Test Intel Pentium G4560 - Rewelacyjny procesor w niskiej cenie
- SPIS TREŚCI -
- 1 - Intel chyba oszalał! Pentium wraca w wielkim stylu
- 2 - Platforma testowa i metodyka pomiarowa
- 3 - Test 7-Zip - Kompresja archiwum
- 4 - Test AIDA64 Engineer Edition - CPU Queen
- 5 - Test Blender - Renderowanie sceny
- 6 - Test Cinebench R15 - Single Thread CPU
- 7 - Test Cinebench R15 - Multi-Threaded CPU
- 8 - Test Freemake Video Converter - Kompresja video
- 9 - Test HandBrake - Konwersja video
- 10 - Test POV-Ray - Renderowanie sceny
- 11 - Test Battlefield 1 - 1920x1080 / Ultra / DirectX 11
- 12 - Test Crysis 3 - 1920x1080 / Very High / DirectX 11
- 13 - Test Dishonored 2 - 1920x1080 / Ultra / DirectX 11
- 14 - Test Deus Ex: Mankind Divided - 1920x1080 / Very High / DirectX 11
- 15 - Test Fallout 4 - 1920x1080 / Ultra / DirectX 11
- 16 - Test Hitman - 1920x1080 / Ultra / DirectX 12
- 17 - Test Rise of the Tomb Raider - 1920x1080 / Very High / DirectX 12
- 18 - Test Total War: Warhammer - 1920x1080 / Ultra / DirectX 11
- 19 - Test Watch Dogs 2 - 1920x1080 / Ultra / DirectX 11
- 20 - Test Witcher 3: Wild Hunt - 1920x1080 / Uber / DirectX 11
- 21 - Pobór mocy - spoczynek i obciążenie
- 22 - Overclocking i temperatury - Intel Pentium G4560
- 23 - Test OC 7-Zip - Kompresja archiwum
- 24 - Test OC AIDA64 Engineer Edition - CPU Queen
- 25 - Test OC Blender - Renderowanie sceny
- 26 - Test OC Cinebench R15 - Single Thread CPU
- 27 - Test OC Cinebench R15 - Multi-Threaded CPU
- 28 - Test OC Freemake Video Converter - Kompresja video
- 29 - Test OC HandBrake - Konwersja video
- 30 - Test OC POV-Ray - Renderowanie sceny
- 31 - Test OC Battlefield 1 - 1920x1080 / Ultra / DirectX 11
- 32 - Test OC Crysis 3 - 1920x1080 / Very High / DirectX 11
- 33 - Test OC Dishonored 2 - 1920x1080 / Ultra / DirectX 11
- 34 - Test OC Deus Ex: Mankind Divided - 1920x1080 / Very High / DirectX 11
- 35 - Test OC Fallout 4 - 1920x1080 / Ultra / DirectX 11
- 36 - Test OC Hitman - 1920x1080 / Ultra / DirectX 12
- 37 - Test OC Rise of the Tomb Raider - 1920x1080 / Very High / DirectX 12
- 38 - Test OC Total War: Warhammer - 1920x1080 / Ultra / DirectX 11
- 39 - Test OC Watch Dogs 2 - 1920x1080 / Ultra / DirectX 11
- 40 - Test OC Witcher 3: Wild Hunt - 1920x1080 / Uber / DirectX 11
- 41 - Pobór mocy OC - spoczynek i obciążenie
- 42 - Podsumowanie - Jest dobry, bo jest dobry i tani
Wielkie rewolucje na rynku procesorów zdarzają się niezwykle rzadko, zwłaszcza odkąd konkurencja przestała zagrażać Intelowi, któremu udana premiera Sandy Bridge i porażka Bulldozera zapewniły status nieformalnego monopolisty. Kolejne generacje były niestety zaledwie małymi kroczkami pod względem wydajności. Najnowsze Kaby Lake również niczego innowacyjnego w kwestii architektury nie przyniosły, jednak krzemowy potentat dokonał kilku odważnych ruchów za sprawą pozycjonowanie produktów. Pierwszym jest odblokowany Intel Core i3-7350K, natomiast drugim Intel Pentium G4560 wspierający technologię Hyper-Threading. Zgadza się! Obsługa czterech wątków nareszcie zawitała do najniższego segmentu, chociaż Intel Pentium G4560 kosztuje niewiele więcej od zwykłych dwurdzeniowych wariantów. Nie trzeba chyba nikomu uświadamiać, że mówimy o potencjalnym megahicie sprzedażowym?
Autor: Sebastian Oktaba
Jeszcze niedawno w świecie procesorów wszystko było zdecydowanie prostsze - Intel działał według klarownej strategii TICK-TOCK, gdzie pierwszy krok odpowiadał za wdrożenie niższego procesu technologicznego, natomiast drugi przynosił nową architekturę. Starczy tutaj wspomnieć chociażby generacje Sandy/Ivy Bridge albo Haswel/Broadwell. Jednak opracowywanie kolejnych litografii w regularnych odstępach czasu okazało się problematyczne oraz ekonomicznie nieopłacalne, więc producent musiał zmienić podejście wprowadzając dodatkowe ogniwo do powyższego łańcucha - optymalizację. Namacalnym przykładem zastosowania mechanizmu Process-Architecture-Optimization jest właśnie Kaby Lake, bowiem pierwszymi 14 nm desktopowymi układami Intela były Broadwelle, potem przyszła nowa architektura Skylake, natomiast Kaby Lake stanowi kolejne i niekonieczne ostatnie usprawnienie tejże litografii. Dlatego siódma generacja przynosi raczej symboliczne zmiany pod względem czystej wydajności zegar w zegar względem poprzedników, niemniej sporo dodatków mających zwiększyć ogólną funkcjonalność platformy, jak również przetasowania w hierarchii układów.
Intel Pentium G4560 powinien być nieznacznie wolniejszy od Intel Core i3-6100, ale jednocześnie tańszy prawie o połowę. Brzmi zachęcająco?
Desktopowe procesory wspierające technologię Hyper-Threading stanowią głównie domenę Core i3 oraz Core i7, przynajmniej jeśli spojrzymy na wszystkie generacje począwszy od Sandy Bridge, gdzie producent zastosował bardzo restrykcyjny podział. Zdarzają się wprawdzie pewne odstępstwa od normalności, aczkolwiek Intel dokonuje takich kombinacji wyłącznie przy jednostkach o obniżonym współczynniku TDP (wersje mobilne pomijam). Pentiumy były natomiast gołymi dwurdzeniowcami, których czas ewidentnie dobiega końca, bowiem coraz więcej gier komputerowych odmawia współpracy, jeżeli procesor nie obsługuje czterech wątków. Złożenie taniego zestawu z dowolnym Intel Core i3... no właśnie... Core i3 zawsze były stosunkowo drogimi modelami. Kupujący myślący perspektywicznie musiał wyłożyć kilkaset złotych więcej, aby uniknąć przykrych niespodzianek, często ostatecznie wybierając Core i5. Sytuacja w najtańszym segmencie była nieciekawa, bo chociaż istniała alternatywa w postaci niedrogich Athlonów X4 845, platforma FM2+ nie oferowała wielu nowoczesnych rozwiązań oraz pozbawiona była możliwości dalszej rozbudowy. Wszystko się zmieniło dzięki Pentium G4560...
Intel Pentium G4560 jest procesorem dwurdzeniowym doprawionym technologią Hyper-Threading, czyli obsługującym do czterech wątków jednocześnie, podobnie jak pozycjonowane wyżej Core i3. Różnice względem droższych jednostek polegają na wyłączeniu instrukcji AVX, F16C i FMA3, chociaż zostawiono pakiet TSX. Niżej taktowany jest zintegrowany układ graficzny, ale ocalono 3 MB pamięci Cache L3. Bazowa częstotliwość wynosi natomiast maksymalnie 3500 MHz, albowiem procesor nie posiada zdefiniowanych trybów Turbo Boost, zarezerwowanych dla Core i5/i7. Dwukanałowy kontroler pamięci oficjalnie wspiera moduły DDR3L-1600 albo DDR4-2400, niczym nie ustępując tutaj pozostałym członkom rodziny Kaby Lake. Najlepsza okazuje się jednak informacja o cenie czterowątkowego Intel Pentium G4560, która w naszych warunkach wynosi poniżej 300 złotych, chociaż dwurdzeniowy Pentium G4400 nadal kosztuje około 250 złotych! Summa summarum Intel Pentium G4560 powinien być nieznacznie wolniejszy od Intel Core i3-6100, ale jednocześnie tańszy prawie o połowę. Chyba nikomu nie trzeba uświadamiać, że jesteśmy świadkami dużej zmiany jakościowej w najniższym segmencie?
Procesor do testów dostarczył:
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- …
- następna ›
- ostatnia »
- SPIS TREŚCI -
- 1 - Intel chyba oszalał! Pentium wraca w wielkim stylu
- 2 - Platforma testowa i metodyka pomiarowa
- 3 - Test 7-Zip - Kompresja archiwum
- 4 - Test AIDA64 Engineer Edition - CPU Queen
- 5 - Test Blender - Renderowanie sceny
- 6 - Test Cinebench R15 - Single Thread CPU
- 7 - Test Cinebench R15 - Multi-Threaded CPU
- 8 - Test Freemake Video Converter - Kompresja video
- 9 - Test HandBrake - Konwersja video
- 10 - Test POV-Ray - Renderowanie sceny
- 11 - Test Battlefield 1 - 1920x1080 / Ultra / DirectX 11
- 12 - Test Crysis 3 - 1920x1080 / Very High / DirectX 11
- 13 - Test Dishonored 2 - 1920x1080 / Ultra / DirectX 11
- 14 - Test Deus Ex: Mankind Divided - 1920x1080 / Very High / DirectX 11
- 15 - Test Fallout 4 - 1920x1080 / Ultra / DirectX 11
- 16 - Test Hitman - 1920x1080 / Ultra / DirectX 12
- 17 - Test Rise of the Tomb Raider - 1920x1080 / Very High / DirectX 12
- 18 - Test Total War: Warhammer - 1920x1080 / Ultra / DirectX 11
- 19 - Test Watch Dogs 2 - 1920x1080 / Ultra / DirectX 11
- 20 - Test Witcher 3: Wild Hunt - 1920x1080 / Uber / DirectX 11
- 21 - Pobór mocy - spoczynek i obciążenie
- 22 - Overclocking i temperatury - Intel Pentium G4560
- 23 - Test OC 7-Zip - Kompresja archiwum
- 24 - Test OC AIDA64 Engineer Edition - CPU Queen
- 25 - Test OC Blender - Renderowanie sceny
- 26 - Test OC Cinebench R15 - Single Thread CPU
- 27 - Test OC Cinebench R15 - Multi-Threaded CPU
- 28 - Test OC Freemake Video Converter - Kompresja video
- 29 - Test OC HandBrake - Konwersja video
- 30 - Test OC POV-Ray - Renderowanie sceny
- 31 - Test OC Battlefield 1 - 1920x1080 / Ultra / DirectX 11
- 32 - Test OC Crysis 3 - 1920x1080 / Very High / DirectX 11
- 33 - Test OC Dishonored 2 - 1920x1080 / Ultra / DirectX 11
- 34 - Test OC Deus Ex: Mankind Divided - 1920x1080 / Very High / DirectX 11
- 35 - Test OC Fallout 4 - 1920x1080 / Ultra / DirectX 11
- 36 - Test OC Hitman - 1920x1080 / Ultra / DirectX 12
- 37 - Test OC Rise of the Tomb Raider - 1920x1080 / Very High / DirectX 12
- 38 - Test OC Total War: Warhammer - 1920x1080 / Ultra / DirectX 11
- 39 - Test OC Watch Dogs 2 - 1920x1080 / Ultra / DirectX 11
- 40 - Test OC Witcher 3: Wild Hunt - 1920x1080 / Uber / DirectX 11
- 41 - Pobór mocy OC - spoczynek i obciążenie
- 42 - Podsumowanie - Jest dobry, bo jest dobry i tani
Powiązane publikacje

Test AMD Ryzen 9 9950X3D - Najlepszy procesor do gier i pracy? Kosztuje sporo, jednak AMD zadaje mocny cios konkurencji
187
Test AMD Ryzen AI Max+ 395 - Najwydajniejsze APU na świecie, oparte na architekturze x86 i Zen 5. Test na różnych limitach mocy
69
Test tanich procesorów AMD Ryzen 5 7500F vs Intel Core i5-12400F - Który procesor zyskuje więcej na szybkiej pamięci RAM DDR5?
176
Jaki procesor kupić? Co wybrać w cenie od 400 do 3000 złotych? Lepszy Intel czy AMD? Poradnik zakupowy na listopad 2024
149