Zgłoś błąd
X
Zanim wyślesz zgłoszenie, upewnij się że przyczyną problemów nie jest dodatek blokujący reklamy.
Błędy w spisie treści artykułu zgłaszaj jako "błąd w TREŚCI".
Typ zgłoszenia
Treść zgłoszenia
Twój email (opcjonalnie)
Nie wypełniaj tego pola
Załóż konto
EnglishDeutschукраїнськийFrançaisEspañol中国

Test NVIDIA GeForce GTX 1660 - Następca (?) GeForce GTX 1060

Sebastian Oktaba | 14-03-2019 14:00 |

Test NVIDIA GeForce GTX 1660 - Następca (?) GeForce GTX 1060Chociaż ledwo zdążyliśmy ochłonąć po premierze GeForce GTX 1660 Ti, próbującego zastąpić odchodzącego na zasłużoną emeryturę GeForce GTX 1070, sklepowe półki zaczynają szturmować GeForce GTX 1660 pozbawione końcówki Ti, teoretycznie będące następcą szalenie popularnego GeForce GTX 1060. Zagęszczenie oferty w wykonaniu NVIDII postępuje błyskawicznie. Całkowite panowanie w high-endzie oraz niekwestionowana dominacja w segmencie średnio-wyższym Zielonym jednak nie wystarczyła, dlatego armaty Turingów wycelowano następnie w Radeony RX 580 / RX 590, pozostające ciekawą alternatywą dla średnich Pascali. Bohater niniejszego testu - GeForce GTX 1660 kosztujący od 1000 złotych wzwyż - będzie próbował pozamiatać konkurencję. Dzisiaj sprawdzimy z jakim skutkiem...

Autor: Sebastian Oktaba

Czy wprowadzenie GeForce GTX 1660 było NVIDII faktycznie potrzebne? Różnica względem GeForce GTX 1660 Ti okazuje się niewielka, przynajmniej w kwestii konstrukcji rdzenia graficznego, bowiem podsystem pamięci znacznie bardziej przycięto. Trzeba jednak pamiętać, że zapasy Pascali drastycznie topnieją, a urządzenia kosztujące około 1000 złotych to niemały kawałek przychodów, istotny zwłaszcza kiedy konkurencja dysponuje całkiem udanymi propozycjami. Szkoda byłoby przecież tracić klientów, prawda? Potrzebę utrzymania dwóch rodzin produktów objaśniłem w poprzedniej recenzji, aczkolwiek jeżeli przegapiliście wcześniejsze wywody, zastanawiając dlaczego firma powróciła do stosowania oznaczeń GTX zamiast RTX, uprzejmie tłumaczę raz jeszcze. Otóż sprawa jest prosta - GeForce GTX pozbawione zostały jednostek Tensor i rdzeni RT, skutkiem czego nie obsługują techniki DLSS i ray-tracingu, dlatego nie mogły zostać sklasyfikowane pod jednym szyldem z GeForce RTX. Modele GeForce GTX 1x00 pozostają sprzętem bardziej mainstream'owym, gdzie najważniejsza jest opłacalność, zaś innowacyjność oraz bezkompromisowa wydajność schodzą na dalszy plan.

Bohater niniejszego testu - GeForce GTX 1660 wyceniony na około 1000 złotych - będzie próbował zdeklasować Radeona RX 590.

NVIDIA GeForce GTX 1660 - Premiera i test karty graficznej [1]

GeForce GTX 1660 Ti - Test kart graficznych. Turing bez bajerów

Układem graficznym napędzającym GeForce GTX 1660 jest kolejna odmiana TU116 bazująca na architekturze Turing, stworzona w litografii 12 nm FinFET dostosowanej do procesorów NVIDII oraz pozbawiona części funkcjonalności zarezerwowanej dla GeForce RTX. Chociaż rdzeń zubożono względem tego instalowanego w GeForce GTX 1660 Ti, ogólne redukcje w strukturze krzemowego serca okazują się nieznaczne - zamiast 24 zostawiono 22 bloki SM (Streaming Multiprocessor). Oznacza to dokładnie 1408 procesorów CUDA, 88 jednostek teksturujących oraz 48 renderujących. Jak wspomniałem wcześniej - rdzenie RT i Tensory w serii GeForce GTX 1x00 nie występują. Znacznie poważniejsze zmiany dotknęły podsystem pamięci, gdzie zamiast modułów GDDR6 zastosowano GDDR5 na 192-bitowej magistrali. Ponieważ taktowanie zostało na poziomie 8008 MHz, progres względem wiekowego poprzednika jest zerowy i przepustowość wynosi niezmienne 192 GB/s. Wprawdzie NVIDIA mogła tutaj zastosować GDDR5X, jednak wówczas różnica względem GeForce GTX 1660 Ti byłaby marginalna.

  GTX 1660 Ti GTX 1660 RTX 2060 GTX 1060
Układ graficzny TU116 TU116 TU106 GP106
Architektura Turing Turing Turing Pascal
Litografia 12 nm 12 nm 12 nm 16 nm
Rozmiar rdzenia 284 mm² 284 mm² 445 mm² 200 mm²
Tranzystory 6.6 mld 6.6 mld 10.8 mld 4.4 mld
Jednostki SP 1536 1408 1920 1280
Jednostki TMU 96 88 120 80
Jednostki ROP 48 48 48 48
Jednostki RT - - 30 -
Jednostki Tensor - - 240 -
Rozmiar pamięci 6144 MB GDDR6 6144 MB GDDR5 6144 MB GDDR6 6144 MB GDDR5
Szyna pamięci 192-bit 192-bit 192-bit 192-bit
Przepustowość 288.0 GB/s 192.2 GB/s 336.0 GB/s 192.2 GB/s
Moc obliczeniowa 5.5 GFLOPS 5.0 GFLOPS 6.5 GFLOPS 4.4 GFLOPS
Taktowanie bazowe 1500 MHz 1530 MHz 1365 MHz 1506 MHz
Taktowanie pamięci 12000 MHz 8008 MHz 14000 MHz 8008 MHz
Współczynnik TDP 120 W 120 W 160 W 120 W
Cena startowa 279 USD 219 USD 349 USD 299 USD
Data premiery Luty 2019 Marzec 2019 Styczeń 2019 Lipiec 2016

Bazowe taktowanie rdzenia GeForce GTX 1660 wynosi 1530 MHz, wzrastając automatycznie do 1785 MHz w trybie GPU Boost, jednak ostateczne wartości zależą od kilku czynników m.in. temperatury, napięcia i limitu zasilania. Testowany model MSI GeForce GTX 1660 Gaming X spokojnie przebijał granicę 2000 MHz, nawet w Wiedźmin 3: Dziki Gon utrzymując 1965 MHz, dlatego overclocking rdzenia będzie najprawdopodobniej symboliczny. Współczynnik TDP wynosi 120W podobnie jak w GeForce GTX 1660 Ti, zatem urządzenie zadowala się 8-pinową wtyczką zasilania, niewiele wymagając także od zasilacza. Generalnie, bohater niniejszej publikacji pomimo iż wykorzystuje zalety architektury Turing, siedzi jeszcze pod pewnymi względami w epoce Pascala. Skok ilościowy jest niewielki lub żaden (jednostki / VRAM / MHz), dlatego pozostaje liczyć na progres jakościowy tzn. wymierny wzrost wydajności względem GeForce GTX 1060, wynikający chociażby z usprawnień obliczeń FP16, obsługi Adaptive Shading oraz zunifikowanego podsystemu pamięci podręcznej. Warto jeszcze podkreślić, że dostępne będą jedynie modele autorskie, których sugerowane ceny MSRP startują od 1029 złotych.

Bądź na bieżąco - obserwuj PurePC.pl na Google News
Zgłoś błąd
Sebastian Oktaba
Liczba komentarzy: 160

Komentarze:

x Wydawca serwisu PurePC.pl informuje, że na swoich stronach www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij zgadzam się, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki.