Test MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio - Niereferencyjny Turing
- SPIS TREŚCI -
- 1 - Niereferencyjny Turing kontra Founders Edition
- 2 - MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio - Budowa i parametry techniczne
- 3 - Platforma testowa i wykorzystane sterowniki
- 4 - Test MSI RTX 2080 Gaming X Trio - 3DMark Time Spy - DirectX 12
- 5 - Test MSI RTX 2080 Gaming X Trio - Assassin's Creed: Origins - DirectX 11
- 6 - Test MSI RTX 2080 Gaming X Trio - Deus Ex: Mankind Divided - DirectX 11
- 7 - Test MSI RTX 2080 Gaming X Trio - Deus Ex: Mankind Divided - DirectX 12
- 8 - Test MSI RTX 2080 Gaming X Trio - Dishonored 2 - DirectX 11
- 9 - Test MSI RTX 2080 Gaming X Trio - Tom Clancy's Ghost Recon: Wildlands - DirectX 11
- 10 - Test MSI RTX 2080 Gaming X Trio - Kingdom Come: Deliverance - DirectX 11
- 11 - Test MSI RTX 2080 Gaming X Trio - Mass Effect: Andromeda - DirectX 11
- 12 - Test MSI RTX 2080 Gaming X Trio - Shadow of the Tomb Raider - DirectX 12
- 13 - Test MSI RTX 2080 Gaming X Trio - Watch Dogs 2 - DirectX 11
- 14 - Test MSI RTX 2080 Gaming X Trio - Witcher 3: Wild Hunt - DirectX 11
- 15 - Test MSI RTX 2080 Gaming X Trio - Wolfenstein II: The New Colossus - Vulkan
- 16 - Overclocking - maksymalne stabilne zegary MSI RTX 2080 Gaming X Trio
- 17 - Test MSI RTX 2080 Gaming X Trio - 3DMark Time Spy - DirectX 12 (OC)
- 18 - Test MSI RTX 2080 Gaming X Trio - Assassin's Creed: Origins - DirectX 11 (OC)
- 19 - Test MSI RTX 2080 Gaming X Trio - Witcher 3: Wild Hunt - DirectX 11 (OC)
- 20 - Test MSI RTX 2080 Gaming X Trio - Wolfenstein II: The New Colossus - Vulkan (OC)
- 21 - Pobór mocy - Spoczynek i obciążenie (Kingdom Come: Deliverance)
- 22 - Pomiar temperatur - Spoczynek i obciążenie (Wiedźmin 3)
- 23 - Pomiar głośności - Spoczynek i obciążenie (Wiedźmin 3)
- 24 - Podsumowanie - Mocny zawodnik w dobrej formie
Premierze GeForce RTX 2080 towarzyszyła prawdziwa lawina konstrukcji niereferencyjnych, którymi zostaliśmy dosłownie zasypani - partnerzy NVIDII zafundowali klientom niespotykaną dotychczas klęskę urodzaju. Sprawdzenie wszystkich kart graficznych zajęłoby całą wieczność, dlatego miejsce w kalendarzu zarezerwowałem wyłącznie dla sprzętów wartych zainteresowania. Wśród najciekawszych konstrukcji autorskich znajduje się chociażby monstrualny MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio, będący zmodyfikowanym wariantem szalenie popularnych modeli Gaming X, święcących trumfy w generacjach Maxwell i Pascal. Producent zdecydował się rozbudować chłodzenie, które powinno utrzymywać niższe temperatury przy nienagannej kulturze pracy, automatycznie wpływając również na poprawę wydajności. Zobaczmy jakie korzyści względem wersji Founders Edition przyniosły takie zmiany.
Autor: Sebastian Oktaba
Pierwsza iteracja Gaming X Trio zadebiutowała stosunkowo niedawno, ponieważ tajwański producent wprowadził MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X Trio dopiero jesienią zeszłego roku, chociaż portfolio miał szczelnie wypełnione innymi niereferencyjnymi modelami. Wówczas kolejny 2,5 slotowy behemot wydawał się zupełnie niepotrzebny, jednak najwidoczniej firma potrzebowała w praktyce sprawdzić nowe rozwiązanie, przygotowując zarazem miejsce sukcesorom Lightninga oraz Gaming X, natomiast od premiery architektury Turing wariant z trzema wentylatorami (Tri-Frozr) przejmuje bowiem inicjatywę zostając flagowcem, aczkolwiek chłodzenie konsoliduje charakterystyczne cechy większości poprzednich układów chłodzenia, zamykając wszystko w bardziej agresywnych kształtach doprawionych wielobarwnym podświetleniem. MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio bezsprzecznie jest konstrukcją monumentalną, świetnie wykonaną oraz dysponującą sporym potencjałem. Głównymi atutami tego potworka są wentylatory TORX 3.0, gigantyczny aluminiowy radiator z sześcioma heat-pipe'ami oraz miedzianą podstawą, dodatkowe chłodzenie pamięci GDDR6, zmodyfikowany laminat, rozbudowana sekcja zasilania i aluminiowy backplate. Urządzenie pracuje także pasywnie do momentu osiągnięcia 60 stopni Celsjusza na rdzeniu (Zero Frozr).
MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X Trio bezsprzecznie jest konstrukcją monumentalną, świetnie wykonaną oraz dysponującą sporym potencjałem.
GeForce RTX 2080 bazuje na rdzeniu TU-104 stworzonym przy wykorzystaniu 12 nm litografii FFN (FinFET NVIDIA), będącej usprawnioną odmianą 16 nm procesu technologicznego dedykowanego układom graficznym NVIDII, bowiem 7 nm odpowiedniej sprawności jeszcze nie osiągnęło (zwłaszcza przy ogromnych GPU). Miniaturyzacja w wykonaniu Turinga względem Maxwell → Pascal wypada średnio imponująco, jednak NVIDIA wykuła naprawdę solidnych rozmiarów chip graficzny zawierający 13.6 miliarda tranzystorów i mierzący 545 mm². Wewnątrz krzemowego jądra upchnięto 2944 procesory CUDA będące jednostkami cieniującymi, 184 jednostki teksturujące, 64 jednostki renderujące oraz niespotykane wcześniej w rodzinie GeForce: 368 rdzeni Tensor oraz 46 jednostek RT. Pierwsze będące spuścizną architektury Volta odpowiadają za wspomaganie obliczeń m.in. algorytmów sztucznej inteligencji. Drugie - najprościej rzecz ujmując - stanowią wyspecjalizowany dopalacz dla zasobożernej techniki śledzenia promieni, który umożliwi stosowanie tego rozwiązania w czasie rzeczywistym. Obydwa właściwie wykorzystane powinny zapewnić GeForce RTX 2000 gigantyczny wzrost wydajności w renderowaniu zaawansowanych scen trójwymiarowych z użyciem ray tracingu i DLSS.
RTX 2080 | MSI RTX 2080 | GTX 1080 Ti | RTX 2080 Ti | |
Układ graficzny | TU104 | TU104 | GP102 | TU102 |
Architektura | Turing | Turing | Pascal | Turing |
Litografia | 12 nm | 12 nm | 16 nm | 12 nm |
Rozmiar rdzenia | 545 mm² | 545 mm² | 471 mm² | 754 mm² |
Tranzystory | 13.6 mld | 13.6 mld | 11.8 mld | 18.6 mld |
Jednostki SP | 2944 | 2944 | 3584 | 4352 |
Jednostki TMU | 184 | 184 | 224 | 272 |
Jednostki ROP | 64 | 64 | 88 | 88 |
Jednostki RT | 46 | 46 | - | 68 |
Jednostki Tensor | 368 | 368 | - | 544 |
Rozmiar pamięci | 8192 MB GDDR6 | 8192 MB GDDR6 | 11264 MB GDDR5X | 11264 MB GDDR6 |
Szyna pamięci | 256-bit | 256-bit | 352-bit | 352-bit |
Przepustowość | 448.0 GB/s | 448.0 GB/s | 484.4 GB/s | 616.0 GB/s |
Moc obliczeniowa | 10.0 GFLOPS | 10.9 GFLOPS | 11.3 GFLOPS | 13.4 GFLOPS |
Taktowanie bazowe | 1515 MHz | 1515 MHz | 1481 MHz | 1350 MHz |
Taktowanie pamięci | 14000 MHz | 14000 MHz | 11008 MHz | 14000 MHz |
Współczynnik TDP | 215 W | 260 W | 250 W | 250 W |
Data premiery | Wrzesień 2018 | Wrzesień 2018 | Marzec 2017 | Wrzesień 2018 |
Test NVIDIA GeForce RTX 2080 - Szybszy od GeForce GTX 1080 Ti
Bazowe taktowanie rdzenia MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio wynosi 1515 MHz, identycznie jak testowanych na premierę modeli Founders Edition, jednak w trybie GPU Boost 4.0 automatycznie wzrasta do wartości ~1950 MHz, podczas gdy konstrukcja NVIDII notowała 75 MHz niższe wyniki. Rzeczywiste różnice w zegarach okazują się zatem symboliczne, dlatego korzyści z posiadania kozackiej wersji niereferencyjnych trzeba upatrywać w szeroko rozumianej kulturze pracy, ewentualnie potencjale overclockingu zapewnianym przez mocniejsze komponenty oraz wydajniejszy system chłodzenia. Urządzenie posiada oczywiście 8192 MB pamięci GDDR6 na 256-bitowej magistrali o taktowaniu 14 000 MHz, oznaczających przepustowość sięgającą 448 GB/s, niemalże dorównując topowym kartom poprzedniej generacji (GeForce GTX 1080 Ti / Radeon RX Vega 64). Zasilaniem zajmuje się przebudowana dziesięciofazowa sekcja karmiona dwoma 8-pinowymi wtyczkami PCI-Express. Współczynnik TDP wynosi 260W... chwileczkę... został w takim przypadku znacznie podniesiony, ponieważ NVIDIA deklarowała 215W dla wersji referencyjnej oraz 225W dla Founders Edition. Ciekawa sprawa, że zaledwie kilkadziesiąt megaherców robiłoby taką różnice na niekorzyść MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio. Cóż... wszystko lada chwila wyjdzie w testach. Czas odpalać platformę!
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- …
- następna ›
- ostatnia »
- SPIS TREŚCI -
- 1 - Niereferencyjny Turing kontra Founders Edition
- 2 - MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio - Budowa i parametry techniczne
- 3 - Platforma testowa i wykorzystane sterowniki
- 4 - Test MSI RTX 2080 Gaming X Trio - 3DMark Time Spy - DirectX 12
- 5 - Test MSI RTX 2080 Gaming X Trio - Assassin's Creed: Origins - DirectX 11
- 6 - Test MSI RTX 2080 Gaming X Trio - Deus Ex: Mankind Divided - DirectX 11
- 7 - Test MSI RTX 2080 Gaming X Trio - Deus Ex: Mankind Divided - DirectX 12
- 8 - Test MSI RTX 2080 Gaming X Trio - Dishonored 2 - DirectX 11
- 9 - Test MSI RTX 2080 Gaming X Trio - Tom Clancy's Ghost Recon: Wildlands - DirectX 11
- 10 - Test MSI RTX 2080 Gaming X Trio - Kingdom Come: Deliverance - DirectX 11
- 11 - Test MSI RTX 2080 Gaming X Trio - Mass Effect: Andromeda - DirectX 11
- 12 - Test MSI RTX 2080 Gaming X Trio - Shadow of the Tomb Raider - DirectX 12
- 13 - Test MSI RTX 2080 Gaming X Trio - Watch Dogs 2 - DirectX 11
- 14 - Test MSI RTX 2080 Gaming X Trio - Witcher 3: Wild Hunt - DirectX 11
- 15 - Test MSI RTX 2080 Gaming X Trio - Wolfenstein II: The New Colossus - Vulkan
- 16 - Overclocking - maksymalne stabilne zegary MSI RTX 2080 Gaming X Trio
- 17 - Test MSI RTX 2080 Gaming X Trio - 3DMark Time Spy - DirectX 12 (OC)
- 18 - Test MSI RTX 2080 Gaming X Trio - Assassin's Creed: Origins - DirectX 11 (OC)
- 19 - Test MSI RTX 2080 Gaming X Trio - Witcher 3: Wild Hunt - DirectX 11 (OC)
- 20 - Test MSI RTX 2080 Gaming X Trio - Wolfenstein II: The New Colossus - Vulkan (OC)
- 21 - Pobór mocy - Spoczynek i obciążenie (Kingdom Come: Deliverance)
- 22 - Pomiar temperatur - Spoczynek i obciążenie (Wiedźmin 3)
- 23 - Pomiar głośności - Spoczynek i obciążenie (Wiedźmin 3)
- 24 - Podsumowanie - Mocny zawodnik w dobrej formie
Powiązane publikacje

Test karty graficznej MSI GeForce RTX 5060 Ti Gaming 16 GB - Więcej pamięci graficznej, jednak czy proporcjonalnie do wydajności?
230
Test Assassin's Creed Shadows - PC kontra PlayStation 5. Test technik NVIDIA DLSS 4, AMD FSR i Intel XeSS, skalowanie wydajności
122
Test wydajności Assassin's Creed Shadows PC - Wymagania sprzętowe to większy problem, niż czarnoskóry samuraj
165
Test wydajności GTA V Enhanced - Ray tracing podnosi wymagania sprzętowe do poziomu GTA VI. Wielka aktualizacja na 10 rocznicę
178