Zgłoś błąd
X
Zanim wyślesz zgłoszenie, upewnij się że przyczyną problemów nie jest dodatek blokujący reklamy.
Błędy w spisie treści artykułu zgłaszaj jako "błąd w TREŚCI".
Typ zgłoszenia
Treść zgłoszenia
Twój email (opcjonalnie)
Nie wypełniaj tego pola
.
Załóż konto
EnglishDeutschукраїнськийFrançaisEspañol中国

Test kart graficznych AMD Radeon RX 6800 XT vs GeForce RTX 3080

Sebastian Oktaba | 18-11-2020 16:00 |

 Test kart graficznych AMD Radeon RX 6800 XT vs GeForce RTX 3080Premiera kart graficznych AMD Radeon RX 6800, znanych również pod nieoficjalną nazwą BIG Navi, długo pozostawała WIELKĄ niewiadomą. Producent dopiero trzy tygodnie przed oficjalnym debiutem uchylił rąbka tajemnicy, zapowiadając konkurencję dla NVIDIA GeForce RTX 3000. Wywołało to lawinę euforycznych komentarzy oraz spekulacji, bowiem wiele kwestii pozostawało niejasnych m.in. sprzętowa akceleracja ray tracingu. Kolejne pytania zrodziła zapowiedź synergii z procesorami AMD Ryzen 5000, mającymi zapewniać BIG Navi dodatkowe przyspieszenie. Wszystkie zagadnienia poruszy test kart graficznych AMD Radeon RX 6800 XT vs GeForce RTX 3080, który uwzględnia pomiary na procesorze AMD Ryzen 7 5800X oraz zestaw gier komputerowych obsługujących śledzenie promieni. Zaczynamy igrzyska!

Autor: Sebastian Oktaba

Karty graficzne AMD Radeon RX 6000 bazujące na architekturze RDNA 2.0 wprowadzają szereg innowacji, obejmujących przede wszystkim twardą specyfikację techniczną. Najważniejsze to Infinity Cache, Ray Accelerators i Smart Access Memory, mające kluczowe znaczenie dla wydajności. Infinity Cache to dodatkowe 128 MB wbudowanej pamięci podręcznej L3, mającej wspomagać GDDR6 poprzez poprawę efektywności energetycznej, zwiększenie szybkości wymiany danych i przepustowości, istotnej zwłaszcza w wysokich rozdzielczościach. Rozwiązanie to przypomina strukturę cache L3 stosowaną w architekturze procesorów AMD Zen 3, będąc swoistym remedium na stosunkowo wąską magistralę pamięci względem NVIDIA GeForce RTX 3080, oferującego dokładnie 50% wyższą przepustowość. Wielkość cache L2 (4 MB) pozostała niezmieniona. AMD wdrożyło także sprzętową akcelerację śledzenia promieni w postaci Ray Accelerators - dedykowanych jednostek obliczeniowych będących odpowiednikami NVIDIA RT Cores. Każdy blok CU (Compute Unit) posiada teraz jeden Ray Accelerator potrafiący wykonać do czterech operacji w cyklu zegarowym (przecięcie promienia / trójkąta). Konkurencji dla jednostek NVIDIA Tensor realizujących DLSS nie wprowadzono, ponieważ obecnie AMD forsuje programowe optymalizacje zbiorczo nazwane FidelityFX, będące technologią open source i częścią GPUOpen. Warto jednak wspomnieć, że powyższy pakiet obejmuje sporo dodatkowych funkcji m.in. odszumianie ray-tracingu, screen space reflections czy variable shading.

AMD Radeon RX 6800 XT jest konkurentem dla NVIDIA GeForce RTX 3080, jednak architektury stojące za obydwoma układami są bardzo różne i trudno je bezpośrednio porównywać. Która okaże się wydajniejsza i gdzie?

 Test kart graficznych AMD Radeon RX 6800 XT vs GeForce RTX 3080 [nc1]

Technologia Smart Access Memory polega na udostępnieniu procesorowi pełnych zasobów pamięci graficznej (powyżej 4 GB), co przyspiesza przetwarzanie danych przynosząc wzrost wydajności w grach komputerowych. Koniecznie będzie jednak posiadanie procesora AMD Ryzen 5000 i płyty głównej z chipsetem AMD 500, zapewniających wsparcie PCI-Express 4.0, natomiast samo rozwiązanie wymaga optymalizacji po stronie deweloperów. Architektura RDNA 2.0 jest również zgodna z DirectX 12 Ultimate, obsługując między innymi Variable Rate Shading, Sampler Feedback i Mesh Shaders. Pomimo zachowania 7 nm procesu technologicznego TSMC, układom graficznym podniesiono efektywność energetyczną (~50%) oraz taktowanie rdzenia (~30%), skutkujące solidnym wzrostem wydajności (~50%) względem poprzednika. AMD oprócz dobrze znanych funkcji Anti-Lag czy Radeon Boost, wprowadziło do panelu sterowników także automatyczny overclocking nazwany RAGE, pozwalający wykrzesać kilka dodatkowych procent wydajności. Poza tym, określanie rodziny RDNA 2.0 mianem BIG Navi okazuje się bardzo trafne, ponieważ wzrost wydajności jest bezpośrednio związany ze zwiększeniem liczby Compute Units. Radeon RX 5700 XT posiadał 40 CU, Radeon RX 6800 XT wykorzystuje 72 CU, podczas gdy Radeon 6900 XT otrzyma 80 CU. Oczywiście, spowodowało to ponad dwukrotny wzrost rozmiarów rdzenia (251 → 519 mm²), podniesienie współczynnika TGP (225 → 300W) i niestety znaczny wzrost startowej ceny, bowiem Radeon RX 6800 XT jest 250 dolarów droższy od Radeona RX 5700 XT (399 → 649 USD), chociaż wciąż tańszy od NVIDIA GeForce RTX 3080

  RTX 3080 RTX 3070 RX 6800 XT RX 6800
Architektura Ampere Ampere RDNA 2.0 RDNA 2.0
Układ graficzny GA102 GA104 Navi 21 XT Navi 21 XL
Litografia 8 nm 8 nm 7 nm 7 nm
Rozmiar rdzenia 628 mm² 392 mm² 519 mm² 519 mm²
Tranzystory 28 mld 17 mld 27 mld 27 mld
Jednostki SP 8704 5888 4608 3840
Jednostki TMU 272 184 288 240
Jednostki ROP 96 64 128 96
Jednostki RT 68 46 72 60
Jednostki Tensor 272 184 - -
Taktowanie bazowe 1440 MHz 1500 MHz 1825 MHz 1700 MHz
Taktowanie boost 1710 MHz 1725 MHz 2250 MHz 2105 MHz
Taktowanie pamięci 19500 MHz 14000 MHz 16000 MHz 16000 MHz
Ilość pamięci 10 GB 8 GB 16 GB 16 GB
Typ pamięci GDDR6X GDDR6 GDDR6 GDDR6
Szyna pamięci 320-bit 256-bit 256-bit 256-bit
Przepustowość 760 GB/s 448 GB/s 512 GB/s 512 GB/s
Interfejs PCI-E 4.0 x16 PCI-E 4.0 x16 PCI-E 4.0 x16 PCI-E 4.0 x16
Współczynnik TGP 320 W 220 W 300 W 250 W
Cena startowa 699 USD 499 USD 649 USD 579 USD
Data premiery Wrzesień 2020 Wrzesień 2020 Listopad 2020 Listopad 2020

Test procesora AMD Ryzen 9 5950X - Piekielnie szybkie 16 rdzeni

Układ graficzny Navi 21 XT posiada 72 CU, oznaczające 4608 jednostek cieniujących, 288 teksturujących, 128 renderujących oraz 72 akceleratory ray tracing. Całość zajmuje powierzchnię 519 mm² mieszcząc blisko 27 milady tranzystorów. Trudno jednak porównywać RDNA 2.0 i Ampere na podstawie suchych cyferek, bowiem obydwie architektury pod względem konstrukcji bardzo się różnią. Bazowe taktowanie rdzenia AMD Radeon RX 6800 XT wynosi 1825 MHz, aczkolwiek producent jako maksimum podaje 2250 MHz, zakładając typową wartość na poziomie 2015 MHz. Liczby to wyjątkowo zachowawcze, ponieważ niejednokrotnie w 1920x1080 częstotliwość GPU przekracza 2300 MHz, zwłaszcza gdy power limit i temperatury pozwalają. Wyższe rozdzielczości oraz obciążenie powoduje sukcesywne obniżanie taktowania, niemniej dokonano tutaj wyraźnego progres względem kart graficznych Radeon RX 5000, miewających poważne problemy z osiągnięciem 1800 MHz (sprawdzone Wiedźmin 3: Dziki Gon). Podobnie sprawy wyglądają z procesorami AMD Ryzen 5000, które w sprzyjających warunkach potrafią przekraczać wytyczne papierowej specyfikacji, zatem TSMC musiało solidnie dopracować 7 nm litografię. AMD Radeon RX 6800 XT otrzymał 16 GB pamięci GDDR6 na 256-bitowej magistrali, której taktowanie wynosi 16000 MHz. Wartość to satysfakcjonująca, szczególnie jeśli spojrzymy na NVIDIA GeForce RTX 3080, któremu ewidentnie przydałoby się kilka dodatkowych gigabajtów (wersja 20 GB GDDR6X została anulowana). Przepustowość rzędu 512 GB/s okazuje się niestety znacznie niższa od konkurencji, tylko nieznacznie wyprzedzając poprzednią generację, co teoretycznie powinien niwelować Infinity Cache. Jak będzie w rzeczywistości pokażą testy.

 Test kart graficznych AMD Radeon RX 6800 XT vs GeForce RTX 3080 [nc1]  Test kart graficznych AMD Radeon RX 6800 XT vs GeForce RTX 3080 [nc1]

 Test kart graficznych AMD Radeon RX 6800 XT vs GeForce RTX 3080 [nc1]

 Test kart graficznych AMD Radeon RX 6800 XT vs GeForce RTX 3080 [nc1]  Test kart graficznych AMD Radeon RX 6800 XT vs GeForce RTX 3080 [nc1]

UWAGA: Na potrzeby testów wykorzystałem dwie platformy - standardową (AMD Ryzen 7 3800XT 4600 MHz / ASRock X570 Creator) oraz dodatkową (AMD Ryzen 7 5800X 4800 MHz / ASUS X570 Corsshair VIII Hero), aby sprawdzić działanie Smart Access Memory oraz wszelkich potencjalnych benefitów wynikających z symbiozy Zen 3 oraz RDNA 2.0. Nie zabrakło również rozszerzonych testów ray-tracingu, gdzie AMD Radeon RX 6800 XT staje naprzeciwko NVIDIA GeForce RTX 3080 (tutaj bez asekuracji DLSS czy FidelityFX, żeby określić wydajność rdzeni RT).

Bądź na bieżąco - obserwuj PurePC.pl na Google News
Zgłoś błąd
Sebastian Oktaba
Liczba komentarzy: 477

Komentarze:

x Wydawca serwisu PurePC.pl informuje, że na swoich stronach www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij zgadzam się, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki.