa
- 3 - Platforma FCAT do zgrywania obrazu
- 4 - Battlefield 4 - Miejsce zależne od procesora (CPU Test)
- 5 - Battlefield 4 - Miejsce zależne od karty graficznej (GPU Test)
- 6 - Battlefield 4 - Czas generowania ramek obrazu (Frametime)
- 7 - Crysis 3 - Miejsce zależne od procesora (CPU Test)
- 8 - Crysis 3 - Miejsce zależne od karty graficznej (GPU Test)
- 9 - Crysis 3 - Czas generowania ramek obrazu (Frametime)
- 10 - Fallout 4 - Miejsce zależne od procesora (CPU Test)
- 11 - Fallout 4 - Miejsce zależne od karty graficznej (GPU Test)
- 12 - Fallout 4 - Czas generowania ramek obrazu (Frametime)
- 13 - Far Cry 4 - Miejsce zależne od procesora (CPU Test)
- 14 - Far Cry 4 - Miejsce zależne od karty graficznej (GPU Test)
- 15 - Far Cry 4 - Czas generowania ramek obrazu (Frametime)
- 16 - GTA V - Miejsce zależne od procesora (CPU Test)
- 17 - GTA V - Miejsce zależne od karty graficznej (GPU Test)
- 18 - GTA V - Czas generowania ramek obrazu (Frametime)
- 19 - Watch Dogs - Miejsce zależne od procesora (CPU Test)
- 20 - Watch Dogs - Miejsce zależne od karty graficznej (GPU Test)
- 21 - Watch Dogs - Czas generowania ramek obrazu (Frametime)
- 22 - Wiedźmin 3: Dziki Gon - Miejsce zależne od procesora (CPU Test)
- 23 - Wiedźmin 3: Dziki Gon - Miejsce zależne od karty graficznej (GPU Test)
- 24 - Wiedźmin 3: Dziki Gon - Czas generowania ramek obrazu (Frametime)
- 25 - Pobór mocy - spoczynek i obciążenie
- 26 - Podsumowanie - Więc chodź pomaluj mój świat...