Zgłoś błąd
X
Zanim wyślesz zgłoszenie, upewnij się że przyczyną problemów nie jest dodatek blokujący reklamy.
Błędy w spisie treści artykułu zgłaszaj jako "błąd w TREŚCI".
Typ zgłoszenia
Treść zgłoszenia
Twój email (opcjonalnie)
Nie wypełniaj tego pola
.
Załóż konto
EnglishDeutschукраїнськийFrançaisEspañol中国

Test wydajności Cyberpunk 2077 PC Patch 1.23 - Ray tracing na kartach graficznych NVIDIA GeForce i AMD Radeon

Sebastian Oktaba | 03-07-2021 08:00 |

Test wydajności Cyberpunk 2077 PC Patch 1.23 - Ray tracing na kartach graficznych NVIDIA GeForce i AMD RadeonOd momentu premiery Cyberpunk 2077 minęło kilka długich miesięcy, jakie deweloper przeznaczył na naprawę najbardziej irytujących błędów oraz szlifowanie optymalizacji, będącej jednym z głównych problemów produkcji. Aktualnie gra otrzymała patch 1.23, natomiast poprzednie łatki wprowadziły szereg usprawnień, wśród których nareszcie znalazła się obsługa ray tracingu przez układy graficzne AMD Radeon RX 6000. Wcześniej śledzenie promieni było dostępne wyłącznie dla posiadaczy NVIDIA GeForce RTX 2000 i RTX 3000. Jednak czy architektura RDNA2 dorówna w tym względzie Turingowi i Ampere? Wszelkie wątpliwości rozwieje test wydajności kart graficznych w Cyberpunk 2077, poświęcony ray tracingowi oraz implementacji DLSS.

Autor: Sebastian Oktaba

Kontrowersje wokół przedwczesnego wydania Cyberpunk 2077 trwają do dzisiaj, ponieważ twórcy jeszcze nie zdołali wyeliminować wielu kardynalnych błędów, chociaż częścią irytujących baboli z powodzeniem zajęła się społeczność m.in. precyzją sterowania, jakością HDR, ruchem ulicznym czy poprawą wydajności na procesorach Ryzen. Klienci AMD mogli zresztą poczuć się oszukani, bowiem premierowa wersja nie pozwalała uruchomić ray tracingu na kartach graficznych Radeon RX 6000, które otrzymały przecież akcelerację takich obliczeń. Sytuacja uległa zmianie dopiero z patchem 1.2 wypuszczonym pod koniec marca bieżącego roku. Producent nie zaktualizował jednak wymagań sprzętowych, gdzie w poszczególnych rubrykach dotyczących rekomendowanego sprzętu potrzebnego do śledzenia promieni, wciąż widnieją wyłącznie przedstawiciele NVDIA GeForce RTX 2000 i RTX 3000. Pewnie doczekamy się jeszcze kilku patchy usprawniających rozgrywkę zanim CD Projekt RED wyda pierwsze pełnoprawne DLC, aczkolwiek radykalnej poprawy optymalizacji wersji pecetowej lepiej nie oczekiwać. 

Cyberpunk 2077 po ostatnich aktualizacjach, to kolejna produkcja, którą testujemy i ogrywamy na kartach graficznych KFA2 GeForce i monitorach ACER z obsługą HDR. Takie połączenie pozwala uzyskać widowiskowe efekty.

Test wydajności Cyberpunk 2077 PC Patch 1.23 - Ray tracing na kartach graficznych NVIDIA GeForce i AMD Radeon [nc1]

Johnny Silverhand potwierdza - KFA2 GeForce RTX 3080 Ti SG plus ACER Predator CG7, to zestaw idealny do grania w Cyberpunk 2077

Do rozdzielczości 1920x1080 w ustawieniach RT Medium wymagany jest procesor AMD Ryzen 3 3200G / Intel Core i7-4790, czyli jednostki posiadające cztery rdzenie i obsługujące osiem wątków. Najsłabsze karty graficzne zdolne sprostać ray tracingowi to oczywiście GeForce RTX 2060 / Radeon RX 6700 XT, będące po prostu najtańszymi modelami z akceleracją śledzenia promieni. Zaczynamy dość skromnie, niemniej przejście na rozdzielczość 2560x1440 w ustawieniach RT Ultra znacznie podnosi poprzeczkę. Wymaganym procesorem będzie Intel Core i7-6700 / AMD Ryzen 5 3600, podczas gdy właściwa karta graficzna to NVIDIA GeForce RTX 3070 / AMD Radeon RX 6800. W przypadku rozdziczlości 3840x2160 i detali RT Ultra procesor zostawiono po staremu, ale potrzebny będzie wówczas GeForce RTX 3080 / AMD Radeon 6800 XT ... a najlepiej jeszcze wyższy model pokroju KFA2 GeForce RTX 3080 Ti SG. Tutaj zasadniczo brakuje klasowego odpowiednika po stronie AMD, ponieważ nawet Radeon 6900 XT topowemu Ampere raczej nie dorówna w śledzeniu promieni. Żeby jeszcze nieco poprawić wrażenia wizualne, dobrze jest posiadać także wyświetlacz obsługujący DisplayHDR, a jego implementacja w Cyberpunk 2077 została sprawdzona na gamingowych monitorach ACER. 

  1920x1080 Medium RT 2560x1440 Ultra RT 3840x2160 Ultra RT
Procesor AMD Ryzen 3 3200G Ryzen 5 3600 Ryzen 5 3600
Procesor intel Core i7-4790 Core i7-6700 Core i7-6700
Karta graficzna AMD RX 6700 XT RX 6800 RX 6800 XT
Karta graficzna NVIDIA RTX 2060 RTX 3070 RTX 3080
Pamięć operacyjna 16 GB 16 GB 16 GB
Przestrzeń dyskowa 70 GB 70 GB 70 GB
Wykorzystane API DirectX 12 DirectX 12 DirectX 12
System operacyjny Windows 10 64-bit Windows 10 64-bit Windows 10 64-bit

Cyberpunk 2077 bazuje na autorskim silniku REDengine 4 stworzonym specjalnie na potrzeby testowanej produkcji, wprowadzając między innymi obsługę DirectX 12 Ultimate. Implementacja ray tracingu obejmuje oświetlenie rozproszone, odbicia, okluzję otoczenia i cienie kierunkowe, zatem zmieszczono naprawdę sporo wodotrysków. Dodatkowo, oświetlenie wykorzystujące śledzenie promieni występuje w trzech stopniach zaawansowania. CD Projekt RED i NVIDIA uwzględniły m.in. promieniowanie nieba, emisyjne oświetlenie różnych powierzchni, aproksymację lokalnych efektów cieniowania, a odbicia pokazują obiekty umieszczone nawet kilka kilometrów dalej. Cyberpunk 2077 oferuje także obsługę DLSS 2.1 we wszystkich wariantach jakościowych, które wydaje się absolutnie niezbędne jeśli faktycznie myślimy o płynnym graniu z włączonym ray tracingiem. Summa summarum, mamy do czynienia z produkcją bardzo zaawansowaną technicznie i skutkiem tego na pełnych obrotach pracuje nie tylko karta graficzna, ale również procesor, któremu warto dorzucić szybką pamięć RAM.

PS: Tradycyjnie polecam zajrzeć do galerii screenów, gdzie karta graficzna KFA2 GeForce RTX 3080 Ti SG oraz monitor ACER Predator CG7 pozwoliły uzyskać iście spektakularne efekty (4K Ultra HDR1000 wygląda lepiej niż dobrze). Więcej o najnowszej karcie graficznej KFA2, monitorach ACER Nitro i ACER Predator możecie przeczytać na kolejnych stronach. 

Test wydajności Metro Exodus Enhanced Edition - Ray tracing na kartach graficznych NVIDIA GeForce i AMD Radeon

Bądź na bieżąco - obserwuj PurePC.pl na Google News
Zgłoś błąd
Sebastian Oktaba
Liczba komentarzy: 269

Komentarze:

x Wydawca serwisu PurePC.pl informuje, że na swoich stronach www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij zgadzam się, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki.