Zgłoś błąd
X
Zanim wyślesz zgłoszenie, upewnij się że przyczyną problemów nie jest dodatek blokujący reklamy.
Błędy w spisie treści artykułu zgłaszaj jako "błąd w TREŚCI".
Typ zgłoszenia
Treść zgłoszenia
Twój email (opcjonalnie)
Nie wypełniaj tego pola
.
Załóż konto
EnglishDeutschукраїнськийFrançaisEspañol中国

Test wydajności starszych gier w rozdzielczości 4K - Czy Ci pójdą?

Sebastian Oktaba | 23-05-2018 10:00 |

Test wydajności starszych gier w rozdzielczości 4K - Czy Ci pójdą?Ostatnio przy okazji luźnego felietonu dotyczącego rozdzielczości 4K delikatnie zasugerowałem, że ciekawym pomysłem byłoby sprawdzenie jak w takiej rozdzielczości działają kilkuletnie gry komputerowe. Idea powrotu do przeszłości chyba wszystkim się spodobała, więc niezwłocznie przystąpiłem do realizacji - wyselekcjonowałem kilka dobrze wspominanych tytułów, które niegdyś stanowiły trzon procedur testowych PurePC, odkopałem miejsca pomiarowe i jazda! Owocem archeologicznej ekspedycji jest możliwość spojrzenia na starsze produkcje w całkiem nowym świetle, a także sprawdzenia jakie wymagania stawiają przed sprzętem w rozdzielczości, która w momencie ich powstawania dopiero raczkowała.

Autor: Sebastian Oktaba

Czytając komentarze pod artykułami dotyczącymi kart graficznych i wydajności gier komputerowych można dostrzec, że oprócz zastępów graczy napalonych na najnowsze tytuły niczym szczerbaty na suchary, funkcjonuje niemała grupka racjonalistów. Ci cierpliwie czekają na dokładne połatanie produkcji, kompletne wersje GOTY, solidne przeceny albo po prostu odkładają zabawę do momentu aż dysponować będą odpowiednim sprzętem. Czasami trwa to kilkanaście miesięcy, czasami kilka lat... Jakby nie patrzeć, rozrywka przed monitorem nie stanowi towaru pierwszej potrzeby, a ponieważ cierpliwość jest cnotą, potrafi w przypadku takiego średnio zobowiązującego hobby zaprocentować. Nie każdy przecież dysponuje dwoma Titanami Xp pracującymi na platformie HEDT, żeby rozkoszować się płynnym 4K przy godnych ustawieniach w Assassin’s Creed: Origins czy Kingdom Come. Jednak najnowsze wcale nie znaczy najlepsze - kilkuletnie hiciory nadal wyglądają smakowicie i kosztują grosze, działając bez zająknięcia nie tylko na high-endowym sprzęcie... również w rozdzielczości 3840x2160.

Starsze gry komputerowe, takie cztero lub pięcioletnie, nadal wyglądają apetycznie... zwłaszcza w rozdzielczości 3840x2160, a wymagania mają wtedy całkiem racjonalne. Jak to wygląda w praktyce zaraz zobaczycie.

Test wydajności starszych gier w rozdzielczości 4K [22]

Na warsztat wziąłem więc dziesięć wielkoformatowych produkcji, wydanych głównie w latach 2012-2014, które cieszyły się pochlebnymi opiniami wśród recenzentów, będąc zrazem nieźle dopracowanymi pod względem warstwy graficznej. Alien: Isolation, Batman: Arkham Origins, GRID 2, Max Payne 3, Thief, Metro: Last Light, Far Cry 3, Hitman: Absolution czy Tomb Raider nadal wyglądają bardzo przyzwoicie, zapewniając długie godziny radosnego rąbania, a potrafią kosztować w promocyjnych pakietach zaledwie kilkanaście złotych. Przepaść technologiczna między tytułami pięcio lub czteroletnimi, a dzisiejszą ekstraklasą jest wprawdzie zauważalna, ale szczerze powiedziawszy mniejsza, niż można byłoby przypuszczać. Mało tego! Niektórym produkcjom udałoby się zawstydzić dzisiejsza konkurencję (Metro nadal świetnie się trzyma), co niestety dobitnie pokazuje, że ewolucja grafiki trójwymiarowej mocno wyhamowała i dopóki nie zostaną wprowadzone bardziej zaawansowane techniki oświetlenia (np. ray-tracing), prawdopodobnie będziemy dreptać w miejscu marnotrawiąc moc obliczeniową na wodotryski.

Rozdzielczość 4K jest coraz bliżej - tylko czy jesteśmy już gotowi?

Test wydajności starszych gier w rozdzielczości 4K [23]

Jak wcześniej wspomniałem, wszystkie pomiary zostały przeprowadzone w rozdzielczości 3840x2160, zapewniającej bardzo wysoką szczegółowość obrazu, co samo w sobie poprawiło wygląd niemłodych już produkcji. Ustawienia zostały tak dobrane, żeby gwarantować minimum 30 klatek na sekundę nawet na najsłabszej z wykorzystanych kart graficznych. Zazwyczaj były to profile najwyższe, jednakże w kilku przypadkach różnica między Ultra i High okazywała się niewarta straty wydajności, dlatego wówczas podchodziłem do sprawy racjonalnie. Screeny z lokacji testowych znajdziecie na kolejnej stronie, a podstawowe ustawienia zostały zapisane na wykresach. Zaznaczę tylko, że tradycyjnie wybierałem miejsca mocno obciążające, toteż potencjalny gracz powinien cieszyć się ogólnie wyższymi wynikami, chociaż sekwencji gdzie płynność spadnie poniżej podawanych wartości również nie sposób wykluczyć. Jako narzędzia do wykonania zestawienia posłużyły najpopularniejsze układy graficzne pochodzące z czterech segmentów rynkowych - GeForce GTX 1060, GTX 1070, GTX 1080 i GTX 1080 Ti.

Bądź na bieżąco - obserwuj PurePC.pl na Google News
Zgłoś błąd
Sebastian Oktaba
Liczba komentarzy: 180

Komentarze:

x Wydawca serwisu PurePC.pl informuje, że na swoich stronach www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij zgadzam się, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki.