Zgłoś błąd
X
Zanim wyślesz zgłoszenie, upewnij się że przyczyną problemów nie jest dodatek blokujący reklamy.
Błędy w spisie treści artykułu zgłaszaj jako "błąd w TREŚCI".
Typ zgłoszenia
Treść zgłoszenia
Twój email (opcjonalnie)
Nie wypełniaj tego pola
.
Załóż konto
EnglishDeutschукраїнськийFrançaisEspañol中国

Test wydajności Total War: Warhammer - DirectX 12 & DirectX 11

Sebastian Oktaba | 26-05-2016 12:00 |

Test wydajności Total War: Warhammer - DirectX 12 & DirectX 11Total War: Warhammer jest najważniejszym tegorocznym wydarzeniem dla wielbicieli strategii oraz flagowego systemu fabularnego Games Workshop, których połączenie miało zaowocować zupełnie nową jakością w niszowym gatunku. Brytyjczycy z Creative Assembly obiecywali dopracowaną mechanikę, wierność klimatowi Wojennego Młota, świetną oprawę audiowizualną oraz spektakularne bitwy obejmujące wielotysięczne armie. Usprawnieniom poddano również wysłużony silnik Warscape, któremu zafundowano między innymi obsługę bibliotek DirectX 12. Jednak edycja sprzedażowa na razie oferuje wsparcie tylko dla DirectX 11, bowiem nowsza wersja API pozostaje osobnym builidem dostępnym dla dziennikarzy. Miałem okazję przyjrzeć się obydwu wcieleniom Total War: Warhammer i jestem odrobinę wstrząśnięty obecnym stanem produkcji.

Autor: Sebastian Oktaba

Niniejszy test wydajności Total War: Warhammer będzie specyficzny, ponieważ bezpośrednie porównanie DirectX 11 oraz DirectX 12 aktualnie jest... niemożliwe. Powszechnie dostępna wersja sklepowa nie zawiera bowiem odpowiedniego modułu, dlatego oferuje wyłącznie tryb renderowania DirectX 11, którego sprawność postanowiłem zweryfikować wykorzystując bardzo obciążający procesorowy scenariusz. Natomiast kompilacja zawierająca DirectX 12 udostępniona dziennikarzom posiada tylko wbudowany benchmark. Nawet najmniejszego fragmentu kampanii czy swobodnych konfrontacji nie przewidziano, więc skutecznie ograniczono opcję porównywania obydwu API. Dlatego chociaż jestem zadeklarowanym przeciwnikiem tego rodzaju testów, zwyczajnie byłem zmuszony skorzystać z rozwiązania zaproponowanego przez developera. Oczywiście, zgodnie z zapowiedziami Total War: Warhammer otrzyma aktualizację wprowadzającą DirectX 12, której premiera powinna nastąpić w drugiej połowie czerwca bieżącego roku. Wówczas temat zostanie odświeżony. Tymczasem spójrzmy na rekomendowane konfiguracje, serwowane dla odmiany w trzech wariantach.

Minimalna konfiguracja (1280x720 / 15-25 FPS / Low):

  • Intel Core 2 Duo 3.0 GHz
  • AMD Radeon HD 5770 1 GB / NVIDIA GeForce GTS 450 1 GB / Intel HD 4000
  • 3 GB pamięci operacyjnej
  • 35 GB wolnego miejsca na dysku
  • Windows 7 / 8.1 / 10 64-bit

Zalecana konfiguracja (1920x1080 / 45-55 FPS / High):

  • Intel Core i5-4570 3.20 GHz
  • AMD Radeon R9 270X 2 GB / NVIDIA GeForce GTX 760 2 GB
  • 8 GB pamięci operacyjnej
  • 35 GB wolnego miejsca na dysku
  • Windows 7 / 8.1 / 10 64-bit

Konfiguracja bezstresowa (1920x1080 / 60 FPS / Ultra):

  • Intel Core i7-4790K 4.0 GHz
  • AMD Radeon R9 Fury X 4 GB / NVIDIA GeForce GTX 980 4 GB
  • 8 GB pamięci operacyjnej
  • 35 GB wolnego miejsca na dysku
  • Windows 7 / 8.1 / 10 64-bit

Najsłabszy zestaw wymagany do uruchomienia Total War: Warhammer w skrajnie niskich ustawieniach przy rozdzielczości 1280x720, powinien zawierać dwurdzeniowy procesor Intel Core 2 Duo (3000 MHz). Właściciele starszych maszyn zapewne rozpromienieli, ale odradzam przedwczesny hurraoptymizm. Karta graficzna wymieniona jako rozsądne minimum to równie wiekowe Radeon HD 5770 albo GeForce GTS 450, czyli pierwsza generacja modeli wspierających DirectX 11, które koniecznie muszą posiadać 1GB VRAM. Zastanawia tutaj obecność zintegrowanego układu Intel HD4000 stosowanego w układach Haswell & Devil's Canyon, ponieważ developer nie precyzuje jego modelu. Środkowa konfiguracja do ustawień wysokich i rozdzielczości 1920x1080 wymaga już solidnych czterech rdzeni w postaci Core i5-4570 (3200 MHz). Potrzebny będzie także Radeon R9 270X albo GeForce GTX 760 dysponujące 2GB VRAM. Poprzeczka dla pamięci operacyjnej została podniesiona do wartości 8 GB. Zestaw mający pozwolić na komfortowe granie w detalach najwyższych, jako zalecany procesor wskazuje Core i7-4790K (4000 MHz), natomiast kartę graficzną do wyboru Radeon R9 Fury X lub GeForce GTX 980. Wszystko oczywiście doprawione 8 GB pamięci RAM oraz 35 GB miejsca na dysku.

Dzięki polityce Creative Assembly powstały dwa odmienne testy wykonywane w różnych lokacjach oraz kompilacjach Total War: Warhammer.

test wydajności total war warhammer - wymagania spzrętowe

Total War: Warhammer zostało objęte programem partnerskim AMD Gaming Evolved, zatem spodziewać należy się lepszego wykorzystania kart graficznych Radeon, przynajmniej w wariancie DirectX 12. Pomiar wykonywany w trybie DirectX 11, będący mocnym obciążeniem dla procesora, może jednak stanowić przeciwwagę dla pierwszego wyniku. W zasadzie dzięki polityce Creative Assembly powstały dwa odmienne testy wykonywane w różnych lokacjach oraz kompilacjach Total War: Warhammer. Wspólne są ustawienia detali, rozdzielczość oraz platforma sprzętowa. Pomiar przeprowadzony w DirectX 11 polegał na odtworzeniu batalii 4 vs 4 graczy (Bitwa o Lyonesse), będącej najgorszym możliwym scenariuszem, gdzie wydajność kart graficznych jest skutecznie limitowana przez procesory. Spektakularna potyczka, tysiące jednostek i jeden poważny problem - wydajność. Testy w wariancie DirectX 12 musiałem ograniczyć do wbudowanego benchmarka, ponieważ nie istnieje alternatywna metoda przeprowadzenia jakichkolwiek testów. Jest to odpowiednik mniejszej bitwy, gdzie jednocześnie na zamkniętej mapie rywalizuje „zaledwie” kilkuset żołnierzy.

Bądź na bieżąco - obserwuj PurePC.pl na Google News
Zgłoś błąd
Sebastian Oktaba
Liczba komentarzy: 172

Komentarze:

x Wydawca serwisu PurePC.pl informuje, że na swoich stronach www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij zgadzam się, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki.