Test wydajności Starfield PC - NVIDIA DLSS Frame Generation na ratunek wydajności. Czy najnowszy patch poprawia wydajność?
- SPIS TREŚCI -
- 1 - Test wydajności Starfield PC - Wstęp
- 2 - Test wydajności Starfield PC - KFA2 GeForce RTX 4070 OC 3X
- 3 - Test wydajności Starfield PC - Jakość obrazu 1920x1080
- 4 - Test wydajności Starfield PC - Jakość obrazu 2560x1440
- 5 - Test wydajności Starfield PC - Jakość obrazu 3840x2160
- 6 - Test wydajności Starfield PC - Miejsce pomiarowe
- 7 - Test wydajności Starfield PC - Platforma pomiarowa
- 8 - Test wydajności Starfield PC - 1920x1080 DLSS vs FSR
- 9 - Test wydajności Starfield PC - 2560x1440 DLSS vs FSR
- 10 - Test wydajności Starfield PC - 3840x2160 DLSS vs FSR
- 11 - Test wydajności Starfield PC - Stara vs nowa wersja
- 12 - Test wydajności Starfield PC - Podsumowanie
Najnowszy patch do Starfield oficjalnie wprowadza obsługę techniki NVIDIA DLSS, uwzględniając także funkcję Frame Generation, mającą zapewnić kartom zielonych znaczne przyspieszenie. Jednocześnie sprawdziłem hucznie zapowiadane poprawki w optymalizacji, porównując wyniki premierowej oraz najnowszej wersji Starfield. Wszystko na przykładzie karty graficznej NVIDIA GeForce RTX 4070, która posłuży za wyznacznik aktualnego stanu produkcji. Powinno to wystarczyć, żeby zobaczyć korzyści płynące z implementacji NVIDIA DLSS i ocenić jakość generowanego obrazu. Poza tym, Starfield niedługo wejdzie do regularnej procedury testowej kart graficznych, gdzie znajdziecie szersze spektrum wyników...
Autor: Sebastian Oktaba
Starfield to produkcja wykonana według sprawdzonej receptury Bethesdy z dodatkiem odrobiny nowości - znajdziecie tutaj dynamiczne strzelaniny, rozbudowane elementy eksploracyjne, obowiązkowy crafting, niezbyt skomplikowany system rozwijania postaci oraz mnóstwo aktywności pobocznych. Jest również wachlarz świeżych zagrywek m.in. latanie własnym statkiem w przestrzeni kosmicznej. Wystarczyło jednak zaledwie kilkanaście minut w świecie Starfield, żebym przypomniał sobie większość kanonicznych schematów gier Bethesdy. Jeśli lubiliście The Elder Scrolls i Fallouta, szybko poczujecie się jakbyście wrócili w znajome rejony. Generalnie powstała całkiem przyjemna strzelanina połączona ze zwiedzaniem planet, doprawiona wszystkim co Bethesda serwowała w ostatnich produkcjach - swoista kombinacja Fallout, The Elder Scrolls i Call of Duty i Mass Effect. Jedno mogę również potwierdzić, że napotkałem niewiele baboli związanych z kolizjami obiektów, postaciami czy fizyką obiektów. Sprawdźmy teraz wymagania sprzętowe Starfield względem procesorów i kart graficznych.
Po wielu miesiącach czekania, Starfield oficjalnie otrzymał obsługę NVIDIA DLSS z funkcją Frame Generation. Jakie korzyści przynosi najnowsza aktualizacja sprawdzę na przykładzie KFA2 GeForce RTX 4070 OC 3X.
Właściciele kart graficznych NVIDIA GeForce byli wyraźnie niezadowoleni brakiem implementacji NVIDIA DLSS w premierowym wydaniu Starfield, natomiast obecność wyłącznie AMD FSR uznawano za wyrachowane działanie AMD i Bethesdy. Produkcja była bowiem sprzedawana z procesorami AMD Ryzen i kartami graficznymi Radeon, co budziło uzasadnione podejrzenia o faworyzowanie jednej technologii. Sytuację zaogniał fakt, że natychmiast pojawiły się nieoficjalne modyfikacje, które wprowadziły obsługę NVIDIA DLSS i Intel XeSS, ciesząc się rekordowym zainteresowaniem. To dobitnie pokazało skalę problemu, obnażając stopień niekompetencji Bethesdy, która dopiero po ponad dwóch miesiącach przygotowała patcha oficjalnie dodającego NVIDIA DLSS. Jakieś zakulisowe przepychanki między stronami chyba musiały zachodzić, ponieważ NVIDIA nie umieściła żadnego materiału odnośnie aktualizacji Starfielda, chociaż regularnie przygotowuje filmiki o implementacji DLSS nawet w znacznie mniejszych tytułach.
Tryb Skalowania |
Rozdzielczość Wejściowa |
Rozdzielczość Wyjściowa |
Procent Natywnej Rozdzielczości |
Quality | 1280 x 720 1706 x 960 2560 x 1440 |
1920 x 1080 2560 x 1440 3840 x 2160 |
67% |
Balanced | 1114 x 626 1486 x 835 2259 x 1270 |
1920 x 1080 2560 x 1440 3840 x 2160 |
59% |
Performance | 960 x 540 1280 x 720 1920 x 1080 |
1920 x 1080 2560 x 1440 3840 x 2160 |
50% |
Ultra Performance | 640 x 360 854 x 480 1280 x 720 |
1920 x 1080 2560 x 1440 3840 x 2160 |
33% |
Test wydajności Starfield PC - Kosmiczne wymagania sprzętowe. Porównanie wydajności kart graficznych NVIDIA, AMD i Intel
Skalowanie AMD FSR 2 zostało dziwnie zaimplementowane, bowiem przeważnie w ustawieniach graficznych znajdziemy cztery profile: Quality, Balanced, Performance oraz Ultra Performance. Starfield takiego podziału nie oferuje, dlatego żeby uzyskać określone stopniowanie, należy ręcznie ustawić procentową wartość skalowania względem natywnej rozdzielczości np.: Quality to poziom 67%. Najnowszy patch (1.8.84.0) niczego tutaj nie poprawia w stosunku do premiery (1.7.23.0), aczkolwiek skalowanie NVIDIA DLSS SR (Super Resolution) otrzymało implementację zgodną z dotychczasowymi standardami. Wprowadzono zatem gotowe profile Quality, Balanced, Performance oraz Ultra Performance, więc ustawianie procentowego suwaka rozdzielczości okazuje się zbędne. Jednak co chyba najważniejsze, pojawiła się również funkcja NVIDIA DLSS Frame Generation, która powinna znacznie poprawić wydajność na kartach graficznych Ada Lovelace, co oczywiście sprawdzę na przykładzie KFA2 GeForce RTX 4070 OC 3X.
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- …
- następna ›
- ostatnia »
- SPIS TREŚCI -
- 1 - Test wydajności Starfield PC - Wstęp
- 2 - Test wydajności Starfield PC - KFA2 GeForce RTX 4070 OC 3X
- 3 - Test wydajności Starfield PC - Jakość obrazu 1920x1080
- 4 - Test wydajności Starfield PC - Jakość obrazu 2560x1440
- 5 - Test wydajności Starfield PC - Jakość obrazu 3840x2160
- 6 - Test wydajności Starfield PC - Miejsce pomiarowe
- 7 - Test wydajności Starfield PC - Platforma pomiarowa
- 8 - Test wydajności Starfield PC - 1920x1080 DLSS vs FSR
- 9 - Test wydajności Starfield PC - 2560x1440 DLSS vs FSR
- 10 - Test wydajności Starfield PC - 3840x2160 DLSS vs FSR
- 11 - Test wydajności Starfield PC - Stara vs nowa wersja
- 12 - Test wydajności Starfield PC - Podsumowanie