Zgłoś błąd
X
Zanim wyślesz zgłoszenie, upewnij się że przyczyną problemów nie jest dodatek blokujący reklamy.
Błędy w spisie treści artykułu zgłaszaj jako "błąd w TREŚCI".
Typ zgłoszenia
Treść zgłoszenia
Twój email (opcjonalnie)
Nie wypełniaj tego pola
.
Załóż konto
EnglishDeutschукраїнськийFrançaisEspañol中国

Test kart graficznych AMD Radeon RX 6800 vs GeForce RTX 3070

Sebastian Oktaba | 18-11-2020 16:01 |

Test kart graficznych AMD Radeon RX 6800 vs GeForce RTX 3070 Ponieważ karty graficzne AMD Radeon przeważnie chodzą parami, premiera AMD Radeon RX 6800 XT jest zaledwie częścią większej ofensywy, bowiem jednocześnie debiutuje również słabsza odmiana BIG Navi. Recenzowany AMD Radeon RX 6800 będzie konkurentem NVIDIA GeForce RTX 3070, oferującego wydajność na poziomie NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti, którego Czerwoni zamierzają dosłownie znokautować. Czym dokładnie? Chociażby mniejszymi cięciami względem topowego układu i większym rozmiarem pamięci graficznej przy nieznacznie wyższej cenie. Zwycięzcę wyłoni test kart graficznych AMD Radeon RX 6800 vs GeForce RTX 3070, gdzie sprawdzę czystą wydajność i akcelerację ray tracingu w wykonaniu obydwu zawodników. Rywalizacja między firmami zaczyna nabierać rumieńców...

Autor: Sebastian Oktaba

Karty graficzne AMD Radeon RX 6000 bazujące na architekturze RDNA 2.0 wprowadzają szereg innowacji, obejmujących przede wszystkim twardą specyfikację techniczną. Najważniejsze to Infinity Cache, Ray Accelerators i Smart Access Memory, mające kluczowe znaczenie dla wydajności. Infinity Cache to dodatkowe 128 MB wbudowanej pamięci podręcznej L3, mającej wspomagać GDDR6 poprzez poprawę efektywności energetycznej, zwiększenie szybkości wymiany danych i przepustowości, istotnej zwłaszcza w wysokich rozdzielczościach. Rozwiązanie to przypomina strukturę cache L3 stosowaną w architekturze procesorów AMD Zen 3, będąc swoistym remedium na stosunkowo wąską magistralę pamięci względem topowych NVIDIA GeForce RTX 3000, oferujących wyższą przepustowość. Wielkość cache L2 (4MB) pozostała niezmieniona. AMD wdrożyło także sprzętową akcelerację śledzenia promieni w postaci Ray Accelerators - dedykowanych jednostek obliczeniowych będących odpowiednikami NVIDIA RT Cores. Każdy blok CU (Compute Unit) posiada teraz jeden Ray Accelerator potrafiący wykonać do czterech operacji w cyklu zegarowym (przecięcie promienia / trójkąta). Konkurencji dla jednostek NVIDIA Tensor realizujących DLSS nie wprowadzono, ponieważ AMD forsuje programowe optymalizacje zbiorczo nazwane FidelityFX, będące technologią open source i częścią GPUOpen. Warto jednak wspomnieć, że powyższy pakiet obejmuje sporo dodatkowych funkcji m.in. odszumianie ray-tracingu, screen space reflections czy variable shading.

AMD Radeon RX 6800 to groźny konkurent dla NVIDIA GeForce RTX 3070, który jest trochę droższy, ale oferuje dwukrotnie więcej pamięci graficznej. Jednak czy dorówna rywalowi w testach ray tracingu? 

Test kart graficznych AMD Radeon RX 6800 vs GeForce RTX 3070 [nc1]

Technologia Smart Access Memory polega na przydzieleniu procesorowi pełnych zasobów pamięci graficznej (powyżej 4 GB), co przyspiesza wymianę danych przynosząc wzrost wydajności w grach komputerowych. Koniecznie będzie jednak posiadanie procesora AMD Ryzen 5000 i płyty głównej z chipsetem AMD 500, zapewniających wsparcie PCI-Express 4.0, natomiast samo rozwiązanie wymaga optymalizacji po stronie deweloperów. Architektura RDNA 2.0 jest również zgodna z DirectX 12 Ultimate, obsługując między innymi Variable Rate Shading, Sampler Feedback i Mesh Shaders. Pomimo zachowania 7 nm procesu technologicznego TSMC, poprawiono efektywność energetyczną (~50%) oraz taktowanie rdzenia (~30%), skutkujące solidnym wzrostem wydajności (~50%) względem poprzednika. Poza tym, określanie rodziny RDNA 2.0 mianem BIG Navi okazuje się bardzo trafne, ponieważ wzrost wydajności jest związany ze zwiększeniem liczby Compute Units. Radeon RX 5700 dysponował 36 CU, podczas gdy Radeon RX 6800 wykorzystuje 60 CU, przekładające na ponad dwukrotny wzrost rozmiarów rdzenia (251 → 519 mm²) oraz podniesienie współczynnika TGP (180 → 250W). Efektem ubocznym jest również znaczny wzrost ceny, bowiem Radeon RX 6800 wyciągnie z kieszeni 230 dolarów więcej niż Radeon RX 5700 (349 → 579 USD). Konkurencja w postaci NVIDIA GeForce RTX 3070 kosztuje 499 USD, jednak AMD oferuje dwukrotnie więcej pamięci graficznej GDDR6.

  RTX 3080 RTX 3070 RX 6800 XT RX 6800
Architektura Ampere Ampere RDNA 2.0 RDNA 2.0
Układ graficzny GA102 GA104 Navi 21 XT Navi 21 XL
Litografia 8 nm 8 nm 7 nm 7 nm
Rozmiar rdzenia 628 mm² 392 mm² 519 mm² 519 mm²
Tranzystory 28 mld 17 mld 27 mld 27 mld
Jednostki SP 8704 5888 4608 3840
Jednostki TMU 272 184 288 240
Jednostki ROP 96 64 128 96
Jednostki RT 68 46 72 60
Jednostki Tensor 272 184 - -
Taktowanie bazowe 1440 MHz 1500 MHz 1825 MHz 1700 MHz
Taktowanie boost 1710 MHz 1725 MHz 2250 MHz 2105 MHz
Taktowanie pamięci 19500 MHz 14000 MHz 16000 MHz 16000 MHz
Ilość pamięci 10 GB 8 GB 16 GB 16 GB
Typ pamięci GDDR6X GDDR6 GDDR6 GDDR6
Szyna pamięci 320-bit 256-bit 256-bit 256-bit
Przepustowość 760 GB/s 448 GB/s 512 GB/s 512 GB/s
Interfejs PCI-E 4.0 x16 PCI-E 4.0 x16 PCI-E 4.0 x16 PCI-E 4.0 x16
Współczynnik TGP 320 W 220 W 300 W 250 W
Cena startowa 699 USD 499 USD 649 USD 579 USD
Data premiery Wrzesień 2020 Wrzesień 2020 Listopad 2020 Listopad 2020

Test procesorów AMD Ryzen 5 5600X vs Intel Core i5-10600K

Układ graficzny Navi 21 XL posiada 60 CU oznaczające 3840 jednostek cieniujących, 240 teksturujących, 96 renderujących oraz 60 akceleratorów ray tracing. Różnica między AMD Radeon RX 6800 i Radeon RX 6800 XT okazuje się zatem większa, niż między AMD Radeon RX 5700 i Radeon RX 5700 XT (10 vs 17%). Bazowe taktowanie rdzenia AMD Radeon RX 6800 wynosi 1700 MHz, aczkolwiek producent jako maksimum podaje 2105 MHz, zakładając typową wartość na poziomie 1815 MHz. Rzeczywiste częstotliwości są jednak znacznie lepsze, bowiem zależnie od obciążenia (power limitu i temperatury) urządzenie potrafi osiągać nawet 2200-2300 MHz. Progres względem odpowiednika należącego do pierwszej generacji Navi okazuje się gigantyczny (~1700 MHz), pokonując nawet dokonania NVIDII, która dotychczas szczyciła się wyższym GPU Boost. Podobnie jak mocniejsza odmiana, AMD Radeon RX 6800 otrzymał 16 GB pamięci GDDR6 na 256-bitowej magistrali, której taktowanie wynosi 16000 MHz. Wartość to wysoce satysfakcjonująca, szczególnie jeśli spojrzymy na NVIDIA GeForce RTX 3070, dysponującego zaledwie połową tej pojemności (wersja 16 GB GDDR6 została anulowana). Przepustowość rzędu 512 GB/s okazuje się również wyższa od konkurencji, chociaż tylko nieznacznie wyprzedzając poprzednią generację, co teoretycznie powinien w pewnym stopniu niwelować Infinity Cache. 

Test kart graficznych AMD Radeon RX 6800 vs GeForce RTX 3070 [nc1] Test kart graficznych AMD Radeon RX 6800 vs GeForce RTX 3070 [nc1]

Test kart graficznych AMD Radeon RX 6800 vs GeForce RTX 3070 [nc1]

Test kart graficznych AMD Radeon RX 6800 vs GeForce RTX 3070 [nc1] Test kart graficznych AMD Radeon RX 6800 vs GeForce RTX 3070 [nc1]

UWAGA: Funkcja SAM (Smart Access Memory) została sprawdzona na przykładzie AMD Radeon RX 6800 XT, którego test wydajności w połączeniu z procesorem Ryzen 7 5800X znajdziecie TUTAJ. Ponieważ różnice między SAM ON/OFF okazały się niewielkie, testów AMD Radeon RX 6800 w takim scenariuszu nie powtarzałem. Jednak dodatkowych pomiarów w grach komputerowych obsługujących ray tracing zabraknąć nie mogło - znajdziecie je TUTAJ.

Bądź na bieżąco - obserwuj PurePC.pl na Google News
Zgłoś błąd
Sebastian Oktaba
Liczba komentarzy: 169

Komentarze:

x Wydawca serwisu PurePC.pl informuje, że na swoich stronach www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij zgadzam się, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki.