Test wydajności Warhammer 40,000: Darktide na karcie graficznej GeForce RTX 3080 - Sprawdzamy ray tracing, DLSS, jakość obrazu
- SPIS TREŚCI -
- 1 - Test wydajności Warhammer 40,000: Darktide - Wstęp
- 2 - Test wydajności Warhammer 40,000: Darktide - Screeny ray tracing
- 3 - Test wydajności Warhammer 40,000: Darktide - Screeny DLSS
- 4 - Test wydajności Warhammer 40,000: Darktide - Screeny detale
- 5 - Test wydajności Warhammer 40,000: Darktide - Miejsce pomiarowe
- 6 - Test wydajności Warhammer 40,000: Darktide - Platforma testowa
- 7 - Test wydajności Warhammer 40,000: Darktide - 1920x1080 / RT OFF / DLSS OFF
- 8 - Test wydajności Warhammer 40,000: Darktide - 2560x1440 / RT OFF / DLSS OFF
- 9 - Test wydajności Warhammer 40,000: Darktide - 3840x2160 / RT OFF / DLSS OFF
- 10 - Test wydajności Warhammer 40,000: Darktide - 1920x1080 / RT ON / DLSS OFF
- 11 - Test wydajności Warhammer 40,000: Darktide - 2560x1440 / RT ON / DLSS OFF
- 12 - Test wydajności Warhammer 40,000: Darktide - 3840x2160 / RT ON / DLSS OFF
- 13 - Test wydajności Warhammer 40,000: Darktide - 1920x1080 / RT ON / DLSS ON
- 14 - Test wydajności Warhammer 40,000: Darktide - 2560x1440 / RT ON / DLSS ON
- 15 - Test wydajności Warhammer 40,000: Darktide - 3840x2160 / RT ON / DLSS ON
- 16 - Test wydajności Warhammer 40,000: Darktide - Galeria screenów
- 17 - Test wydajności Warhammer 40,000: Darktide - Podsumowanie
Warhammer 40,000: Darktide jeszcze niedawno dodawano do wybranych kart graficznych NVIDIA RTX 3000 jako prezent, dlatego pewnie trochę graczy zainteresowało się mrocznym uniwersum. Jeśli dotychczas nie zdecydowaliście się uruchomić najnowszej produkcji występującej pod szyldem wojennego młota, ewentualnie planujecie nadrobić zaległości podczas świątecznej przerwy, to warto wcześniej sprawdzić wymagania sprzętowe Warhammer 40,000: Darktide. Ustawienia obejmują bowiem śledzenie promieni i skalowanie DLSS, którym przyjrzymy się bliżej, sprawdzając wpływ obydwu technik na płynność oraz jakość obrazu. Pakujcie manatki, polerujcie giwery - Imperium nie toleruje lenistwa i spóźnialskich!
Autor: Sebastian Oktaba
Warhammer 40,000: Darktide to kooperacyjna pierwszoosobowa strzelanina, która mechaniką rozgrywki przypomina drugą odsłonę Warhammer: Vermintide. Skojarzenia są zresztą nieuniknione, ponieważ za obydwie produkcje odpowiada studio Fatsark. Wybieramy zatem bohatera, specjalizację, historię swojego istnienia i ruszamy mordować hordy potworów w najmniej przyjemnych zakątkach galaktyki spiralnej. Jeśli wcześniej nie słyszeliście o Warhammer: Vermintide i zastanawiacie do czego porównać Darktide, to możecie kojarzyć Back 4 Blood albo serię Left 4 Dead - wszystkie wymienione posiadają mnóstwo wspólnych elementów. Rozgrywka jest szybka, krwawa, wybuchowa. Dlatego jeśli nie macie innych planów, możecie w przerwie świątecznej zostać cynglem Inkwizycji i sprawdzić Warhammer 40,000: Darktide. Kto wcześniej kupował kartę graficzną z rodziny GeForce RTX 3000, powinien odebrać już prezent, natomiast jeżeli dopiero szukacie czegoś do pogrania, to warto zerknąć na wymagania sprzętowe. Przygotujcie się solidnie, albowiem lekko wcale nie będzie.
Szukając prezentu dla gracza i entuzjasty Warhammera, połączenie Warhammer 40,000: Darktide i karty graficznej NVIDIA GeForce RTX 3000 wydaje się całkiem ciekawym pomysłem. Poniżej RTX 3080 lepiej jednak nie schodzić, bo produkcja przy wysokich ustawieniach ma spore wymagania.
Podstawowa konfiguracja potrzebna do przyjemnego pogrania w Warhammer 40,000: Darktide pokazuje ogromną dysproporcję w sugerowanych kartach graficznych, jednak dopiero przy śledzeniu promieni zaczyna robić się ciekawie. Producent nie wymienił bowiem nawet alternatyw dla modeli NVIDIA GeForce. Zakulisowo mogę powiedzieć, że Warhammer 40,000: Darktide preferuje karty graficzne Zielonych, natomiast jeżeli myślicie o włączeniu ray tracingu w wyższych rozdzielczościach, to najlepiej posiadać przynajmniej GeForce RTX 3080. Deweloper podaje zresztą takie informacje w oficjalnych wymaganiach. Optymalizacja nie należy do wzorowych, dlatego formuła niniejszego testu został skrócona względem standardowych zestawień. Wszystkie pomiary wykonałem na karcie MSI GeForce RTX 3080 Suprim X, skupiając na skalowaniu względem rozdzielczości, ustawień obrazu, śledzenia promieni oraz DLSS. Sprawdziłem także Warhammer 40,000: Darktide na znacznie słabszym MSI GeForce RTX 3050 Gaming X - możliwe jest pogranie w 1920x1080 na średnich detalach bez śledzenia promieni.
Minimum | Zalecane | RT Niskie | RT Średnie | RT Wysokie | |
Rozdzielczość | 1920x1080 | 1920x1080 | 1920x1080 | 2560x1440 | 3840x2160 |
Płynność | 30 FPS | 60 FPS | 40 FPS | 60 FPS | 100 FPS |
Ustawienia | Niskie | Średnie | Średnie | Wysokie | Wysokie |
Skalowanie | FSR / DLSS SR | FSR / DLSS SR | FSR / DLSS SR | FSR / DLSS SR | DLSS SD / FG |
Ray tracing | - | - | Niski | Średni | Wysoki |
Procesor AMD | Ryzen 5 2600 | Ryzen 5 3600 | Ryzen 5 3600 | Ryzen 7 5800 | Ryzen 9 5900 |
Procesor Intel | Core i5-6600 | Core i7-9700K | Core i7-11700K | Core i7-11700K | Core i7-12700K |
Karta AMD | RX 570 | RX 6800 XT | - | - | - |
Karta NVIDII | GTX 970 | RTX 3060 | RTX 2060 | RTX 3080 | RTX 4080 |
Pamięć RAM | 8 GB | 16 GB | 16 GB | 16 GB | 16 GB |
Miejsce na dysku | 50 GB | 50 GB | 50 GB | 50 GB | 50 GB |
System | Windows 10 | Windows 10 | Windows 10 | Windows 10 | Windows 10 |
Recenzja MSI GeForce RTX 4090 Suprim Liquid X - Karta graficzna z chłodzeniem wodnym 240 mm. Będzie 3000 MHz na rdzeniu?
Jak zostało wcześniej wspomniane, Warhammer 40,000: Darktide umożliwia włączenie śledzenia promieni, obejmującego efekt globalnego oświetlenia i odbicia. NVIDIA DLSS SR (Super Resolution) obejmuje wszystkie profile jakościowe, natomiast posiadacze GeForce RTX 4000 mogą dodatkowo włączyć FG (Frame Generation nazywane marketingowo DLSS 3). Szczególnie zachęcam do sprawdzenia jak wypadło DLSS pod względem jakości, bowiem porównanie rozdzielczości natywnej, wygładzania TAA i DLSS Quality prezentuje się naprawdę ciekawie. Jeszcze na deser otrzymujemy technikę NVIDIA Reflex, która zmniejsza opóźnienia po stronie systemu operacyjnego, procesora, renderingu i kolejkowania rozkazów. Ponieważ MSI GeForce RTX 3080 Suprim X jest kartą graficzną dokładnie ze środka stawki wymagań sprzętowych, powinna być dobrym punktem odniesienia, umożliwiającym wyrobienie opinii o Warhammer 40,000: Darktide. Produkcję testowałem wyjątkowo na gotowym komputerze MSI, chwilowo odpoczywając od redakcyjnej platformy. OK, zaczynamy brudną robotę...
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- …
- następna ›
- ostatnia »
- SPIS TREŚCI -
- 1 - Test wydajności Warhammer 40,000: Darktide - Wstęp
- 2 - Test wydajności Warhammer 40,000: Darktide - Screeny ray tracing
- 3 - Test wydajności Warhammer 40,000: Darktide - Screeny DLSS
- 4 - Test wydajności Warhammer 40,000: Darktide - Screeny detale
- 5 - Test wydajności Warhammer 40,000: Darktide - Miejsce pomiarowe
- 6 - Test wydajności Warhammer 40,000: Darktide - Platforma testowa
- 7 - Test wydajności Warhammer 40,000: Darktide - 1920x1080 / RT OFF / DLSS OFF
- 8 - Test wydajności Warhammer 40,000: Darktide - 2560x1440 / RT OFF / DLSS OFF
- 9 - Test wydajności Warhammer 40,000: Darktide - 3840x2160 / RT OFF / DLSS OFF
- 10 - Test wydajności Warhammer 40,000: Darktide - 1920x1080 / RT ON / DLSS OFF
- 11 - Test wydajności Warhammer 40,000: Darktide - 2560x1440 / RT ON / DLSS OFF
- 12 - Test wydajności Warhammer 40,000: Darktide - 3840x2160 / RT ON / DLSS OFF
- 13 - Test wydajności Warhammer 40,000: Darktide - 1920x1080 / RT ON / DLSS ON
- 14 - Test wydajności Warhammer 40,000: Darktide - 2560x1440 / RT ON / DLSS ON
- 15 - Test wydajności Warhammer 40,000: Darktide - 3840x2160 / RT ON / DLSS ON
- 16 - Test wydajności Warhammer 40,000: Darktide - Galeria screenów
- 17 - Test wydajności Warhammer 40,000: Darktide - Podsumowanie
Powiązane publikacje

Test karty graficznej MSI GeForce RTX 5060 Ti Gaming 16 GB - Więcej pamięci graficznej, jednak czy proporcjonalnie do wydajności?
230
Test Assassin's Creed Shadows - PC kontra PlayStation 5. Test technik NVIDIA DLSS 4, AMD FSR i Intel XeSS, skalowanie wydajności
122
Test wydajności Assassin's Creed Shadows PC - Wymagania sprzętowe to większy problem, niż czarnoskóry samuraj
165
Test wydajności GTA V Enhanced - Ray tracing podnosi wymagania sprzętowe do poziomu GTA VI. Wielka aktualizacja na 10 rocznicę
178