Zgłoś błąd
X
Zanim wyślesz zgłoszenie, upewnij się że przyczyną problemów nie jest dodatek blokujący reklamy.
Błędy w spisie treści artykułu zgłaszaj jako "błąd w TREŚCI".
Typ zgłoszenia
Treść zgłoszenia
Twój email (opcjonalnie)
Nie wypełniaj tego pola
Załóż konto
EnglishDeutschукраїнськийFrançaisEspañol中国

Test karty graficznej Intel ARC B580 Battlemage. Konkurent NVIDIA GeForce RTX 4060 i AMD Radeon RX 7600 od trzeciego gracza

Sebastian Oktaba | 12-12-2024 15:00 |

Test karty graficznej Intel ARC B580 Battlemage. Konkurent NVIDIA GeForce RTX 4060 i AMD Radeon RX 7600 od trzeciego graczaPremiera karty graficznej Intel ARC B580 stanowi pewne zaskoczenie, mimo wszystko pozytywne, ponieważ gdzieniegdzie pojawiały się ploteczki, że producent rzekomo całkowicie porzucił projekt Battlemage. Tymczasem otrzymaliśmy konkurenta dla stosunkowo słabych aczkolwiek bezsprzecznie popularnych układów - NVIDIA GeForce RTX 4060 i AMD Radeon RX 7600. Trzeci zawodnik postanowił zaoferować wyższą wydajność i więcej pamięci graficznej w podobnej cenie, próbując podkopać pozycje rywali solidnymi argumentami. Jednak czy faktycznie karta graficzna Intel ARC B580 będzie sensowną alternatywą dla NVIDIA GeForce RTX 4060 i AMD Radeon RX 7600? Wszystkiego dowiecie się przeglądając recenzję...

Autor: Sebastian Oktaba

Intel ARC B580 bazuje na architekturze Xe2 marketingowo ochrzczonej jako Battlemage, stosowanej również w mobilnych odmianach Intel ARC, którą odpowiednio rozbudowano oraz usprawniono względem laptopowych wersji. Całość została pomyślana jako rozwiązanie skalowalne zależnie od potrzeb producenta, natomiast główną zmianą w stosunku do układów zintegrowanych jest powiększenie Cache L1 (192 → 256 KB). Każdy blok Xe-Core dysponuje 8 jednostkami Xe Vector Engine (512-bit), zamiast 16 występującymi w poprzedniej generacji, aczkolwiek ich efektywność została znacznie poprawiona. Wzorem mobilnych procesorów Intel Lunar Lake, również desktopowe karty graficzne Battlemage posiadają drugą generację rdzeni XMX (Xe Matrix Engine), cechujących się szeroką 2048-bitową magistralą i wykonujących obliczenia INT2, INT4, INT8, FP16, BF16. Nowa generacja XMX oferuje także lepszą jakość skalowania za pomocą XeSS, której drugą iterację producent wprowadza razem z Battlemage. Więcej o kwestiach technicznych i zmianach przeczytacie w artykule Damiana Marusiaka

Intel ARC B580 to reprezentant drugiej generacji desktopowych układów graficznych tego producenta, który zamierza poważnie powalczyć w niższym segmencie z NVIDIA GeForce RTX 4060 i AMD Radeon RX 7600.

Test karty graficznej Intel ARC B580 Battlemage. Konkurent NVIDIA GeForce RTX 4060 i AMD Radeon RX 7600 od trzeciego gracza [nc1]

Intel ARC B580 otrzymał układ graficzny BMG-G21 wykonany w procesie 4N TSMC, podobnie jak konkurencyjny NVIDIA GeForce RTX 4060, aczkolwiek powierzchnia rdzenia Battlemage okazuje się znacznie większa. Pomimo zbliżonej ilości tranzystorów, krzemowe serce bohatera niniejszej recenzji potrzebuje dodatkowych 82 mm² przestrzeni. Względem modelu Intel ARC A750 widoczne są redukcje jednostek wykonawczych, wynikające z reorganizacji bloków Xe-Core drugiej generacji. Mniej nie zawsze znaczy wolniej, zwłaszcza w przypadku jednostek cieniujących, aczkolwiek potężne przycięcie TMU i ROP zapewne znajdzie odzwierciedlenie w skalowaniu wydajności. Bazowe taktowanie rdzenia wynosi 1700 MHz, natomiast stabilny GPU Boost osiąga 2670 MHz, zatem progres jest relatywnie niewielki względem poprzednika (2400 MHz). Sucha specyfikacja techniczna wygląda niezbyt imponująco, ponieważ widzimy głównie cięcia w jednostkach, których Intel ARC 580 posiada zauważlnie mniej od poprzednika.

  ARC B580 ARC A750 RTX 4060 RX 7600
Układ graficzny BMG-G21 DG2-512 AD107 NAVI 33
Litografia TSMC N4 TSMC N6 TSMC N4 TSMC N6
Rozmiar rdzenia 272 mm² 406 mm² 190 mm² 204 mm²
Tranzystory 20 mld 22 mld 19 mld 13 mld
Jednostki SP 2560 3584 3072 2048
Jednostki TMU 160 224 96 128
Jednostki ROP 80 112 48 64
Jednostki RT 20 28 24 32
Jednostki AI 160 448 96 64
Taktowanie bazowe 1700 MHz 2050 MHz 1830 MHz 2250 MHz
Taktowanie boost 2670 MHz 2400 MHz 2460 MHz 2625 MHz
Taktowanie pamięci 19000 MHz 16000 MHz 17000 MHz 18000 MHz
Ilość pamięci 12 GB 8 GB 8 GB 8 GB
Typ pamięci GDDR6 GDDR6 GDDR6 GDDR6
Szyna pamięci 192-bit 256-bit 128-bit 128-bit
Przepustowość 456 GB/s 512 GB/s 272 GB/s 288 GB/s
Interfejs PCI-E 4.0 x8 PCI-E 4.0 x16 PCI-E 4.0 x8 PCI-E 4.0 x8
Współczynnik TGP/TBP 190 W 225 W 115 W 165 W
Cena startowa 249 USD 289 USD 299 USD 269 USD

Test wydajności STALKER 2: Heart of Chornobyl - Wymagania sprzętowe gorsze od anomalii. Unreal Engine 5 jeńców nie bierze

Największą zaletą Intel ARC B580, jednocześnie będącą główną przewagą nad obydwoma rywalami, jest 12 GB pamięci graficznej GDDR6 na 192-bitowej magistrali. Obecnie 8 GB VRAM stanowi absolutne minimum do uruchamiania najnowszych gier komputerowych w przyzwoitych detalach, zatem konstrukcje z większym buforem powinny cieszyć się dłuższą żywotnością. Przepustowość pamięci GDDR6 w wykonaniu Intel ARC B580 okazuje się niespełna 70% wyższa od konkurentów. Producent zastosował jednak interfejs PCI-Express 4.0 x8 zamiast x16, dlatego niewskazane jest korzystanie ze starszych standardów, a funkcję Re-Bar należy bezwzględnie aktywować. Intel ARC A750 okazał się bardzo wrażliwy na powyższe czynniki. Sukcesorowi Alchemista obniżono współczynnik TBP (225 → 190 W), aczkolwiek do poziomu rywali jeszcze trochę brakuje, zwłaszcza jeśli spojrzymy na efektywność NVIDIA GeForce RTX 4060. Zachęcająco wygląda natomiast cena startowa, wynosząca całkiem rozsądne 249 dolarów...

Bądź na bieżąco - obserwuj PurePC.pl na Google News
Zgłoś błąd
Sebastian Oktaba
Liczba komentarzy: 240

Komentarze:

x Wydawca serwisu PurePC.pl informuje, że na swoich stronach www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij zgadzam się, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki.