Test karty graficznej NVIDIA GeForce RTX 3080 - Premiera Ampere!
- SPIS TREŚCI -
- 1 - Raz, dwa, trzy i cztery - nadciągają już Ampery
- 2 - Charakterystyka architektury NVIDIA Ampere
- 3 - NVIDIA GeForce RTX 3080 Founders Edition - Budowa
- 4 - Platforma sprzętowa i ustawienia podczas testów
- 5 - Test wydajności - 3DMark Time Spy
- 6 - Test wydajności - Call of Duty Modern Warfare
- 7 - Test wydajności - Control
- 8 - Test wydajności - DOOM Eternal
- 9 - Test wydajności - Horizon Zero Dawn
- 10 - Test wydajności - Metro Exodus
- 11 - Test wydajności - Red Dead Redemption 2
- 12 - Test wydajności - Shadow of the Tomb Raider
- 13 - Test wydajności - Wiedźmin 3: Dziki Gon
- 14 - Test wydajności RT i DLSS - Control
- 15 - Test wydajności RT - Metro Exodus
- 16 - Test wydajności RT - Quake II RTX
- 17 - Overclocking - Maksymalne stabilne zegary
- 18 - Test wydajności - 3DMark Time Spy (OC)
- 19 - Test wydajności - Metro Exodus (OC)
- 20 - Test wydajności - Red Dead Redemption 2 (OC)
- 21 - Test wydajności - Wiedźmin 3: Dziki Gon (OC)
- 22 - Pobór mocy - Spoczynek i obciążenie
- 23 - Pomiar temperatur - Spoczynek i obciążenie
- 24 - Pomiar głośności - Spoczynek i obciążenie
- 25 - Podsumowanie - NVIDIA podnosi napięcie
Długo czekaliśmy na premierę nowej architektury Ampere i karty graficznej NVIDIA GeForce RTX 3080, dokarmiani coraz bardziej niewiarygodnymi przeciekami rysującymi obraz wielkiej wydajnościowej rewolucji, mogącej przebić rozmachem wyczyn legendarnych Pascali. Niektórzy podważali informacje zawarte w ploteczkach, jednak ostatecznie większość okazała się prawdziwa. Począwszy od nietuzinkowego wyglądu systemu chłodzenia, poprzez wykorzystanie tajemniczych pamięci GDDR6X, skończywszy na ogromnym wzroście mocy obliczeniowej. Dzisiaj jesteście świadkami oficjalnego debiutu karty graficznej NVIDIA GeForce RTX 3080 Founders Edition, której obszerny test wydajności znajdziecie poniżej...
Autor: Sebastian Oktaba
GeForce RTX 3000 to druga generacja kart graficznych NVIDII posiadających sprzętowe jednostki do akceleracji śledzenia promieni oraz głębokiego uczenia, wykorzystująca nową architekturę Ampere, stanowiącą rozwojową wersją architektury Turing napędzającej rodzinę GeForce RTX 2000. Dwuletni okres konstrukcyjny został dobrze spożytkowany - inżynierowie solidnie usprawnili klastry przetwarzania grafiki (GPC) m.in. podwajając ilość jednostek cieniujących w blokach SM (Streaming Multiprocessors) przy równoczesnym zwiększeniu wydajności rdzeni RT i Tensor. Istotną zmianą jest również przejście na litografię 8 nm Samsunga, co umożliwiło poprawienie współczynnika efektywności energetycznej, zmniejszenie rozmiarów rdzenia i podniesienie rzeczywistych taktowań. Topowe modele otrzymały pamięci GDDR6X o wysokiej częstotliwości oraz szerokich magistralach, których przepustowość dorównuje modułom HBM2 (NVIDIA i Micron trzymały to rozwiązanie w tajemnicy). NVIDIA Ampere wprowadza także wianuszek ciekawych technologii i optymalizacji m.in. złącze HDM 2.1 pozwalające wyświetlić obraz 8K HDR przy odświeżaniu 60 Hz. Więcej informacji znajdziecie na kolejnej podstronie, poświęconej najważniejszym zmianom wprowadzonym w nowej architekturze.
GeForce RTX 3080 to pierwsza karta graficzna NVIDII wykorzystująca architekturę Ampere, która przynosi duże zmiany w budowie rdzenia, nowe rozwiązania technologiczne i ogólnie solidny wzrost wydajności.
GeForce RTX 3080 napędza okrojona wersja 8 nm rdzenia GA102 posiadająca 68 bloków SM, identycznie jak czołowy reprezentant starszej generacji - GeForce RTX 2080 Ti. Rozmiar krzemowego serca Ampere jest wprawdzie 17% mniejszy od najmocniejszej odmiany TU102, jednak przejście na niższy proces produkcyjny pozwoliło upchnąć wewnątrz 28 miliardów tranzystorów, czyli imponujące 50% więcej od Turinga. Formalnie mamy oczywiście do czynienia z sukcesorem GeForce RTX 2080 / 2080 SUPER, aczkolwiek porównanie będzie znacznie czytelniejsze jeśli punktem odniesienia zostanie poprzedni flagowiec. Ilość jednostek teksturujących i renderujących zostawiono z grubsza po staremu, niemniej GeForce RTX 3080 posiada dwukrotnie więcej procesorów CUDA, mających kluczowe znaczenie w większości scenariuszy testowych. Ilość jednostek RT względem GeForce RTX 2080 Ti również jest identyczna, natomiast rdzeni Tensor znajdziemy dwukrotnie mniej - rzecz jasna znacznie szybszych od odpowiedników z Turinga. NVIDIA w materiałach promocyjnych utrzymuje, że GeForce RTX 3080 powinien być nawet dwukrotnie wydajniejszy od GeForce RTX 2080.
RTX 3090 | RTX 3080 | RTX 3070 | RTX 2080 Ti | |
Architektura | Ampere | Ampere | Ampere | Turing |
Układ graficzny | GA102 | GA102 | GA104 | TU102 |
Litografia | 8 nm | 8 nm | 8 nm | 12 nm |
Rozmiar rdzenia | 628 mm² | 628 mm² | 392 mm² | 754 mm² |
Tranzystory | 28 mld | 28 mld | 17 mld | 19 mld |
Jednostki SP | 10496 | 8704 | 5888 | 4352 |
Jednostki TMU | 328 | 272 | 184 | 272 |
Jednostki ROP | 112 | 96 | 64 | 88 |
Jednostki RT | 82 | 68 | 46 | 68 |
Jednostki Tensor | 328 | 272 | 184 | 544 |
Taktowanie bazowe | 1395 MHz | 1440 MHz | 1500 MHz | 1350 MHz |
Taktowanie boost | 1650 MHz | 1710 MHz | 1725 MHz | 1545 MHz |
Taktowanie pamięci | 19500 MHz | 19000 MHz | 14000 MHz | 14000 MHz |
Ilość pamięci | 24 GB | 10 GB | 8 GB | 11 GB |
Typ pamięci | GDDR6X | GDDR6X | GDDR6 | GDDR6 |
Szyna pamięci | 384-bit | 320-bit | 256-bit | 352-bit |
Przepustowość | 937 GB/s | 760 GB/s | 448 GB/s | 616 GB/s |
Interfejs | PCI-E 4.0 x16 | PCI-E 4.0 x16 | PCI-E 4.0 x16 | PCI-E 3.0 x16 |
Współczynnik TGP | 350 W | 320 W | 220 W | 250 W |
Cena startowa | 1499 USD | 699 USD | 499 USD | 999 USD |
Data premiery | Wrzesień 2020 | Wrzesień 2020 | Październik 2020 | Wrzesień 2018 |
Bazowe taktowanie GeForce RTX 3080 Founders Edition wynosi 1440 MHz, wzrastają w trybie GPU Boost do minimum 1710 MHz, jednak rzeczywiste wartości są zazwyczaj znacznie wyższe. Nowa litografia powinna także sprzyjać uzyskiwaniu wysokich zegarów po podkręceniu. Urządzenie otrzymało 10 GB pamięci GDDR6X na 320-bitowej magistrali, zapewniającej przepustowość rzędu 760 GB/s, Zastosowanie modułów GDDR6X okazało się prawdą, chociaż NVIDIA i Micron długo ukrywały ich istnienie, oficjalnie potwierdzając wykorzystanie szybszego VRAM dopiero miesiąc przed faktyczną premierą. Rodzina Ampere wykorzystuje również interfejs PCI-Express 4.0 x16 zapewniający większą przepustowość, którego użyteczność mogą aktualnie sprawdzić tylko posiadacze platform AMD AM4 / TR4 dysponujący procesorami z odpowiednim kontrolerem (Intel dopiero w Rocket Lake wprowadzi do mainstreamu obsługę PCI-Express 4.0). Poza tym, względem poprzedniej generacji znacznie wzrósł współczynnik TGP, natomiast cena pozostała na poziomie GeForce RTX 2080 SUPER i wynosi 699 dolarów oznaczające 3279 złotych za nietuzinkowy oraz pięknie wykonany model NVIDII.
Czy procesor ogranicza kartę graficzną w wyższej rozdzielczości?
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- …
- następna ›
- ostatnia »
- SPIS TREŚCI -
- 1 - Raz, dwa, trzy i cztery - nadciągają już Ampery
- 2 - Charakterystyka architektury NVIDIA Ampere
- 3 - NVIDIA GeForce RTX 3080 Founders Edition - Budowa
- 4 - Platforma sprzętowa i ustawienia podczas testów
- 5 - Test wydajności - 3DMark Time Spy
- 6 - Test wydajności - Call of Duty Modern Warfare
- 7 - Test wydajności - Control
- 8 - Test wydajności - DOOM Eternal
- 9 - Test wydajności - Horizon Zero Dawn
- 10 - Test wydajności - Metro Exodus
- 11 - Test wydajności - Red Dead Redemption 2
- 12 - Test wydajności - Shadow of the Tomb Raider
- 13 - Test wydajności - Wiedźmin 3: Dziki Gon
- 14 - Test wydajności RT i DLSS - Control
- 15 - Test wydajności RT - Metro Exodus
- 16 - Test wydajności RT - Quake II RTX
- 17 - Overclocking - Maksymalne stabilne zegary
- 18 - Test wydajności - 3DMark Time Spy (OC)
- 19 - Test wydajności - Metro Exodus (OC)
- 20 - Test wydajności - Red Dead Redemption 2 (OC)
- 21 - Test wydajności - Wiedźmin 3: Dziki Gon (OC)
- 22 - Pobór mocy - Spoczynek i obciążenie
- 23 - Pomiar temperatur - Spoczynek i obciążenie
- 24 - Pomiar głośności - Spoczynek i obciążenie
- 25 - Podsumowanie - NVIDIA podnosi napięcie
Powiązane publikacje

Test karty graficznej MSI GeForce RTX 5060 Ti Gaming 16 GB - Więcej pamięci graficznej, jednak czy proporcjonalnie do wydajności?
230
Test Assassin's Creed Shadows - PC kontra PlayStation 5. Test technik NVIDIA DLSS 4, AMD FSR i Intel XeSS, skalowanie wydajności
122
Test wydajności Assassin's Creed Shadows PC - Wymagania sprzętowe to większy problem, niż czarnoskóry samuraj
165
Test wydajności GTA V Enhanced - Ray tracing podnosi wymagania sprzętowe do poziomu GTA VI. Wielka aktualizacja na 10 rocznicę
178