Test NVIDIA DLSS vs AMD FSR w grze Chernobylite - Porównanie jakości obrazu. Która technika daje lepsze rezultaty?
- SPIS TREŚCI -
- 1 - NVIDIA DLSS vs AMD FSR w polskiej grze Chernobylite
- 2 - Chernobylite - Miejsce testowe
- 3 - Chernobylite - jakość techniki NVIDIA DLSS (1920x1080)
- 4 - Chernobylite - jakość techniki AMD FSR (1920x1080)
- 5 - Chernobylite - jakość techniki NVIDIA DLSS (2560x1440)
- 6 - Chernobylite - jakość techniki AMD FSR (2560x1440)
- 7 - Chernobylite - jakość techniki NVIDIA DLSS (3840x2160)
- 8 - Chernobylite - jakość techniki AMD FSR (3840x2160)
- 9 - Chernobylite - porównanie DLSS vs FSR
- 10 - Test wydajności Chernobylite - skalowanie wydajności DLSS/FSR (1920x1080)
- 11 - Test wydajności Chernobylite - skalowanie wydajności DLSS/FSR (2560x1440)
- 12 - Test wydajności Chernobylite - skalowanie wydajności DLSS/FSR (3840x2160)
- 13 - Podsumowanie - W Chernobylite ani DLSS ani FSR nie są technikami wartymi użycia
W przyszłym roku na komputery PC oraz konsolę Xbox Series X trafi wyczekiwana produkcja STALKER 2: Heart of Chernobyl, w której wrócimy do Zony. Zanim jednak doczekamy się premiery tej wyczekiwanej gry, dostaliśmy mniejszą ale również ciekawą produkcję, jaką jest Chernobylite. To tytuł polskiego studia, charakteryzujący się wykorzystaniem silnika graficznego Unreal Engine 4. Z jednej strony działa na starym API DirectX 11, z drugiej otrzymaliśmy dwie techniki upscalingu obrazu. Mowa oczywiście o NVIDIA DLSS oraz AMD FidelityFX Super Resolution. Dotychczas pojawiło się tylko kilka gier (choć lepsze to niż nic), które korzystają z obu metod jednocześnie, dzięki czemu mamy możliwość ich bezpośredniego porównania. W dotychczasowych testach, NVIDIA DLSS oferowała ogólnie lepszą jakość obrazu, choć w rozdzielczości 4K AMD FSR nierzadko już rywalizowało z DLSS. Chernobylite jednak będzie przykładem, w którym nie warto decydować się na żadną z tych technik.
Autor: Damian Marusiak
Czym właściwie jest technologia DLSS (Deep Learning Super Sampling)? Najprościej rzecz ujmując - skalowaniem obrazu (upscaling) wykorzystującym do odtwarzania trójwymiarowej sceny sprzętowe jednostki Tensor, będące składową bloków SM napędzających karty graficzne z rodziny GeForce RTX. Wyspecjalizowane rdzenie zaprzęgnięto do głębokiego uczenia (stąd właśnie Deep Learning w nazwie DLSS), początkowo wymagając osobnego szkolenia dla każdej obsługiwanej gry komputerowej. Takie rozwiązanie okazało się jednak niezbyt efektywne, a jakość reprodukowanego obrazu daleka od satysfakcjonującej. Innymi słowy - DLSS wprawdzie odczuwalnie zwiększało płynność animacji, ale kosztem zauważalnego pogorszenia ostrości grafiki, zwłaszcza w niższych rozdzielczościach. Pierwsza generacja tego rozwiązania bardzo mocno pogarszała jakość obrazu, stając się techniką właściwie bezużyteczną. Druga generacja mocno się poprawiła, oferując jakość obrazu dla wielu uznaną za satysfakcjonującą. Obecnie producent w dalszym ciągu usprawnia jej działanie - kolejne wersje jak DLSS 2.1 czy DLSS 2.2 oferują nie tylko usprawnioną jakość obrazu, ale także redukcję ghostingu.
Chernobylite wraz ze swoją bujną roślinnością stanowi ciekawy poligon doświadczalny dla technik NVIDIA DLSS oraz AMD FSR. Sprawdzamy jak wypadają oba rozwiązania w grze polskiego studia The Farm 51.
Dodatkowe funkcje w kartach graficznych NVIDIA GeForce. Czym jest ray tracing, DLSS, Reflex, Ansel i Highlights
Jak działa AMD FidelityFX Super Resolution? W pierwszym kroku rozdzielczość gry zostaje obniżona do poziomu przyporządkowanego dla konkretnego presetu FSR (przypomnijmy, że są 4 tryby: Ultra Quality, Quality, Balanced oraz Performance), a następnie z pomocą algorytmu przygotowanego przez AMD następuje rekonstrukcja obrazu jak najbliższej natywnej rozdzielczości, przy jednoczesnym zachowaniu zauważalnie wyższej płynności animacji. Działa tutaj także wyostrzanie krawędzi, choć sam stopień jego wykorzystania będzie uzależniony od tego, jaki tryb działania FSR wybierzemy. Przykładowo dla rozdzielczości natywnej 4K (3840x2160), FidelityFX Super Resolution najpierw obniża wyjściową rozdzielczość obrazu do 2560x1440 (dla trybu Quality), a następnie następuje rekonstrukcja do ustalonej wcześniej rozdzielczości 3840x2160 pikseli.
Specyfikacja | AMD FidelityFX Super Resolution - rozdzielczość początkowa | AMD FlidelityFX Super Resolution - rozdzielczość końcowa | NVIDIA DLSS - rozdzielczość początkowa | NVIDIA DLSS - rozdzielczość końcowa |
Ultra Quality | 1477x831 1970x1108 2646x1108 2954x1662 |
1920x1080 2560x1440 3440x1440 3840x2160 |
- | - |
Quality | 1280x720 1706x960 2293x960 2560x1440 |
1920x1080 2560x1440 3440x1440 3840x2160 |
1280x720 1707x960 2560x1440 |
1920x1080 2560x1440 3840x2160 |
Balanced | 1129x635 1506x847 2024x847 2259x1270 |
1920x1080 2560x1440 3440x1440 3840x2160 |
1114x626 1485x835 2227x1253 |
1920x1080 2560x1440 3840x2160 |
Performance | 960x540 1280x720 1720x720 1920x1080 |
1920x1080 2560x1440 3440x1440 3840x2160 |
960x540 1280x720 1920x1080 |
1920x1080 2560x1440 3840x2160 |
Ultra Performance | - | - | 640x360 853x480 1280x720 2560x1440 |
1920x1080 2560x1440 3840x2160 7680x4320 |
Test AMD FidelityFX Super Resolution - Sprawdzamy wydajność i jakość obrazu. Czy to realna konkurencja dla NVIDIA DLSS?
W momencie premiery AMD FSR, był spory problem z bezpośrednim porównaniem NVIDIA DLSS oraz AMD FidelityFX Super Resolution ze względu na brak gier, które oferowałyby wsparcie dla obu technik jednocześnie. W ostatnich tygodniach sprawdziliśmy już takie gry jak Marvel's Avengers oraz The Medium - w obu przypadkach możemy porównać ze sobą DLSS oraz FSR. Kolejną grą, na którą przyszedł czas jest Chernobylite, od polskiego studia The Farm 51. Produkcja ta skierowana jest dla graczy, chcących przemierzać tereny Chernobyla jako stalkerzy. Choć nie jest to gra z ogromnym budżetem oraz widowiskową akcją, oferuje przyjemne godziny gry z możliwością wcielenia się w Stalkera. Nie brakuje także możliwości gry z oryginalnym, rosyjskim dubbingiem, mocno wpływającym na klimat oraz immersję. Chernobylite to tytuł w sam raz na oczekiwanie na prawdziwe danie główne jakim będzie STALKER 2: Heart of Chernobyl, z premierą zaplanowaną na kwiecień 2022 roku.
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- …
- następna ›
- ostatnia »
- SPIS TREŚCI -
- 1 - NVIDIA DLSS vs AMD FSR w polskiej grze Chernobylite
- 2 - Chernobylite - Miejsce testowe
- 3 - Chernobylite - jakość techniki NVIDIA DLSS (1920x1080)
- 4 - Chernobylite - jakość techniki AMD FSR (1920x1080)
- 5 - Chernobylite - jakość techniki NVIDIA DLSS (2560x1440)
- 6 - Chernobylite - jakość techniki AMD FSR (2560x1440)
- 7 - Chernobylite - jakość techniki NVIDIA DLSS (3840x2160)
- 8 - Chernobylite - jakość techniki AMD FSR (3840x2160)
- 9 - Chernobylite - porównanie DLSS vs FSR
- 10 - Test wydajności Chernobylite - skalowanie wydajności DLSS/FSR (1920x1080)
- 11 - Test wydajności Chernobylite - skalowanie wydajności DLSS/FSR (2560x1440)
- 12 - Test wydajności Chernobylite - skalowanie wydajności DLSS/FSR (3840x2160)
- 13 - Podsumowanie - W Chernobylite ani DLSS ani FSR nie są technikami wartymi użycia