Test wydajności Cyberpunk 2077 PC Patch 1.23 - Ray tracing na kartach graficznych NVIDIA GeForce i AMD Radeon
- SPIS TREŚCI -
- 1 - Cyberpunk 2077 - ostateczne starcie między AMD i NVIDIA
- 2 - Karta graficzna - KFA2 GeForce RTX 3080 Ti SG (1-Click OC)
- 3 - Monitory ACER - Nitro XV2, Predator XB3 i Predator CG7
- 4 - Test wydajności Cyberpunk 2077 - Miejsce testowe, ustawienia i metodyka
- 5 - Test wydajności Cyberpunk 2077 - Jakość obrazu DLSS - 1920x1080
- 6 - Test wydajności Cyberpunk 2077 - Jakość obrazu DLSS - 2560x1440
- 7 - Test wydajności Cyberpunk 2077 - Jakość obrazu DLSS - 3840x2160
- 8 - Test wydajności Cyberpunk 2077 - Jakość ray tracingu - odbicia
- 9 - Test wydajności Cyberpunk 2077 - Jakość ray tracingu - cienie i oświetlenie
- 10 - Test wydajności Cyberpunk 2077 - Galeria screenów RT Ultra
- 11 - Test wydajności Cyberpunk 2077 - Platforma sprzętowa
- 12 - Test wydajności Cyberpunk 2077 - 1920x1080 / Ultra / RT OFF / DLSS OFF
- 13 - Test wydajności Cyberpunk 2077 - 1920x1080 / Ultra / RT Ultra / DLSS OFF
- 14 - Test wydajności Cyberpunk 2077 - 1920x1080 / Ultra / RT Ultra/ DLSS Q
- 15 - Test wydajności Cyberpunk 2077 - 2560x1440 / Ultra / RT OFF / DLSS OFF
- 16 - Test wydajności Cyberpunk 2077 - 2560x1440 / Ultra / RT Ultra / DLSS OFF
- 17 - Test wydajności Cyberpunk 2077 - 2560x1440 / Ultra / RT Ultra / DLSS !
- 18 - Test wydajności Cyberpunk 2077 - 3840x2160 / Ultra / RT OFF / DLSS OFF
- 19 - Test wydajności Cyberpunk 2077 - 3840x2160 / Ultra / RT Ultra / DLSS OFF
- 20 - Test wydajności Cyberpunk 2077 - 3840x2160 / Ultra / RT Ultra / DLSS !
- 21 - Test wydajności Cyberpunk 2077 - Skalowanie wydajności ray tracing
- 22 - Test wydajności Cyberpunk 2077 - Skalowanie wydajności DLSS
- 23 - Podsumowanie - Przyszłość ma kolor zielony?
Od momentu premiery Cyberpunk 2077 minęło kilka długich miesięcy, jakie deweloper przeznaczył na naprawę najbardziej irytujących błędów oraz szlifowanie optymalizacji, będącej jednym z głównych problemów produkcji. Aktualnie gra otrzymała patch 1.23, natomiast poprzednie łatki wprowadziły szereg usprawnień, wśród których nareszcie znalazła się obsługa ray tracingu przez układy graficzne AMD Radeon RX 6000. Wcześniej śledzenie promieni było dostępne wyłącznie dla posiadaczy NVIDIA GeForce RTX 2000 i RTX 3000. Jednak czy architektura RDNA2 dorówna w tym względzie Turingowi i Ampere? Wszelkie wątpliwości rozwieje test wydajności kart graficznych w Cyberpunk 2077, poświęcony ray tracingowi oraz implementacji DLSS.
Autor: Sebastian Oktaba
Kontrowersje wokół przedwczesnego wydania Cyberpunk 2077 trwają do dzisiaj, ponieważ twórcy jeszcze nie zdołali wyeliminować wielu kardynalnych błędów, chociaż częścią irytujących baboli z powodzeniem zajęła się społeczność m.in. precyzją sterowania, jakością HDR, ruchem ulicznym czy poprawą wydajności na procesorach Ryzen. Klienci AMD mogli zresztą poczuć się oszukani, bowiem premierowa wersja nie pozwalała uruchomić ray tracingu na kartach graficznych Radeon RX 6000, które otrzymały przecież akcelerację takich obliczeń. Sytuacja uległa zmianie dopiero z patchem 1.2 wypuszczonym pod koniec marca bieżącego roku. Producent nie zaktualizował jednak wymagań sprzętowych, gdzie w poszczególnych rubrykach dotyczących rekomendowanego sprzętu potrzebnego do śledzenia promieni, wciąż widnieją wyłącznie przedstawiciele NVDIA GeForce RTX 2000 i RTX 3000. Pewnie doczekamy się jeszcze kilku patchy usprawniających rozgrywkę zanim CD Projekt RED wyda pierwsze pełnoprawne DLC, aczkolwiek radykalnej poprawy optymalizacji wersji pecetowej lepiej nie oczekiwać.
Cyberpunk 2077 po ostatnich aktualizacjach, to kolejna produkcja, którą testujemy i ogrywamy na kartach graficznych KFA2 GeForce i monitorach ACER z obsługą HDR. Takie połączenie pozwala uzyskać widowiskowe efekty.
Johnny Silverhand potwierdza - KFA2 GeForce RTX 3080 Ti SG plus ACER Predator CG7, to zestaw idealny do grania w Cyberpunk 2077
Do rozdzielczości 1920x1080 w ustawieniach RT Medium wymagany jest procesor AMD Ryzen 3 3200G / Intel Core i7-4790, czyli jednostki posiadające cztery rdzenie i obsługujące osiem wątków. Najsłabsze karty graficzne zdolne sprostać ray tracingowi to oczywiście GeForce RTX 2060 / Radeon RX 6700 XT, będące po prostu najtańszymi modelami z akceleracją śledzenia promieni. Zaczynamy dość skromnie, niemniej przejście na rozdzielczość 2560x1440 w ustawieniach RT Ultra znacznie podnosi poprzeczkę. Wymaganym procesorem będzie Intel Core i7-6700 / AMD Ryzen 5 3600, podczas gdy właściwa karta graficzna to NVIDIA GeForce RTX 3070 / AMD Radeon RX 6800. W przypadku rozdziczlości 3840x2160 i detali RT Ultra procesor zostawiono po staremu, ale potrzebny będzie wówczas GeForce RTX 3080 / AMD Radeon 6800 XT ... a najlepiej jeszcze wyższy model pokroju KFA2 GeForce RTX 3080 Ti SG. Tutaj zasadniczo brakuje klasowego odpowiednika po stronie AMD, ponieważ nawet Radeon 6900 XT topowemu Ampere raczej nie dorówna w śledzeniu promieni. Żeby jeszcze nieco poprawić wrażenia wizualne, dobrze jest posiadać także wyświetlacz obsługujący DisplayHDR, a jego implementacja w Cyberpunk 2077 została sprawdzona na gamingowych monitorach ACER.
1920x1080 Medium RT | 2560x1440 Ultra RT | 3840x2160 Ultra RT | |
Procesor AMD | Ryzen 3 3200G | Ryzen 5 3600 | Ryzen 5 3600 |
Procesor intel | Core i7-4790 | Core i7-6700 | Core i7-6700 |
Karta graficzna AMD | RX 6700 XT | RX 6800 | RX 6800 XT |
Karta graficzna NVIDIA | RTX 2060 | RTX 3070 | RTX 3080 |
Pamięć operacyjna | 16 GB | 16 GB | 16 GB |
Przestrzeń dyskowa | 70 GB | 70 GB | 70 GB |
Wykorzystane API | DirectX 12 | DirectX 12 | DirectX 12 |
System operacyjny | Windows 10 64-bit | Windows 10 64-bit | Windows 10 64-bit |
Cyberpunk 2077 bazuje na autorskim silniku REDengine 4 stworzonym specjalnie na potrzeby testowanej produkcji, wprowadzając między innymi obsługę DirectX 12 Ultimate. Implementacja ray tracingu obejmuje oświetlenie rozproszone, odbicia, okluzję otoczenia i cienie kierunkowe, zatem zmieszczono naprawdę sporo wodotrysków. Dodatkowo, oświetlenie wykorzystujące śledzenie promieni występuje w trzech stopniach zaawansowania. CD Projekt RED i NVIDIA uwzględniły m.in. promieniowanie nieba, emisyjne oświetlenie różnych powierzchni, aproksymację lokalnych efektów cieniowania, a odbicia pokazują obiekty umieszczone nawet kilka kilometrów dalej. Cyberpunk 2077 oferuje także obsługę DLSS 2.1 we wszystkich wariantach jakościowych, które wydaje się absolutnie niezbędne jeśli faktycznie myślimy o płynnym graniu z włączonym ray tracingiem. Summa summarum, mamy do czynienia z produkcją bardzo zaawansowaną technicznie i skutkiem tego na pełnych obrotach pracuje nie tylko karta graficzna, ale również procesor, któremu warto dorzucić szybką pamięć RAM.
PS: Tradycyjnie polecam zajrzeć do galerii screenów, gdzie karta graficzna KFA2 GeForce RTX 3080 Ti SG oraz monitor ACER Predator CG7 pozwoliły uzyskać iście spektakularne efekty (4K Ultra HDR1000 wygląda lepiej niż dobrze). Więcej o najnowszej karcie graficznej KFA2, monitorach ACER Nitro i ACER Predator możecie przeczytać na kolejnych stronach.
Test wydajności Metro Exodus Enhanced Edition - Ray tracing na kartach graficznych NVIDIA GeForce i AMD Radeon
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- …
- następna ›
- ostatnia »
- SPIS TREŚCI -
- 1 - Cyberpunk 2077 - ostateczne starcie między AMD i NVIDIA
- 2 - Karta graficzna - KFA2 GeForce RTX 3080 Ti SG (1-Click OC)
- 3 - Monitory ACER - Nitro XV2, Predator XB3 i Predator CG7
- 4 - Test wydajności Cyberpunk 2077 - Miejsce testowe, ustawienia i metodyka
- 5 - Test wydajności Cyberpunk 2077 - Jakość obrazu DLSS - 1920x1080
- 6 - Test wydajności Cyberpunk 2077 - Jakość obrazu DLSS - 2560x1440
- 7 - Test wydajności Cyberpunk 2077 - Jakość obrazu DLSS - 3840x2160
- 8 - Test wydajności Cyberpunk 2077 - Jakość ray tracingu - odbicia
- 9 - Test wydajności Cyberpunk 2077 - Jakość ray tracingu - cienie i oświetlenie
- 10 - Test wydajności Cyberpunk 2077 - Galeria screenów RT Ultra
- 11 - Test wydajności Cyberpunk 2077 - Platforma sprzętowa
- 12 - Test wydajności Cyberpunk 2077 - 1920x1080 / Ultra / RT OFF / DLSS OFF
- 13 - Test wydajności Cyberpunk 2077 - 1920x1080 / Ultra / RT Ultra / DLSS OFF
- 14 - Test wydajności Cyberpunk 2077 - 1920x1080 / Ultra / RT Ultra/ DLSS Q
- 15 - Test wydajności Cyberpunk 2077 - 2560x1440 / Ultra / RT OFF / DLSS OFF
- 16 - Test wydajności Cyberpunk 2077 - 2560x1440 / Ultra / RT Ultra / DLSS OFF
- 17 - Test wydajności Cyberpunk 2077 - 2560x1440 / Ultra / RT Ultra / DLSS !
- 18 - Test wydajności Cyberpunk 2077 - 3840x2160 / Ultra / RT OFF / DLSS OFF
- 19 - Test wydajności Cyberpunk 2077 - 3840x2160 / Ultra / RT Ultra / DLSS OFF
- 20 - Test wydajności Cyberpunk 2077 - 3840x2160 / Ultra / RT Ultra / DLSS !
- 21 - Test wydajności Cyberpunk 2077 - Skalowanie wydajności ray tracing
- 22 - Test wydajności Cyberpunk 2077 - Skalowanie wydajności DLSS
- 23 - Podsumowanie - Przyszłość ma kolor zielony?
Powiązane publikacje

Test karty graficznej MSI GeForce RTX 5060 Ti Gaming 16 GB - Więcej pamięci graficznej, jednak czy proporcjonalnie do wydajności?
230
Test Assassin's Creed Shadows - PC kontra PlayStation 5. Test technik NVIDIA DLSS 4, AMD FSR i Intel XeSS, skalowanie wydajności
122
Test wydajności Assassin's Creed Shadows PC - Wymagania sprzętowe to większy problem, niż czarnoskóry samuraj
165
Test wydajności GTA V Enhanced - Ray tracing podnosi wymagania sprzętowe do poziomu GTA VI. Wielka aktualizacja na 10 rocznicę
178