Test NVIDIA DLSS vs AMD FSR w grze The Medium - Porównanie jakości obrazu. Która technika daje lepsze efekty?
- SPIS TREŚCI -
- 1 - NVIDIA DLSS vs AMD FSR w polskiej grze The Medium
- 2 - The Medium - Miejsce testowe
- 3 - The Medium - jakość techniki NVIDIA DLSS (1920x1080)
- 4 - The Medium - jakość techniki AMD FSR (1920x1080)
- 5 - The Medium - jakość techniki NVIDIA DLSS (2560x1440)
- 6 - The Medium - jakość techniki AMD FSR (2560x1440)
- 7 - The Medium - jakość techniki NVIDIA DLSS (3840x2160)
- 8 - The Medium - jakość techniki AMD FSR (3840x2160)
- 9 - The Medium - porównanie DLSS vs FSR
- 10 - Test wydajności The Medium - skalowanie wydajności DLSS/FSR (1920x1080)
- 11 - Test wydajności The Medium - skalowanie wydajności DLSS/FSR (2560x1440)
- 12 - Test wydajności The Medium - skalowanie wydajności DLSS/FSR (3840x2160)
- 13 - Podsumowanie - AMD FSR w grze The Medium i 4K daje zaskakująco dobre rezultaty
W styczniu zadebiutowała gra The Medium od polskiego studia Bloober Team. Choć nie jest to doskonały i pozbawiony wad tytuł, wielu uważa go za najlepsze dzieło firmy, zwłaszcza pod względem zaprezentowanej fabuły oraz mechaniki poruszania się po dwóch światach jednocześnie. Początkowo tytuł ukazał się na PC oraz konsoli Xbox Series X/S, z kolei na początku września gra zadebiutowała także na PlayStation 5, jednocześnie z edycją pudełkową na wszystkie platformy. Edycja na PC oferuje najbardziej dopieszczoną oprawę graficzną, na czele z Ray Tracingiem. W momencie premiery, The Medium oferowało także wsparcie dla techniki NVIDIA DLSS. Nie tak dawno temu Bloober Team poinformował o dodaniu wsparcia także dla AMD FidelityFX Super Resolution. Tym samym otrzymaliśmy kolejny tytuł, w którym możemy porównać obie techniki. Rezultaty naszych testów są jednak niejednoznacznie, zwłaszcza gdy porównamy obie techniki w 4K...
Autor: Damian Marusiak
Czym właściwie jest technologia DLSS (Deep Learning Super Sampling)? Najprościej rzecz ujmując - skalowaniem obrazu (upscaling) wykorzystującym do odtwarzania trójwymiarowej sceny sprzętowe jednostki Tensor, będące składową bloków SM napędzających karty graficzne z rodziny GeForce RTX. Wyspecjalizowane rdzenie zaprzęgnięto do głębokiego uczenia (stąd właśnie Deep Learning w nazwie DLSS), początkowo wymagając osobnego szkolenia dla każdej obsługiwanej gry komputerowej. Takie rozwiązanie okazało się jednak niezbyt efektywne, a jakość reprodukowanego obrazu daleka od satysfakcjonującej. Innymi słowy - DLSS wprawdzie odczuwalnie zwiększało płynność animacji, ale kosztem zauważalnego pogorszenia ostrości grafiki, zwłaszcza w niższych rozdzielczościach. Pierwsza generacja tego rozwiązania bardzo mocno pogarszała jakość obrazu, stając się techniką właściwie bezużyteczną. Druga generacja mocno się poprawiła, oferując jakość obrazu dla wielu uznaną za satysfakcjonującą. Obecnie producent w dalszym ciągu usprawnia jej działanie - kolejne wersje jak DLSS 2.1 czy DLSS 2.2 oferują nie tylko usprawnioną jakość obrazu, ale także redukcję ghostingu.
The Medium to kolejna produkcja, tym razem polska, która wspiera jednocześnie techniki NVIDIA DLSS oraz AMD FidelityFX Super Resolution. Sprawdzamy jakość obrazu i porównujemy oba rozwiązania.
Dodatkowe funkcje w kartach graficznych NVIDIA GeForce. Czym jest ray tracing, DLSS, Reflex, Ansel i Highlights
Jak działa AMD FidelityFX Super Resolution? W pierwszym kroku rozdzielczość gry zostaje obniżona do poziomu przyporządkowanego dla konkretnego presetu FSR (przypomnijmy, że są 4 tryby: Ultra Quality, Quality, Balanced oraz Performance), a następnie z pomocą algorytmu przygotowanego przez AMD następuje rekonstrukcja obrazu jak najbliższej natywnej rozdzielczości, przy jednoczesnym zachowaniu zauważalnie wyższej płynności animacji. Działa tutaj także wyostrzanie krawędzi, choć sam stopień jego wykorzystania będzie uzależniony od tego, jaki tryb działania FSR wybierzemy. Przykładowo dla rozdzielczości natywnej 4K (3840x2160), FidelityFX Super Resolution najpierw obniża wyjściową rozdzielczość obrazu do 2560x1440 (dla trybu Quality), a następnie następuje rekonstrukcja do ustalonej wcześniej rozdzielczości 3840x2160 pikseli.
Specyfikacja | AMD FidelityFX Super Resolution - rozdzielczość początkowa | AMD FlidelityFX Super Resolution - rozdzielczość końcowa | NVIDIA DLSS - rozdzielczość początkowa | NVIDIA DLSS - rozdzielczość końcowa |
Ultra Quality | 1477x831 1970x1108 2646x1108 2954x1662 |
1920x1080 2560x1440 3440x1440 3840x2160 |
- | - |
Quality | 1280x720 1706x960 2293x960 2560x1440 |
1920x1080 2560x1440 3440x1440 3840x2160 |
1280x720 1707x960 2560x1440 |
1920x1080 2560x1440 3840x2160 |
Balanced | 1129x635 1506x847 2024x847 2259x1270 |
1920x1080 2560x1440 3440x1440 3840x2160 |
1114x626 1485x835 2227x1253 |
1920x1080 2560x1440 3840x2160 |
Performance | 960x540 1280x720 1720x720 1920x1080 |
1920x1080 2560x1440 3440x1440 3840x2160 |
960x540 1280x720 1920x1080 |
1920x1080 2560x1440 3840x2160 |
Ultra Performance | - | - | 640x360 853x480 1280x720 2560x1440 |
1920x1080 2560x1440 3840x2160 7680x4320 |
Test AMD FidelityFX Super Resolution - Sprawdzamy wydajność i jakość obrazu. Czy to realna konkurencja dla NVIDIA DLSS?
W momencie premiery AMD FSR, był spory problem z bezpośrednim porównaniem NVIDIA DLSS oraz AMD FidelityFX Super Resolution ze względu na brak gier, które oferowałyby wsparcie dla obu technik jednocześnie. Kilka tygodni temu przetestowaliśmy obie techniki w grze Marvel's Avengers. W ostatnich tygodniach do listy gier, wspierających zarówno NVIDIA DLSS jak i AMD FSR, doszły dwie polskie produkcje: The Medium oraz Chernobylite. Na tym drugim tytule skupimy się w innej publikacji, tymczasem dzisiaj na warsztat bierzemy The Medium. Dość charakterystyczna produkcja z Marianną w roli głównej, czyli tytułowym Medium. Twórcy ze studia Bloober Team przygotowali produkcję, w której będziemy mogli przemierzać dwa światy równolegle - standardowy oraz świat duchów.
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- …
- następna ›
- ostatnia »
- SPIS TREŚCI -
- 1 - NVIDIA DLSS vs AMD FSR w polskiej grze The Medium
- 2 - The Medium - Miejsce testowe
- 3 - The Medium - jakość techniki NVIDIA DLSS (1920x1080)
- 4 - The Medium - jakość techniki AMD FSR (1920x1080)
- 5 - The Medium - jakość techniki NVIDIA DLSS (2560x1440)
- 6 - The Medium - jakość techniki AMD FSR (2560x1440)
- 7 - The Medium - jakość techniki NVIDIA DLSS (3840x2160)
- 8 - The Medium - jakość techniki AMD FSR (3840x2160)
- 9 - The Medium - porównanie DLSS vs FSR
- 10 - Test wydajności The Medium - skalowanie wydajności DLSS/FSR (1920x1080)
- 11 - Test wydajności The Medium - skalowanie wydajności DLSS/FSR (2560x1440)
- 12 - Test wydajności The Medium - skalowanie wydajności DLSS/FSR (3840x2160)
- 13 - Podsumowanie - AMD FSR w grze The Medium i 4K daje zaskakująco dobre rezultaty
Powiązane publikacje

Test karty graficznej MSI GeForce RTX 5060 Ti Gaming 16 GB - Więcej pamięci graficznej, jednak czy proporcjonalnie do wydajności?
230
Test Assassin's Creed Shadows - PC kontra PlayStation 5. Test technik NVIDIA DLSS 4, AMD FSR i Intel XeSS, skalowanie wydajności
122
Test wydajności Assassin's Creed Shadows PC - Wymagania sprzętowe to większy problem, niż czarnoskóry samuraj
165
Test wydajności GTA V Enhanced - Ray tracing podnosi wymagania sprzętowe do poziomu GTA VI. Wielka aktualizacja na 10 rocznicę
178