Test ASUS TUF Gaming FX505DV - Ryzen 7 3750H i GeForce RTX 2060
- SPIS TREŚCI -
- 1 - Test ASUS TUF Gaming FX505DV z AMD Ryzen 7 3750H i GeForce RTX 2060
- 2 - ASUS TUF Gaming FX505DV - wygląd zewnętrzny, wnętrze
- 3 - ASUS TUF Gaming FX505DV - specyfikacja techniczna
- 4 - ASUS TUF Gaming FX505DV - badanie jakości matrycy kolorymetrem
- 5 - Test wydajności - 3DMark Time Spy / DirectX 12
- 6 - Test wydajności - 3DMark Port Royale / DirectX 12 - Ray Tracing / DLSS
- 7 - Test wydajności - Assassin's Creed: Odyssey (Las Tripodiskos) / DirectX 11
- 8 - Test wydajności - Assassin's Creed: Odyssey (Athens Metropolis) / DirectX 11
- 9 - Test wydajności - Battlefield V / DirectX 11 / DirectX 12 - Ray Tracing
- 10 - Test wydajności - HITMAN 2 / DirectX 11
- 11 - Test wydajności - Kingdom Come: Deliverance / DirectX 11
- 12 - Test wydajności - Metro: Exodus / DirectX 12
- 13 - Test wydajności - Metro: Exodus / DirectX 12 - Ray Tracing
- 14 - Test wydajności - Resident Evil 2 / DirectX 11
- 15 - Test wydajności - Shadow of the Tomb Raider (Peruvian Jungle) / DirectX 12
- 16 - Test wydajności - Shadow of the Tomb Raider (Kuwak Yaku) / DirectX 12
- 17 - Test wydajności - Witcher 3: Blood and Wine / DirectX 11
- 18 - Test wydajności - Wolfenstein II: The New Colossus / Vulkan
- 19 - Test DLSS - Final Fantasy XV Benchmark
- 20 - Test Ray Tracing - Star Wars Benchmark
- 21 - Test Cinebench R15 - OpenGL / Single Thread / Multi Thread
- 22 - Test praktyczny - Passmark 9
- 23 - Test praktyczny - 7-zip
- 24 - Test praktyczny - Handbrake
- 25 - Test praktyczny - Shotcut
- 26 - Test praktyczny - Blender
- 27 - Temperatury podzespołów - małe i duże obciążenie, throttling
- 28 - Temperatury obudowy - małe i duże obciążenie
- 29 - Pobór mocy - małe i duże obciążenie
- 30 - Czas pracy na zasilaniu akumulatorowym
- 31 - Undervolting - obniżanie napięcia CPU i GPU
- 32 - Undervolting - temperatury podzespołów - małe i duże obciążenie, throttling
- 33 - Undervolting - temperatury obudowy - małe i duże obciążenie
- 34 - Undervolting - pobór mocy - małe i duże obciążenie
- 35 - Undervolting - czas pracy na zasilaniu akumulatorowym
- 36 - Podsumowanie - czy warto łączyć układ NVIDIA GeForce RTX 2060 z 4-rdzeniowym Ryzenem?
Kilka miesięcy temu zadebiutowała w Polsce seria nieco tańszych notebooków firmy ASUS - mowa o TUF Gaming FX505, w których pojawiły się ciekawe warianty łączące podzespoły AMD oraz NVIDII. Sami sprawdzaliśmy jeden z takich zestawów - mowa o ASUS TUF Gaming FX505DU, który był połączeniem 4-rdzeniowego APU AMD Ryzen 7 3750H oraz dedykowanej karty NVIDIA GeForce GTX 1660 Ti. Sprzęt dostępny w całkiem niezłej cenie, był przez nas rekomendowany do grania w rozdzielczości Full HD. Dostawałem jednak sporo zapytań o możliwość testu sprzętu, który obecnie jest nazywany najtańszym laptopem z układem GeForce RTX 2060. Tajwański producent wprowadził bowiem do sprzedaży dodatkowy wariant TUF Gaming FX505DV, który skrywa w sobie układ AMD Ryzen 7 3750H oraz wspomnianą kartę NVIDII. Czy takie połączenie jednak ma sens? W przypadku GeForce GTX 1660 Ti takie połączenie jest udane, ale czy to samo mogę powiedzieć o mocniejszej karcie, wspierającej już Ray Tracing?
Autor: Damian Marusiak
Pod względem budowy konstrukcji ASUS TUF Gaming FX505DV praktycznie nie różni się od modelu, który kilka miesięcy temu testowałem już na łamach PurePC. Największą zmianą jednak jest zastosowany układ graficzny - zamiast GeForce GTX 1660 Ti otrzymujemy mocniejszy GeForce RTX 2060, który wspiera Ray Tracing oraz DLSS. W przypadku poprzednika nie mieliśmy jeszcze do czynienia z bottleneckiem GPU, tym razem jednak testujemy mocniejsze GPU. Czy 4-rdzeniowy i 8-wątkowy AMD Ryzen 7 3750H jest w stanie wykarmić taką kartę? Wyniki mogą być zaskakujące, aczkolwiek czuję w kościach, że przynajmniej część użytkowników domyśli się jakie mogą być rezultaty takiego połączenia. Tym samym zapraszam na jedyny w swoim rodzaju test notebooka opierającego się o konfigurację AMD Ryzen oraz GeForce RTX.
Czy połączenie mobilnego procesora AMD Ryzen i karty NVIDIA GeForce RTX 2060 ma sens w notebooku? Sprawdzimy to na przykładzie unikalnego laptopa ASUS TUF Gaming FX505DV.
Notebook wyposażony został w najnowszy układ graficzny NVIDII należący do architektury Turing. Karta NVIDIA GeForce RTX 2060 wykonana została w usprawnionym, 12 nm procesie technologicznym FFN (FinFET NVIDIA), zawierając 10,8 miliarda tranzystorów, zaś wszystko umieszczono na znacznie większej powierzchni wynoszącej 445 mm². W dużej mierze jest to związane z dodaniem dedykowanych rdzeni Tensor oraz jednostek RT, które w domyśle mają obsługiwać technologię śledzenia promieni w czasie rzeczywistym (Ray Tracing) oraz nową formę upscalingu (DLSS) bazującej na algorytmach sztucznej inteligencji. Bazowe taktowanie zastosowanej karty ustalone zostało na poziomie 1110 MHz, natomiast w trybie GPU Boost 4.0 wzrasta do 1335 MHz. Stosunkowo niskie taktowanie nie pozostanie wprawdzie bez wpływu na ogólną wydajność, jednak z drugiej strony otrzymujemy znacznie bardziej energooszczędny układ, idealnie nadający się do tego typu konstrukcji. Współczynnik TDP karty wynosi w tym wypadku 100W. Pozostałe parametry prezentują się następująco - układ wyposażono w 6144 MB pamięci VRAM typu GDDR6 firmy Micron na magistrali 192-bitowej i efektywnym taktowaniu rzędu 14 640 MHz. Daje to w przepustowość na poziomie 351 GB/s. Zastosowany chip graficzny TU106 posiada 48 jednostki renderujące (ROP), 120 jednostek teksturujących (TMU), 1920 rdzeni CUDA. 30 jednostek RT oraz 240 rdzeni Tensor. Oczywiście zdecydowanie ciekawszym wyborem byłby w tym wypadku GeForce RTX 2060 SUPER, ale niestety z różnych względów NVIDIA zdecydowała się nie umieszczać odświeżonych Turingów do laptopów.
Konfiguracja laptopa ASUS TUF Gaming FX505DV:
- Procesor AMD Ryzen 7 3750H (2,3 - 4,0 GHz)
- 16 GB RAM DDR4 2400 MHz CL17
- Zintegrowany układ AMD Radeon Vega 10
- Karta graficzna NVIDIA GeForce RTX 2060 6 GB GDDR6
- Ekran 15,6" / 1920x1080 pikseli / IPS 120 Hz / matowy
- Dysk SSD 512 GB / Intel SSDPEKNW512GB / Interfejs PCIe x4 Gen.3 NVMe
- System Microsoft Windows 10 Home w wersji 1903 (May Update)
Sercem urządzenia został układ APU AMD Ryzen 7 3750H, będący w rzeczywistości Ryzenem 7 3700U o podwyższonym do 35W TDP. AMD Ryzen 7 3750H to układ 4-rdzeniowy i 8-wątkowy wraz ze zintegrowanym układem graficznym Radeon Vega 10 o nieco podbitym taktowaniu rdzenia - z 1300 MHz do 1400 MHz. Bazowe taktowanie APU wynosi w tym wypadku 2,3 GHz z możliwością automatycznego podbicia w trybie Turbo do maksymalnie 4,0 GHz. Choć nazewnictwo może sugerować wykorzystanie 7 nm procesu technologicznego oraz architektury Zen 2, w rzeczywistości APU Picasso to tylko ulepszona mikroarchitektura Zen+ wykonana w 12 nm procesie (czyli de facto nieco ulepszonym 14 nm procesie). Układ Ryzen 7 3750H ma zablokowany mnożnik, ponadto jest niewspierany przez aplikację Ryzen Master i nie można przeprowadzić na nim ani dodatkowego OC, ani procedury undervoltingu.
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- …
- następna ›
- ostatnia »
- SPIS TREŚCI -
- 1 - Test ASUS TUF Gaming FX505DV z AMD Ryzen 7 3750H i GeForce RTX 2060
- 2 - ASUS TUF Gaming FX505DV - wygląd zewnętrzny, wnętrze
- 3 - ASUS TUF Gaming FX505DV - specyfikacja techniczna
- 4 - ASUS TUF Gaming FX505DV - badanie jakości matrycy kolorymetrem
- 5 - Test wydajności - 3DMark Time Spy / DirectX 12
- 6 - Test wydajności - 3DMark Port Royale / DirectX 12 - Ray Tracing / DLSS
- 7 - Test wydajności - Assassin's Creed: Odyssey (Las Tripodiskos) / DirectX 11
- 8 - Test wydajności - Assassin's Creed: Odyssey (Athens Metropolis) / DirectX 11
- 9 - Test wydajności - Battlefield V / DirectX 11 / DirectX 12 - Ray Tracing
- 10 - Test wydajności - HITMAN 2 / DirectX 11
- 11 - Test wydajności - Kingdom Come: Deliverance / DirectX 11
- 12 - Test wydajności - Metro: Exodus / DirectX 12
- 13 - Test wydajności - Metro: Exodus / DirectX 12 - Ray Tracing
- 14 - Test wydajności - Resident Evil 2 / DirectX 11
- 15 - Test wydajności - Shadow of the Tomb Raider (Peruvian Jungle) / DirectX 12
- 16 - Test wydajności - Shadow of the Tomb Raider (Kuwak Yaku) / DirectX 12
- 17 - Test wydajności - Witcher 3: Blood and Wine / DirectX 11
- 18 - Test wydajności - Wolfenstein II: The New Colossus / Vulkan
- 19 - Test DLSS - Final Fantasy XV Benchmark
- 20 - Test Ray Tracing - Star Wars Benchmark
- 21 - Test Cinebench R15 - OpenGL / Single Thread / Multi Thread
- 22 - Test praktyczny - Passmark 9
- 23 - Test praktyczny - 7-zip
- 24 - Test praktyczny - Handbrake
- 25 - Test praktyczny - Shotcut
- 26 - Test praktyczny - Blender
- 27 - Temperatury podzespołów - małe i duże obciążenie, throttling
- 28 - Temperatury obudowy - małe i duże obciążenie
- 29 - Pobór mocy - małe i duże obciążenie
- 30 - Czas pracy na zasilaniu akumulatorowym
- 31 - Undervolting - obniżanie napięcia CPU i GPU
- 32 - Undervolting - temperatury podzespołów - małe i duże obciążenie, throttling
- 33 - Undervolting - temperatury obudowy - małe i duże obciążenie
- 34 - Undervolting - pobór mocy - małe i duże obciążenie
- 35 - Undervolting - czas pracy na zasilaniu akumulatorowym
- 36 - Podsumowanie - czy warto łączyć układ NVIDIA GeForce RTX 2060 z 4-rdzeniowym Ryzenem?