Test procesora AMD Ryzen 7 1800X - Premiera nowej architektury!
- SPIS TREŚCI -
- 1 - AMD Ryzen wkracza na pole bitwy!
- 2 - Architektura i technologie AMD Zen
- 3 - Platforma testowa i metodyka pomiarowa
- 4 - Test 7-Zip - Kompresja archiwum
- 5 - Test AIDA64 Engineer Edition - CPU Queen
- 6 - Test Blender - Renderowanie sceny
- 7 - Test Cinebench R15 - Single Thread CPU
- 8 - Test Cinebench R15 - Multi-Threaded CPU
- 9 - Test Freemake Video Converter - Kompresja video
- 10 - Test HandBrake - Konwersja video
- 11 - Test POV-Ray - Renderowanie sceny
- 12 - Test Battlefield 1 - 1920x1080 / Ultra / DirectX 11
- 13 - Test Crysis 3 - 1920x1080 / Very High / DirectX 11
- 14 - Test Dishonored 2 - 1920x1080 / Ultra / DirectX 11
- 15 - Test Deus Ex: Mankind Divided - 1920x1080 / Very High / DirectX 11
- 16 - Test Fallout 4 - 1920x1080 / Ultra / DirectX 11
- 17 - Test Hitman - 1920x1080 / Ultra / DirectX 12
- 18 - Test Rise of the Tomb Raider - 1920x1080 / Very High / DirectX 12
- 19 - Test Total War: Warhammer - 1920x1080 / Ultra / DirectX 11
- 20 - Test Watch Dogs 2 - 1920x1080 / Ultra / DirectX 11
- 21 - Test Witcher 3: Wild Hunt - 1920x1080 / Uber / DirectX 11
- 22 - Pobór mocy - spoczynek i obciążenie
- 23 - Overclocking i temperatury - AMD Ryzen 7 1800X
- 24 - Test OC 7-Zip - Kompresja archiwum
- 25 - Test OC AIDA64 Engineer Edition - CPU Queen
- 26 - Test OC Blender - Renderowanie sceny
- 27 - Test OC Cinebench R15 - Single Thread CPU
- 28 - Test OC Cinebench R15 - Multi-Threaded CPU
- 29 - Test OC Freemake Video Converter - Kompresja video
- 30 - Test OC HandBrake - Konwersja video
- 31 - Test OC POV-Ray - Renderowanie sceny
- 32 - Test OC Battlefield 1 - 1920x1080 / Ultra / DirectX 11
- 33 - Test OC Crysis 3 - 1920x1080 / Very High / DirectX 11
- 34 - Test OC Dishonored 2 - 1920x1080 / Ultra / DirectX 11
- 35 - Test OC Deus Ex: Mankind Divided - 1920x1080 / Very High / DirectX 11
- 36 - Test OC Fallout 4 - 1920x1080 / Ultra / DirectX 11
- 37 - Test OC Hitman - 1920x1080 / Ultra / DirectX 12
- 38 - Test OC Rise of the Tomb Raider - 1920x1080 / Very High / DirectX 12
- 39 - Test OC Total War: Warhammer - 1920x1080 / Ultra / DirectX 11
- 40 - Test OC Watch Dogs 2 - 1920x1080 / Ultra / DirectX 11
- 41 - Test OC Witcher 3: Wild Hunt - 1920x1080 / Uber / DirectX 11
- 42 - Pobór mocy OC - spoczynek i obciążenie
- 43 - Dodatkowe testy - włączone i wyłączone SMT
- 44 - Dodatkowe testy - DDR4 2133 vs 2933 MHz
- 45 - Podsumowanie - AMD wstaje z kolan?
W ostatnich miesiącach żadna premiera sprzętowa nie wywołała takiego poruszenia, jak oficjalna zapowiedź długo wyczekiwanych procesorów AMD Ryzen, których ambicją jest przełamanie hegemonii Intela. Dzisiaj przyszedł moment faktycznego debiutu procesorów AMD Ryzen, wśród których znajduje się testowany AMD Ryzen R7 1800X, czyli najmocniejsza odmiana architektury Zen przeznaczona dla rozwiązań profesjonalnych oraz entuzjastów. Producent jawnie sugerował wydajność na poziomie Intel Broadwell-E oraz porównywalny współczynnik energooszczędności przy zdecydowanie niższych cenach, co trzeźwo myślącym obserwatorom wydawało się wręcz nieprawdopodobne, zważywszy na gigantyczną przepaść technologiczną dzielącą obydwa koncerny. Czy rzeczywiście dokonała się prawdziwa rewolucja w ofercie AMD, spróbuje udowodnić ośmiordzeniowy i szesnastowątkowy AMD Ryzen R7 1800X.
Autor: Sebastian Oktaba
Premiera architektury Bulldozer w październiku 2011 roku bezsprzecznie nosiła znamiona rewolucji technologicznej, jednak zaproponowane rozwiązanie nie sprostało wygórowanym oczekiwaniom klienteli. Koncepcja modułów zawierających dwa rdzenie z oddzielnym Integer Schedulerem wykorzystywanym do obliczeń stałoprzecinkowych oraz współdzielonym FP Schedulerem odpowiedzialnym za operacje zmiennoprzecinkowe, okazała się rozwiązaniem niezbyt zrównoważonym. Swoje dołożyła również konsolidacja jednostek przyjmowania i dekodowania rozkazów (Fetch i Decode), podobnie jak pamięci podręcznej drugiego poziomu. Skutkiem tego procesory AMD osiągały w zastosowaniach wielowątkowych wydajność modeli Intela dysponujących technologią Hyper-Threading (rendering, szyfrowane, konwersja video), zwykle przegrywając z najtańszymi Pentiumami jeśli decydowała wydajność pojedynczego wątku (gry komputerowe). Kolejnym czynnikiem utrudniającym start rodzinie Bulldozerów, okazały się niezwykle wydajne i energooszczędne modele Core drugiej generacji (Sandy Bridge), ostatecznie przypieczętowujące dominację Intela. Powiedzmy sobie szczerze - potencjał modułowej architektury w dużej mierze zniszczyła rozczarowująca wydajność zmiennoprzecinkowa (jedno FPU dedykowane dwóm rdzeniom), przedwczesne ukierunkowanie na wielowątkowość oraz koszmarny pobór mocy. Producent chyba zrozumiał, że poważne zmiany są nieuniknione.
Ryzen to zupełnie nowa architektura procesorów AMD, wprowadzająca mnóstwo zmian w stosunku do generacji Bulldozer-Excavator. Zmodyfikowano nie tylko budowę rdzenia czy zmniejszono proces technologiczny, ale również mechanizm działania wielowątkowości.
Zen to całkowicie odświeżona mikroarchitektura, która przynajmniej teoretycznie powinna być pozbawiona problemów swojego poprzednika, koncepcyjnie zbliżając do najszybszych rozwiązań Intela. Inżynierowie firmy z Sunnyvale kluczowe modyfikacje przeprowadzili na dwóch płaszczyznach. Po pierwsze - każdemu czterordzeniowemu blokowi CCX zapewniono dedykowane jednostki ALU/FPU, rezygnując z szeregu współdzielonych elementów forsowanych w modułach. Teraz wydajność operacji zmiennoprzecinkowych powinna odczuwalnie wzrosnąć. Po drugie - wszystkie iteracje Bulldozera wykorzystywały technikę wielowątkowości klastrowej (CMT), natomiast Ryzen przechodzi na metodę wielowątkowości symultanicznej (SMT), umożliwiającej lepsze zarządzania zasobami. Dzięki takiemu zabiegowi niewykorzystywane moce przerobowe można oddelegować do przyspieszenia wykonywania jednowątkowego kodu, a dodatkowo wydajność wielowątkowa również powinna wymiernie podskoczyć. Co bardzo istotne, AMD pierwotnie zakładało zwiększenie współczynnika IPC (Instructions Per Cycle) sięgające 40%, finalnie chwaląc się wynikiem przekraczającym 50% względem Vishery będącej w istocie ulepszonym Bulldozerem. Brzmi zachęcająco? Więcej o kwestiach stricte technicznych przeczytacie na kolejnej podstronie, tymczasem wracamy do specyfikacji bohatera niniejszego artykułu, będącego propozycją skierowaną do największych entuzjastów i profesjonalistów.
AMD Ryzen 7 1800X jest najszybszym przedstawicielem 14 nm rodziny Summit Ridge, dysponującym ośmioma rdzeniami oraz obsługującym do szesnastu wątków jednocześnie. Właśnie dlatego jego głównym przeciwnikiem będzie ośmiordzeniowy i szesnastowątkowy Intel Core i7-6900K, wykorzystujący architekturę Broadwell-E. Bazowe taktowanie AMD Ryzen 7 1800X wynosi 3600 MHz, wrastając do maksymalnie 4000 MHz dzięki technologii Turbo Core 3.0, dodatkowo mogąc jeszcze nieznacznie podskoczyć za sprawą XFR (~4100 MHz). Procesor otrzymał 16 MB pamięci Cache L3, niemniej tylko dwukanałowy kontroler pamięci dla 64 GB DDR4, podczas gdy Broadwell-E może pochwalić się czterokanałowym do 128 GB. Opisywana jednostka zapewnia także 24 linie PCI-Express, zaś konkurent posiada takowych nawet 40, uzyskując przewagę w oczach użytkowników budujących konfiguracje CrossFire/SLI. Wzorem procesorów HEDT Intela, również Ryzeny nie otrzymały zintegrowanego układu graficznego. Pozytywnie zaskakuje natomiast współczynnik TDP 95W, który w przypadku Intel Core i7-6900K wynosi 140W, aczkolwiek obydwie firmy inaczej podchodzą do tego zagadnienia. Największą rewelację zostawiłem jednak na koniec... Wiecie ile kosztuje Intel Core i7-6900K? Jakieś 1090 dolarów, czyli niespełna 5000 złotych. AMD Ryzen 7 1800X to natomiast wydatek rzędu 499 dolarów oznaczających 2499 złotych. Różnica jest gigantyczna i producent zagrał bardzo agresywnie! Taka polityka musi zaboleć Intela, zwłaszcza jeśli wydajność nie rozczaruje.
PS: Ściągnięcie procesora Core i7-6900K bezpośrednio od Intela okazało się niewykonalne, firma podobno nie dysponuje samplami, chociaż na decyzję odmowną czekaliśmy blisko miesiąc (sic!). Sklepy również były niechętne do wypożyczenia sampli, argumentują to brakiem odpowiedniego wsparcia, ale ostatecznie Core i7-5820K, Core i7-6800K oraz Core i7-6900K załatwiliśmy od Sferis.pl jakiemu chciałem serdecznie podziękować. Niestety, paczka jest jeszcze w drodze, więc dopiero w kolejnych publikacjach poświęconych Ryzenom będę mógł zaktualizować wyniki.
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- …
- następna ›
- ostatnia »
- SPIS TREŚCI -
- 1 - AMD Ryzen wkracza na pole bitwy!
- 2 - Architektura i technologie AMD Zen
- 3 - Platforma testowa i metodyka pomiarowa
- 4 - Test 7-Zip - Kompresja archiwum
- 5 - Test AIDA64 Engineer Edition - CPU Queen
- 6 - Test Blender - Renderowanie sceny
- 7 - Test Cinebench R15 - Single Thread CPU
- 8 - Test Cinebench R15 - Multi-Threaded CPU
- 9 - Test Freemake Video Converter - Kompresja video
- 10 - Test HandBrake - Konwersja video
- 11 - Test POV-Ray - Renderowanie sceny
- 12 - Test Battlefield 1 - 1920x1080 / Ultra / DirectX 11
- 13 - Test Crysis 3 - 1920x1080 / Very High / DirectX 11
- 14 - Test Dishonored 2 - 1920x1080 / Ultra / DirectX 11
- 15 - Test Deus Ex: Mankind Divided - 1920x1080 / Very High / DirectX 11
- 16 - Test Fallout 4 - 1920x1080 / Ultra / DirectX 11
- 17 - Test Hitman - 1920x1080 / Ultra / DirectX 12
- 18 - Test Rise of the Tomb Raider - 1920x1080 / Very High / DirectX 12
- 19 - Test Total War: Warhammer - 1920x1080 / Ultra / DirectX 11
- 20 - Test Watch Dogs 2 - 1920x1080 / Ultra / DirectX 11
- 21 - Test Witcher 3: Wild Hunt - 1920x1080 / Uber / DirectX 11
- 22 - Pobór mocy - spoczynek i obciążenie
- 23 - Overclocking i temperatury - AMD Ryzen 7 1800X
- 24 - Test OC 7-Zip - Kompresja archiwum
- 25 - Test OC AIDA64 Engineer Edition - CPU Queen
- 26 - Test OC Blender - Renderowanie sceny
- 27 - Test OC Cinebench R15 - Single Thread CPU
- 28 - Test OC Cinebench R15 - Multi-Threaded CPU
- 29 - Test OC Freemake Video Converter - Kompresja video
- 30 - Test OC HandBrake - Konwersja video
- 31 - Test OC POV-Ray - Renderowanie sceny
- 32 - Test OC Battlefield 1 - 1920x1080 / Ultra / DirectX 11
- 33 - Test OC Crysis 3 - 1920x1080 / Very High / DirectX 11
- 34 - Test OC Dishonored 2 - 1920x1080 / Ultra / DirectX 11
- 35 - Test OC Deus Ex: Mankind Divided - 1920x1080 / Very High / DirectX 11
- 36 - Test OC Fallout 4 - 1920x1080 / Ultra / DirectX 11
- 37 - Test OC Hitman - 1920x1080 / Ultra / DirectX 12
- 38 - Test OC Rise of the Tomb Raider - 1920x1080 / Very High / DirectX 12
- 39 - Test OC Total War: Warhammer - 1920x1080 / Ultra / DirectX 11
- 40 - Test OC Watch Dogs 2 - 1920x1080 / Ultra / DirectX 11
- 41 - Test OC Witcher 3: Wild Hunt - 1920x1080 / Uber / DirectX 11
- 42 - Pobór mocy OC - spoczynek i obciążenie
- 43 - Dodatkowe testy - włączone i wyłączone SMT
- 44 - Dodatkowe testy - DDR4 2133 vs 2933 MHz
- 45 - Podsumowanie - AMD wstaje z kolan?
Powiązane publikacje

Test tanich procesorów AMD Ryzen 5 7500F vs Intel Core i5-12400F - Który procesor zyskuje więcej na szybkiej pamięci RAM DDR5?
176
Jaki procesor kupić? Co wybrać w cenie od 400 do 3000 złotych? Lepszy Intel czy AMD? Poradnik zakupowy na listopad 2024
150
Test procesora AMD Ryzen 7 9800X3D - Następca AMD Ryzen 7 7800X3D to najlepszy procesor do gier! Intel ma DUŻY problem
449
Test procesora Intel Core Ultra 7 258V oraz układu Intel ARC 140V na różnych limitach mocy. Będzie potencjał na handheldy?
69