Test procesora Intel Core i7-7800X - Sześć rdzeni Skylake-X
- SPIS TREŚCI -
- 1 - Sześć rdzeni w całkiem nowej odsłonie
- 2 - Platforma testowa i metodyka pomiarowa
- 3 - Test 7-Zip - Kompresja archiwum
- 4 - Test AIDA64 Engineer Edition - CPU Queen
- 5 - Test Blender - Renderowanie sceny
- 6 - Test Cinebench R15 - Single Thread CPU
- 7 - Test Cinebench R15 - Multi-Threaded CPU
- 8 - Test Freemake Video Converter - Kompresja video
- 9 - Test HandBrake - Konwersja video
- 10 - Test POV-Ray - Renderowanie sceny
- 11 - Test Battlefield 1 - 1920x1080 / Ultra / DirectX 11
- 12 - Test Crysis 3 - 1920x1080 / Very High / DirectX 11
- 13 - Test Dishonored 2 - 1920x1080 / Ultra / DirectX 11
- 14 - Test Deus Ex: Mankind Divided - 1920x1080 / Very High / DirectX 11
- 15 - Test Fallout 4 - 1920x1080 / Ultra / DirectX 11
- 16 - Test Hitman - 1920x1080 / Ultra / DirectX 12
- 17 - Test Rise of the Tomb Raider - 1920x1080 / Very High / DirectX 12
- 18 - Test Total War: Warhammer - 1920x1080 / Ultra / DirectX 11
- 19 - Test Watch Dogs 2 - 1920x1080 / Ultra / DirectX 11
- 20 - Test Witcher 3: Wild Hunt - 1920x1080 / Uber / DirectX 11
- 21 - Pobór mocy - spoczynek i obciążenie
- 22 - Overclocking i temperatury - Intel Core i7-7800X
- 23 - Test OC 7-Zip - Kompresja archiwum
- 24 - Test OC AIDA64 Engineer Edition - CPU Queen
- 25 - Test OC Blender - Renderowanie sceny
- 26 - Test OC Cinebench R15 - Single Thread CPU
- 27 - Test OC Cinebench R15 - Multi-Threaded CPU
- 28 - Test OC Freemake Video Converter - Kompresja video
- 29 - Test OC HandBrake - Konwersja video
- 30 - Test OC POV-Ray - Renderowanie sceny
- 31 - Test OC Battlefield 1 - 1920x1080 / Ultra / DirectX 11
- 32 - Test OC Crysis 3 - 1920x1080 / Very High / DirectX 11
- 33 - Test OC Dishonored 2 - 1920x1080 / Ultra / DirectX 11
- 34 - Test OC Deus Ex: Mankind Divided - 1920x1080 / Very High / DirectX 11
- 35 - Test OC Fallout 4 - 1920x1080 / Ultra / DirectX 11
- 36 - Test OC Hitman - 1920x1080 / Ultra / DirectX 12
- 37 - Test OC Rise of the Tomb Raider - 1920x1080 / Very High / DirectX 12
- 38 - Test OC Total War: Warhammer - 1920x1080 / Ultra / DirectX 11
- 39 - Test OC Watch Dogs 2 - 1920x1080 / Ultra / DirectX 11
- 40 - Test OC Witcher 3: Wild Hunt - 1920x1080 / Uber / DirectX 11
- 41 - Pobór mocy OC - spoczynek i obciążenie
- 42 - Podsumowanie - O takie sześć rdzeni walczyliśmy?
Intel podczas premiery Skylake-X i Kaby Lake-X promował głównie Core i9-7900X oraz Core i7-7740X, jako najwyższe modele w obydwu rodzinach procesorów, ale najciekawsze konstrukcje ulokował pośrodku stawki. Cztery rdzenie to dzisiaj rozsądne minimum do poważniejszych zastosowań, nawet wspomagane technologią Hyper-Threading, natomiast dziesięć jest jeszcze pieruńsko drogą przesadą. Idealnym kompromisem wydaje się zatem sześć fizycznych rdzeni i obsługa dwunastu wątków, które powinny nieźle wypadać w programach oraz wymagających grach komputerowych, zapewniając także odpowiedni zapas mocy obliczeniowej na przyszłość. Teoretycznie właśnie takim procesorem powinien być Intel Core i7-7800X, należący do rodziny Skylake-X, którego test znajdziecie poniżej.
Autor: Sebastian Oktaba
Spoglądając na dotychczasowe poczynania Intela, zwłaszcza chronologię wprowadzania następnych mikroarchitektur czy rewizji procesorów, Skylake-X może wydawać się starszym rozwiązaniem od jednocześnie zaprezentowanego Kaby Lake-X, aczkolwiek LGA 2066 porządnie tutaj namieszało. Obydwie rodziny dzieli prawdziwa przepaść, niespotykana wcześniej w platformach HEDT, zwykle w całej rozciągłości wyraźnie górujących nad średnim segmentem. Architekturę Skylake-X solidnie przebudowano względem Skylake-S (m.in.: zmieniono balans pamięci podręcznej L2/L3), integrując zarazem sporo nowych rozwiązań, natomiast Kaby Lake-X jest zaledwie adaptacją modeli przeznaczonych dla gniazda LGA 1151. Czterokanałowy kontroler pamięci DDR4 zarezerwowano wyłącznie dla jednostek Skylake-X, podobnie jak instrukcje AVX-512 oraz obsługę Turbo Boost Max 3.0. Zapomnijcie również o dodatkowych liniach PCI-Express 3.0 czy lutowanym odpromienniku (dotyczy obydwu serii). Innymi słowy - wszystkie atuty charakteryzujące high-endowe procesory zostały wycięte w przypadku Kaby Lake-X. Dlatego pod względem konstrukcyjnym Intel Core i7-7740X oraz Intel Core i7-7700K to zasadniczo bliźniaki, natomiast testowany Core i7-7800X oraz wyższe modele przeszły poważniejszy lifting.
Intel Core i7-7800X to sześciordzeniowa i dwunastowątkowa jednostka, która jest następcą Intel Core i7-6800K. Czy będzie to dobra propozycja dla graczy i osób zajmujących się mniej rozrywkowymi sprawami na komputerze?
Jak wspomniałem we wcześniejszych wpisach, procesorom Skylake-X względem Broadwell-E gruntownie przebudowano strukturę pamięci podręcznej - Intel Core i7-7800X dysponuje 8.5 MB Cache L3, podczas gdy poprzednik posiada ponad 15 MB. Zwiększeniu uległa pojemność Cache L2, gdzie proporcje wynoszą 6 MB kontra 1.5 MB, jednak tym razem na korzyść nowszego rozwiązania. Większość gier komputerowych jest zdecydowanie bardziej wyczulona na Cache L3, aniżeli Cache L2, dlatego różnice w wydajności pomimo zmiany architektury oraz podbicia taktowań mogą okazać się mniejsze od spodziewanych, zaś miejscami Skylake-X może nawet ustępować wydajnością odpowiednikowi z rodziny Broadwell-E. Intel tłumaczy taką decyzję lepszym zbalansowaniem zasobów, aczkolwiek statystycznego użytkownika bardziej obchodzą efekty końcowe, niż teoretyczne założenia inżynierów. Poza tym, otrzymujemy sześć fizycznych rdzeni wspomaganych technologią Hyper-Threading, co oznacza obsługę do dwunastu wątków jednocześnie. Współczynnik TDP opisywanej jednostki wynosi nieskromne 140W. Rzecz jasna zamiast lutowanego IHS wprowadzono pastę termoprzewodzącą (gluta), co najpewniej odbije się bardzo negatywnie na temperaturach oraz potencjale podkręcania Intel Core i7-7800X.
Test procesora Intel Core i9-7900X Skylake-X - Witaj LGA 2066
Bazowe taktowanie Intel Core i7-7800X wynosi 3500 MHz, osiągając w trybie Tutbo Boost maksymalnie 4000 MHz, więc stosunkowo wysokie wartości, zważywszy iż mówimy o procesorze sześciordzeniowym. Szkoda, że producent nie uwzględnił tutaj technologii Turbo Max 3.0, podnoszącej zegary dla dwóch najlepszych rdzeni ponad standardowe. Zastanawiająco wygląda też specyfikacja kontrolera pamięci, wprawdzie obsługującego cztery kanały DDR4, jednak w odróżnieniu od Kaby Lake-X oraz wyższych wersji Skylake-X, oficjalnie tylko do taktowania 2400 MHz zamiast 2666 MHz. Trochę brakuje Intelowi konsekwencji. Entuzjastom Multi-GPU zapewne nie spodoba się także informacja, że Intel Core i7-7800X dysponuje tylko 28 liniami PCI-Express 3.0, więc zestawów x16/x16 na takim modelu nie zbudujemy. Tutaj potrzebny będzie Core i9-7900X posiadający 44 linie PCI-Express 3.0. Podobnie jak droższe rodzeństwo, Intel Core i7-7800X obsługuje również instrukcje AVX-512, chociaż pożytek z nowego pakietu jest aktualnie czysto teoretyczny. Co ciekawe, testowany procesor wyceniony został na 389 dolarów, więc powinien być nieznacznie droższy od Intel Core i7-7700K oraz Core i7-7740X.
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- …
- następna ›
- ostatnia »
- SPIS TREŚCI -
- 1 - Sześć rdzeni w całkiem nowej odsłonie
- 2 - Platforma testowa i metodyka pomiarowa
- 3 - Test 7-Zip - Kompresja archiwum
- 4 - Test AIDA64 Engineer Edition - CPU Queen
- 5 - Test Blender - Renderowanie sceny
- 6 - Test Cinebench R15 - Single Thread CPU
- 7 - Test Cinebench R15 - Multi-Threaded CPU
- 8 - Test Freemake Video Converter - Kompresja video
- 9 - Test HandBrake - Konwersja video
- 10 - Test POV-Ray - Renderowanie sceny
- 11 - Test Battlefield 1 - 1920x1080 / Ultra / DirectX 11
- 12 - Test Crysis 3 - 1920x1080 / Very High / DirectX 11
- 13 - Test Dishonored 2 - 1920x1080 / Ultra / DirectX 11
- 14 - Test Deus Ex: Mankind Divided - 1920x1080 / Very High / DirectX 11
- 15 - Test Fallout 4 - 1920x1080 / Ultra / DirectX 11
- 16 - Test Hitman - 1920x1080 / Ultra / DirectX 12
- 17 - Test Rise of the Tomb Raider - 1920x1080 / Very High / DirectX 12
- 18 - Test Total War: Warhammer - 1920x1080 / Ultra / DirectX 11
- 19 - Test Watch Dogs 2 - 1920x1080 / Ultra / DirectX 11
- 20 - Test Witcher 3: Wild Hunt - 1920x1080 / Uber / DirectX 11
- 21 - Pobór mocy - spoczynek i obciążenie
- 22 - Overclocking i temperatury - Intel Core i7-7800X
- 23 - Test OC 7-Zip - Kompresja archiwum
- 24 - Test OC AIDA64 Engineer Edition - CPU Queen
- 25 - Test OC Blender - Renderowanie sceny
- 26 - Test OC Cinebench R15 - Single Thread CPU
- 27 - Test OC Cinebench R15 - Multi-Threaded CPU
- 28 - Test OC Freemake Video Converter - Kompresja video
- 29 - Test OC HandBrake - Konwersja video
- 30 - Test OC POV-Ray - Renderowanie sceny
- 31 - Test OC Battlefield 1 - 1920x1080 / Ultra / DirectX 11
- 32 - Test OC Crysis 3 - 1920x1080 / Very High / DirectX 11
- 33 - Test OC Dishonored 2 - 1920x1080 / Ultra / DirectX 11
- 34 - Test OC Deus Ex: Mankind Divided - 1920x1080 / Very High / DirectX 11
- 35 - Test OC Fallout 4 - 1920x1080 / Ultra / DirectX 11
- 36 - Test OC Hitman - 1920x1080 / Ultra / DirectX 12
- 37 - Test OC Rise of the Tomb Raider - 1920x1080 / Very High / DirectX 12
- 38 - Test OC Total War: Warhammer - 1920x1080 / Ultra / DirectX 11
- 39 - Test OC Watch Dogs 2 - 1920x1080 / Ultra / DirectX 11
- 40 - Test OC Witcher 3: Wild Hunt - 1920x1080 / Uber / DirectX 11
- 41 - Pobór mocy OC - spoczynek i obciążenie
- 42 - Podsumowanie - O takie sześć rdzeni walczyliśmy?
Powiązane publikacje

Test AMD Ryzen 9 9950X3D - Najlepszy procesor do gier i pracy? Kosztuje sporo, jednak AMD zadaje mocny cios konkurencji
183
Test AMD Ryzen AI Max+ 395 - Najwydajniejsze APU na świecie, oparte na architekturze x86 i Zen 5. Test na różnych limitach mocy
71
Test tanich procesorów AMD Ryzen 5 7500F vs Intel Core i5-12400F - Który procesor zyskuje więcej na szybkiej pamięci RAM DDR5?
177
Jaki procesor kupić? Co wybrać w cenie od 400 do 3000 złotych? Lepszy Intel czy AMD? Poradnik zakupowy na listopad 2024
149