Test pamięci G.Skill Trident Z NEO dla procesorów AMD Ryzen 3000
- SPIS TREŚCI -
- 1 - Wstępniak
- 2 - G.Skill Trident Z NEO - Budowa i ustawienia
- 3 - Platforma testowa i metodyka pomiarowa
- 4 - Test pamięci DDR4: 7-Zip - Kompresja dużego pliku
- 5 - Test pamięci DDR4: 7-Zip - Kompresja małych plików
- 6 - Test pamięci DDR4: Blender - Renderowanie sceny
- 7 - Test pamięci DDR4: Cinebench R20 - Wydajność jednowątkowa
- 8 - Test pamięci DDR4: Cinebench R20 - Wydajność wielowątkowa
- 9 - Test pamięci DDR4: Corona - Renderowanie sceny
- 10 - Test pamięci DDR4: HandBrake - Konwersja video
- 11 - Test pamięci DDR4: Mozilla Kraken - Wydajność JavaScript
- 12 - Test pamięci DDR4: MandelBulber - Renderowanie fraktali
- 13 - Test pamięci DDR4: ShotCut - Renderowanie filmu
- 14 - Test pamięci DDR4: Sid Meier's Civilization VI - Czas wgrywania save
- 15 - Test pamięci DDR4: V-Ray - Renderowanie sceny
- 16 - Test pamięci DDR4: Assetto Corsa Competizione
- 17 - Test pamięci DDR4: Deus Ex: Mankind Divided
- 18 - Test pamięci DDR4: Dishonored 2
- 19 - Test pamięci DDR4: Far Cry: New Dawn
- 20 - Test pamięci DDR4: Kingdom Come: Deliverance
- 21 - Test pamięci DDR4: Shadow of The Tomb Raider
- 22 - Test pamięci DDR4: Sid Meier's Civilization VI
- 23 - Test pamięci DDR4: Total War: Three Kingdoms
- 24 - Test pamięci DDR4: Watch Dogs 2
- 25 - Test pamięci DDR4: Witcher 3: Wild Hunt
- 26 - G.Skill Trident Z NEO - Overclocking
- 27 - Podsumowanie - G.Skill jak zwykle nie zawodzi
Ponieważ najważniejsze zagadnienia dotyczące wpływu ustawień pamięci operacyjnej na wydajność procesorów AMD Ryzen 3000 zdążyłem już przedstawić, omawiając w osobnych artykułach relacje zachodzące między taktowaniami i/lub opóźnieniami, nadszedł chyba właściwy moment na przetestowanie kilku popularnych zestawów RAM wyjętych prosto z pudełka. Pierwszym będzie zupełna świeżynka - G.Skill Trident Z NEO - dedykowany najnowszym jednostkom AMD, mający zapewnić platformie AM4 optymalną wydajność przy zachowaniu stuprocentowej stabilności. Recenzowany komplet pracuje z częstotliwością 3600 MHz i timingami 16-16-16-36, będącymi całkiem niezłym połączeniem dla układów Matisse.
Autor: Sebastian Oktaba
Pamięci operacyjne długo pozostawały podzespołem, którego wpływ na wydajność komputera prawie wszyscy bagatelizowali - liczyła się wyłącznie pojemność. W niedalekiej przeszłości nawet świadomi użytkownicy odwiedzający forum PurePC, przeważnie klasyfikowali znaczenie taktowania i opóźnień jako drugorzędne, chociaż logika podpowiadała, iż wyższe wartości powinny cokolwiek dawać. A mówimy tutaj o czasach sięgających premiery platformy Intel Haswell, kiedy moduły DDR3-2400 były szeroko dostępne, natomiast wielu entuzjastów poprzestawało na DDR3-1600. Ponieważ szybsze pamięci swoje kosztowały, a większość testów dostępnych w internetach pokazywała brak adekwatnego wzrostu wydajności, trudno się kupującym dziwić, że wybierali wariant bardziej ekonomiczny. Pomiary wykonywane w miejscach graficznych dodatkowo zamydlały sytuację, bo dopiero w scenariuszach procesorowych można dostrzec korzyści z szybszych pamięci - dotyczy to zwłaszcza gier komputerowych, które z oczywistych względów stanowią podstawę niniejszej publikacji. W dobie DDR4 taktowanych wysokimi zegarami, wpływ tego podzespołu na osiągi zestawu również wzrasta i procedura pomiarowa została ukierunkowana na monitorowanie wydajności RAM.
Rodzina pamięci operacyjnych G.Skill Trident Z posiada w swoich szeregach różne wariacje produktowe, których wspólnym mianownikiem jest charakterystyczny ząbkowany aluminiowy radiator. Model NEO to jej najmłodszy członek dedykowany procesorom AMD Ryzen 3000.
Przechodząc do meritum - procesory AMD Ryzen 3000 posiadają kontroler pamięci natywnie obsługujący DDR4-3200, aczkolwiek producent jako optymalną wartość podaje przedział 3600-3733 MHz, wprowadzając też szereg usprawnień w nowej architekturze. Kluczowa jest możliwość rozdzielenia taktowania magistrali Infinity Fabric oraz częstotliwości pamięci operacyjnych. Domyślnie obydwie domeny zegarowe pracują z identycznymi (1:1) ustawieniami, przynajmniej do poziomu 3733 MHz będącego granicą możliwości Infinity Fabric. Jeśli posiadamy RAM działający ze wspomnianą albo niższą częstotliwością, wysoce rekomendowane będzie wybranie trybu synchronicznego, natomiast posiadaczom szybszych zestawów udostępniono tryb asynchroniczny. Jak działa mechanizm? Przykładowo - zegar bazowy Infinity Fabric można zablokować na wartości 1866 (x2 = 3733 MHz), podczas gdy taktowaniem pamięci swobodnie manipulujemy ustawiając np. 2300 (x2 = 4600 MHz). Konsekwencją takiego rozdzielenia są niestety wyższe opóźnienia, spowodowane brakiem zsynchronizowanej wymiany informacji między podsystemami, koniecznością korzystania z buforowania albo kolejkowania.
Test pamięci DDR4 G.Skill Trident Z Royal DDR4 3600 CL16
Rodzinę pamięci operacyjnych G.Skill Trident Z można z powodzeniem nazwać wielodzietną, ponieważ zawiera w swoich szeregach różne wariacje produktowe, których wspólnym mianownikiem jest charakterystyczny ząbkowany aluminiowy radiator. Zmieniają się taktowania, opóźnienia czy niewielkie detale wizualne, jednak podstawa konstrukcji pozostaje nieruszona. Przykładowo - G.Skill Trident Z RGB otrzymały wielokolorowy podświetlany grzebień, natomiast G.Skill Trident Z Royal przyozdobiono kryształami. Recenzowany zestaw G.Skill Trident Z Neo żadnymi nadzwyczajnymi bajerami się wprawdzie nie wyróżnia, aczkolwiek został skrojony specjalnie pod procesory AMD Ryzen 3000, których kontroler pamięci jest znacznie bardziej dopracowany i chętniej współpracuje z modułami RAM taktowanymi wysokimi zegarami. Poprzez optymalizację dla nowszej architektury rozumiemy dobranie najbardziej stabilnych częstotliwości i timingów, osiągalnych na zdecydowanej większości procesorów i płyt głównych, które zdaniem producenta jak również według naszych redakcyjnych testów wynoszą kolejno 3600 MHz i CL16-16-16-36. Wszystko do zrobienia w trybie synchronicznym.
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- …
- następna ›
- ostatnia »
- SPIS TREŚCI -
- 1 - Wstępniak
- 2 - G.Skill Trident Z NEO - Budowa i ustawienia
- 3 - Platforma testowa i metodyka pomiarowa
- 4 - Test pamięci DDR4: 7-Zip - Kompresja dużego pliku
- 5 - Test pamięci DDR4: 7-Zip - Kompresja małych plików
- 6 - Test pamięci DDR4: Blender - Renderowanie sceny
- 7 - Test pamięci DDR4: Cinebench R20 - Wydajność jednowątkowa
- 8 - Test pamięci DDR4: Cinebench R20 - Wydajność wielowątkowa
- 9 - Test pamięci DDR4: Corona - Renderowanie sceny
- 10 - Test pamięci DDR4: HandBrake - Konwersja video
- 11 - Test pamięci DDR4: Mozilla Kraken - Wydajność JavaScript
- 12 - Test pamięci DDR4: MandelBulber - Renderowanie fraktali
- 13 - Test pamięci DDR4: ShotCut - Renderowanie filmu
- 14 - Test pamięci DDR4: Sid Meier's Civilization VI - Czas wgrywania save
- 15 - Test pamięci DDR4: V-Ray - Renderowanie sceny
- 16 - Test pamięci DDR4: Assetto Corsa Competizione
- 17 - Test pamięci DDR4: Deus Ex: Mankind Divided
- 18 - Test pamięci DDR4: Dishonored 2
- 19 - Test pamięci DDR4: Far Cry: New Dawn
- 20 - Test pamięci DDR4: Kingdom Come: Deliverance
- 21 - Test pamięci DDR4: Shadow of The Tomb Raider
- 22 - Test pamięci DDR4: Sid Meier's Civilization VI
- 23 - Test pamięci DDR4: Total War: Three Kingdoms
- 24 - Test pamięci DDR4: Watch Dogs 2
- 25 - Test pamięci DDR4: Witcher 3: Wild Hunt
- 26 - G.Skill Trident Z NEO - Overclocking
- 27 - Podsumowanie - G.Skill jak zwykle nie zawodzi