Zgłoś błąd
X
Zanim wyślesz zgłoszenie, upewnij się że przyczyną problemów nie jest dodatek blokujący reklamy.
Błędy w spisie treści artykułu zgłaszaj jako "błąd w TREŚCI".
Typ zgłoszenia
Treść zgłoszenia
Twój email (opcjonalnie)
Nie wypełniaj tego pola
.
Załóż konto
EnglishDeutschукраїнськийFrançaisEspañol中国

Test NVIDIA DLSS vs AMD FSR w grze The Medium - Porównanie jakości obrazu. Która technika daje lepsze efekty?

Damian Marusiak | 13-10-2021 07:00 |

Test NVIDIA DLSS vs AMD FSR w grze The Medium - Porównanie jakości obrazu. Która technika daje lepsze efekty?W styczniu zadebiutowała gra The Medium od polskiego studia Bloober Team. Choć nie jest to doskonały i pozbawiony wad tytuł, wielu uważa go za najlepsze dzieło firmy, zwłaszcza pod względem zaprezentowanej fabuły oraz mechaniki poruszania się po dwóch światach jednocześnie. Początkowo tytuł ukazał się na PC oraz konsoli Xbox Series X/S, z kolei na początku września gra zadebiutowała także na PlayStation 5, jednocześnie z edycją pudełkową na wszystkie platformy. Edycja na PC oferuje najbardziej dopieszczoną oprawę graficzną, na czele z Ray Tracingiem. W momencie premiery, The Medium oferowało także wsparcie dla techniki NVIDIA DLSS. Nie tak dawno temu Bloober Team poinformował o dodaniu wsparcia także dla AMD FidelityFX Super Resolution. Tym samym otrzymaliśmy kolejny tytuł, w którym możemy porównać obie techniki. Rezultaty naszych testów są jednak niejednoznacznie, zwłaszcza gdy porównamy obie techniki w 4K...

Autor: Damian Marusiak

Czym właściwie jest technologia DLSS (Deep Learning Super Sampling)? Najprościej rzecz ujmując - skalowaniem obrazu (upscaling) wykorzystującym do odtwarzania trójwymiarowej sceny sprzętowe jednostki Tensor, będące składową bloków SM napędzających karty graficzne z rodziny GeForce RTX. Wyspecjalizowane rdzenie zaprzęgnięto do głębokiego uczenia (stąd właśnie Deep Learning w nazwie DLSS), początkowo wymagając osobnego szkolenia dla każdej obsługiwanej gry komputerowej. Takie rozwiązanie okazało się jednak niezbyt efektywne, a jakość reprodukowanego obrazu daleka od satysfakcjonującej. Innymi słowy - DLSS wprawdzie odczuwalnie zwiększało płynność animacji, ale kosztem zauważalnego pogorszenia ostrości grafiki, zwłaszcza w niższych rozdzielczościach. Pierwsza generacja tego rozwiązania bardzo mocno pogarszała jakość obrazu, stając się techniką właściwie bezużyteczną. Druga generacja mocno się poprawiła, oferując jakość obrazu dla wielu uznaną za satysfakcjonującą. Obecnie producent w dalszym ciągu usprawnia jej działanie - kolejne wersje jak DLSS 2.1 czy DLSS 2.2 oferują nie tylko usprawnioną jakość obrazu, ale także redukcję ghostingu.

The Medium to kolejna produkcja, tym razem polska, która wspiera jednocześnie techniki NVIDIA DLSS oraz AMD FidelityFX Super Resolution. Sprawdzamy jakość obrazu i porównujemy oba rozwiązania.

Test NVIDIA DLSS vs AMD FSR w grze The Medium - Porównanie jakości obrazu. Która technika daje lepsze efekty? [nc1]

Dodatkowe funkcje w kartach graficznych NVIDIA GeForce. Czym jest ray tracing, DLSS, Reflex, Ansel i Highlights

Jak działa AMD FidelityFX Super Resolution? W pierwszym kroku rozdzielczość gry zostaje obniżona do poziomu przyporządkowanego dla konkretnego presetu FSR (przypomnijmy, że są 4 tryby: Ultra Quality, Quality, Balanced oraz Performance), a następnie z pomocą algorytmu przygotowanego przez AMD następuje rekonstrukcja obrazu jak najbliższej natywnej rozdzielczości, przy jednoczesnym zachowaniu zauważalnie wyższej płynności animacji. Działa tutaj także wyostrzanie krawędzi, choć sam stopień jego wykorzystania będzie uzależniony od tego, jaki tryb działania FSR wybierzemy. Przykładowo dla rozdzielczości natywnej 4K (3840x2160), FidelityFX Super Resolution najpierw obniża wyjściową rozdzielczość obrazu do 2560x1440 (dla trybu Quality), a następnie następuje rekonstrukcja do ustalonej wcześniej rozdzielczości 3840x2160 pikseli.

Specyfikacja AMD FidelityFX Super Resolution - rozdzielczość początkowa AMD FlidelityFX Super Resolution - rozdzielczość końcowa NVIDIA DLSS - rozdzielczość początkowa NVIDIA DLSS - rozdzielczość końcowa
Ultra Quality 1477x831
1970x1108
2646x1108
2954x1662
1920x1080
2560x1440
3440x1440
3840x2160
- -
Quality 1280x720
1706x960
2293x960
2560x1440
1920x1080
2560x1440
3440x1440
3840x2160
1280x720
1707x960
2560x1440
1920x1080
2560x1440
3840x2160
Balanced 1129x635
1506x847
2024x847
2259x1270
1920x1080
2560x1440
3440x1440
3840x2160
1114x626
1485x835
2227x1253
1920x1080
2560x1440
3840x2160
Performance 960x540
1280x720
1720x720
1920x1080
1920x1080
2560x1440
3440x1440
3840x2160
960x540
1280x720
1920x1080
1920x1080
2560x1440
3840x2160
Ultra Performance - - 640x360
853x480
1280x720
2560x1440
1920x1080
2560x1440
3840x2160
7680x4320

Test AMD FidelityFX Super Resolution - Sprawdzamy wydajność i jakość obrazu. Czy to realna konkurencja dla NVIDIA DLSS?

W momencie premiery AMD FSR, był spory problem z bezpośrednim porównaniem NVIDIA DLSS oraz AMD FidelityFX Super Resolution ze względu na brak gier, które oferowałyby wsparcie dla obu technik jednocześnie. Kilka tygodni temu przetestowaliśmy obie techniki w grze Marvel's Avengers. W ostatnich tygodniach do listy gier, wspierających zarówno NVIDIA DLSS jak i AMD FSR, doszły dwie polskie produkcje: The Medium oraz Chernobylite. Na tym drugim tytule skupimy się w innej publikacji, tymczasem dzisiaj na warsztat bierzemy The Medium. Dość charakterystyczna produkcja z Marianną w roli głównej, czyli tytułowym Medium. Twórcy ze studia Bloober Team przygotowali produkcję, w której będziemy mogli przemierzać dwa światy równolegle - standardowy oraz świat duchów.

Bądź na bieżąco - obserwuj PurePC.pl na Google News
Zgłoś błąd
Liczba komentarzy: 58

Komentarze:

x Wydawca serwisu PurePC.pl informuje, że na swoich stronach www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij zgadzam się, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki.