Test Radeon RX Vega 56 vs GTX 1070 i Core i5-7600K vs Ryzen 5 1600
- SPIS TREŚCI -
- 1 - GeForce GTX 1070 vs Radeon RX Vega 56 & Core i5-7600K vs Ryzen 5 1600
- 2 - Platforma testowa i wykorzystane sterowniki
- 3 - Platforma FCAT do zgrywania obrazu
- 4 - Test wydajności Battlefield 1 - DirectX 11 (CPU)
- 5 - Test wydajności Battlefield 1 - DirectX 11 (GPU)
- 6 - Test wydajności Battlefield 1 - DirectX 12 (CPU)
- 7 - Test wydajności Battlefield 1 - DirectX 12 (GPU)
- 8 - Test wydajności Crysis 3 - DirectX 11 (CPU)
- 9 - Test wydajności Crysis 3 - DirectX 11 (GPU)
- 10 - Test wydajności Deus Ex - DirectX 11 (CPU)
- 11 - Test wydajności Deus Ex - DirectX 11 (GPU)
- 12 - Test wydajności Deus Ex - DirectX 12 (CPU)
- 13 - Test wydajności Deus Ex - DirectX 12 (GPU)
- 14 - Test wydajności Dishonored - DirectX 11 (CPU)
- 15 - Test wydajności Dishonored - DirectX 11 (GPU)
- 16 - Test wydajności DOOM - OpenGL (CPU)
- 17 - Test wydajności DOOM - OpenGL (GPU)
- 18 - Test wydajności DOOM - Vulkan (CPU)
- 19 - Test wydajności DOOM - Vulkan (GPU)
- 20 - Test wydajności Fallout 4 - DirectX 11 (CPU)
- 21 - Test wydajności Fallout 4 - DirectX 11 (GPU)
- 22 - Test wydajności Hitman - DirectX 11 (CPU)
- 23 - Test wydajności Hitman - DirectX 11 (GPU)
- 24 - Test wydajności Hitman - DirectX 12 (CPU)
- 25 - Test wydajności Hitman - DirectX 12 (GPU)
- 26 - Test wydajności Mass Effect: Andromeda - DirectX 11 (CPU)
- 27 - Test wydajności Mass Effect: Andromeda - DirectX 11 (GPU)
- 28 - Test wydajności Watch Dogs 2 - DirectX 11 (CPU)
- 29 - Test wydajności Watch Dogs 2 - DirectX 11 (GPU)
- 30 - Test wydajności Witcher 3 - DirectX 11 (CPU)
- 31 - Test wydajności Witcher 3 - DirectX 11 (GPU)
- 32 - Podsumowanie - Kto z kim i dlaczego
Wydajność kart graficznych Radeon RX Vega poznaliśmy przed kilkunastoma dniami, jednak temat nowych flagowców AMD zasługuje na zdecydowanie głębszą analizę, niż zapewnia podstawowa metodyka testowa. Tutaj przydałoby się sprawdzić możliwości Vegi zarówno od strony wydajności czysto graficznej, jak również wymagań względem procesora. Ponieważ AMD wypuściło niedawno całkiem udane jednostki, wreszcie nawiązując rywalizację z odwiecznym rywalem, oczywistym wydaje się pytanie jakie CPU wykorzystać do kompletu z Radeon RX Vega 56 lub GeForce GTX 1070 - przykładowo Intel Core i5-7600K czy AMD Ryzen 5 1600? Obydwa kosztują zbliżone pieniądze, różnią natomiast konstrukcją i możliwościami. Teoretycznie komplet AMD & AMD powinien działać optymalnie, ale dotychczasowe obserwacje pokazywały, że miejscami tzw.: narzut sterownika na procesor (upraszczając cały mechanizm) powodował spadki wydajności na takich konfiguracjach. Jak będzie tym razem?
Autor: Sebastian Oktaba
Powiedzmy sobie szczerze - karty graficzne AMD charakteryzują się przeważnie większym apetytem na wydajność procesora, niż konkurencyjne rozwiązania NVIDII, co zdążyło zweryfikować i potwierdzić wiele redakcji. Również na PurePC przygotowałem kilka artykułów (1, 2, 3, 4) poruszających to zagadnienie i prowadzących do klarownych wniosków - Radeona byle procesorem nie nakarmisz, potrzeba naprawdę silnej jednostki obliczeniowej. Testy z wykorzystaniem AMD FX-6000/8000 oraz kolejnych inkarnacji architektury GCN momentami były druzgocące. Ba! NVIDIA znacznie lepiej działała w połączeniu z dowolnymi FX-ami, aniżeli układy graficzne AMD potrzebujące wysoko taktowanych Inteli, żeby rozwinąć skrzydła i dorównać rywalowi. Ot, kuriozalna oraz niezbyt wygodna wizerunkowo sytuacja, ale dotychczas niewiele z tym zrobiono. Dzisiaj procesory FX można nazwać historią, bowiem AMD wprowadziło Ryzeny - nowsze, wydajniejsze oraz miejmy nadzieję lepiej przystosowane do obsługi kart graficznych tego producenta (kwestia silniejszego pojedynczego wątku będzie tutaj kluczowa). Premiera Radeona RX Vega stworzyła znakomitą okazję do ponownego sprawdzenia konfiguracji AMD & AMD, AMD & Intel, NVIDIA & AMD i NVIDIA & Intel, czyli przeprowadzenia klasycznego turnieju „każdy z każdym”. Zobaczymy co wyniknie z poszczególnych połączeń, ale zacznijmy od przedstawienia zawodników jacy występować będą w poniższym teście oraz założeń publikacji:
- Porównanie dwóch popularnych procesorów ze średnio-wyższego segmentu, Intel Core i5-7600K oraz AMD Ryzen 5 1600, które kosztują zbliżone pieniądze
- Porównanie dwóch konkurencyjnych układów graficznych, GeForce GTX 1070 oraz Radeon RX Vega 56, które powinny oferować podobną wydajność w zbliżonej cenie
- Zestawienie na zasadzie każdy z każdym - procesory i karty graficzne wykorzystane w teście zostały sprawdzone naprzemiennie, aby wyłonić najlepszą konfigurację
- Porównanie podzespołów po podkręceniu - ponieważ procesory i karty graficzne można przyspieszyć, nie zabrakło testów na ustawieniach bliskich maksymalnym
- Sprawdzenie jak zmienia się wydajność w zależności od scenariusza - pomiary w każdej grze zostały przeprowadzone w miejscach uzależnionych od procesora i/lub karty graficznej
- Procesorom towarzyszą szybkie pamięci G.Skill DDR4 3200 CL15, które niejednokrotnie dają lepszy wzrost wydajności, niż podkręcanie CPU (tutaj mamy zatem kumulację)
Intel Core i5-7600K jest procesorem czterordzeniowym, którego taktowanie pod pełnym obciążeniem wynosi 4000 MHz, jednak parametr ten można zwiększyć do nawet 5000 MHz, jeśli dysonujemy dobrym chłodzeniem, odpowiednią płytą główną i przyzwoitym samplem. AMD Ryzen 5 1600 to natomiast procesor sześciordzeniowy, który obsługuje do dwunastu wątków dzięki technologii SMT. Taktowanie Ryzen 5 1600 podczas maksymalnego obciążenia wynosi 3400 MHz, niemniej odblokowany mnożnik pozwala uzyskać 4000 MHz. Rzecz jasna obydwa procesory będą testowane po podkręceniu i pamięciami DDR4-3200 CL15. Dooobra... teraz jeszcze słówko o drugiej konkurencyjnej parce, czyli kartach graficznych. AMD Radeon RX Vega 56 jest modelem niewiele wolniejszym od Radeona RX Vega 64, jednak odczuwalnie tańszym i dysponujący dokładnie tym samym zestawem dodatkowych technologii. Urządzenie bazuje na okrojonym 14 nm rdzeniu Vega 10 XL, dysponującym 3584 jednostkami cieniującymi, 224 teksturującymi oraz 64 renderującymi. Wszystko doprawiono 8192 MB pamięci HBM2/HBC na 2048-bitowej magistrali. Klasowym rywalem słabszej Vegi będzie NVIDIA GeForce GTX 1070, bardzo popularny Pascal wykorzystujący 16 nm rdzeń GP104, gdzie upchnięto 1920 jednostek cieniujących, 120 teksturujących oraz 64 renderujące. Sprzęt dysponuje 8192 MB pamięci GDDR5 na 256-bitowej szynie. Również w tym przypadku sample podkręciłem do maksymalnych stabilnych parametrów (dokładne dane znajdziecie w sekcji platformy testowej).
Dziś wielkie porównanie konfiguracji AMD & AMD, AMD & Intel, NVIDIA & AMD i NVIDIA & Intel, gdzie występować będą Core i5-7600K, Ryzen 5 1600, Radeon RX Vega 56 oraz GeForce GTX 1070. Będzie się działo!
Jak wspomniałem na początku artykułu, niniejsze opracowanie będzie charakteryzowało się rozszerzoną metodyką pomiarową, obejmującą miejsca testowe uzależnione od wydajności procesora oraz układu graficznego. Wśród wybranych gier znalazły się produkcje starsze, jak również całkiem świeże, pozwalające wykonać takie pomiary (nie każdy tytuł to umożliwia). Dodatkowo uwzględnione zostały wszystkie dostępne API - DirectX 11, DirectX 12, OpenGL i Vulkan - mające niebagatelny wpływ na kształtowanie się wyników. Czy nowsze interfejsy graficzne „zrobią robotę” dowiecie się przeglądając kolejne podstrony. Ustawienia detali w poszczególnych scenariuszach ujednoliciłem, aby uniknąć zjawiska wąskiego gardła (bottleneck), jednak miejscami wybrane karty graficzne mogą stanowić już pewne ograniczenie, zwłaszcza w niskopoziomowych API. Mimo wszystko takie zestawienie pozwoli ocenić jak wygląda sprawa współpracy komponentów od różnych producentów, a szczególnie wpływ tzw.: narzutu sterownika na procesor. Najciekawszym wątkiem wydaje się natomiast kondycja AMD & AMD w tytułach obsługujących DirectX 12 oraz Vulkan, gdzie wzorem zweryfikowanego wcześniej Hitmana, mogą występować naprawdę spore przyrosty wydajności na zestawie Ryzen & Radeon. Sprawdźmy, czy będzie więcej takich wybuchowych niespodzianek.
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- …
- następna ›
- ostatnia »
- SPIS TREŚCI -
- 1 - GeForce GTX 1070 vs Radeon RX Vega 56 & Core i5-7600K vs Ryzen 5 1600
- 2 - Platforma testowa i wykorzystane sterowniki
- 3 - Platforma FCAT do zgrywania obrazu
- 4 - Test wydajności Battlefield 1 - DirectX 11 (CPU)
- 5 - Test wydajności Battlefield 1 - DirectX 11 (GPU)
- 6 - Test wydajności Battlefield 1 - DirectX 12 (CPU)
- 7 - Test wydajności Battlefield 1 - DirectX 12 (GPU)
- 8 - Test wydajności Crysis 3 - DirectX 11 (CPU)
- 9 - Test wydajności Crysis 3 - DirectX 11 (GPU)
- 10 - Test wydajności Deus Ex - DirectX 11 (CPU)
- 11 - Test wydajności Deus Ex - DirectX 11 (GPU)
- 12 - Test wydajności Deus Ex - DirectX 12 (CPU)
- 13 - Test wydajności Deus Ex - DirectX 12 (GPU)
- 14 - Test wydajności Dishonored - DirectX 11 (CPU)
- 15 - Test wydajności Dishonored - DirectX 11 (GPU)
- 16 - Test wydajności DOOM - OpenGL (CPU)
- 17 - Test wydajności DOOM - OpenGL (GPU)
- 18 - Test wydajności DOOM - Vulkan (CPU)
- 19 - Test wydajności DOOM - Vulkan (GPU)
- 20 - Test wydajności Fallout 4 - DirectX 11 (CPU)
- 21 - Test wydajności Fallout 4 - DirectX 11 (GPU)
- 22 - Test wydajności Hitman - DirectX 11 (CPU)
- 23 - Test wydajności Hitman - DirectX 11 (GPU)
- 24 - Test wydajności Hitman - DirectX 12 (CPU)
- 25 - Test wydajności Hitman - DirectX 12 (GPU)
- 26 - Test wydajności Mass Effect: Andromeda - DirectX 11 (CPU)
- 27 - Test wydajności Mass Effect: Andromeda - DirectX 11 (GPU)
- 28 - Test wydajności Watch Dogs 2 - DirectX 11 (CPU)
- 29 - Test wydajności Watch Dogs 2 - DirectX 11 (GPU)
- 30 - Test wydajności Witcher 3 - DirectX 11 (CPU)
- 31 - Test wydajności Witcher 3 - DirectX 11 (GPU)
- 32 - Podsumowanie - Kto z kim i dlaczego
Powiązane publikacje

Test karty graficznej MSI GeForce RTX 5060 Ti Gaming 16 GB - Więcej pamięci graficznej, jednak czy proporcjonalnie do wydajności?
230
Test Assassin's Creed Shadows - PC kontra PlayStation 5. Test technik NVIDIA DLSS 4, AMD FSR i Intel XeSS, skalowanie wydajności
122
Test wydajności Assassin's Creed Shadows PC - Wymagania sprzętowe to większy problem, niż czarnoskóry samuraj
165
Test wydajności GTA V Enhanced - Ray tracing podnosi wymagania sprzętowe do poziomu GTA VI. Wielka aktualizacja na 10 rocznicę
178