Test AMD Radeon HD 6950 i HD 6970 - O Dwóch Takich...
- SPIS TREŚCI -
- 0 - Tytułem wstępu
- 1 - Architektura AMD Cayman
- 2 - Sapphire HD 6970 i 6950
- 3 - Platforma testowa
- 4 - Benchmarki syntetyczne
- 5 - Just Cause 2, COD: MW2
- 6 - Crysis: Warhead, FarCry2
- 7 - Metro 2033, CMR: Dirt 2
- 8 - Stalker: COP
- 9 - GTAIV, Bad Company 2
- 10 - Chłodzenie i Pobór Energii
- 11 - Overclocking
- 12 - Modowanie HD 6950@6970
- 13 - Podsumowanie
Trzeba przyznać, że sytuacja na rynku kart graficznych ostatnimi czasy jest nieźle zagmatwana. Porzucenie nazwy ATI przez AMD oraz zmiany w nazewnictwie nowych kart produkcji nVidii (GTX 500) i AMD (HD 6800 i 6900) wcale nie pomagają, aby ją poprawić. Rodzina AMD HD 6000 została zainaugurowana kartami z serii 6800 nie bez powodu. Miały one zademonstrować główne kierunki zmian w architekturze, pokazać optymalizację jednostek cieniowania oraz przetrzeć szlak dla kolejnych kart. Pamiętajmy, że urządzenia z serii HD 6800 zastąpiły rodzinę HD 5700, natomiast high-endową serię HD 5800 zastąpią dziś opisywane karty - Radeon HD 6970 oraz HD 6950. Wreszcie AMD pokazało coś, co wszyscy chcieli zobaczyć już przy debiucie serii HD 6000. Nowy chip o nazwie kodowej Cayman nie będzie miał jednak lekkiego życia. Premiera GTX 500 nieźle namieszała w szykach producentów kart z czerwonym logo. Już na starcie AMD w swoich slajdach prezentuje nam Radeona HD 6970 poniżej poziomu wydajności GeForce GTX 580, zaś HD 6950 poniżej GTX 570. Biorąc pod uwagę trudne początki, pozostaje zadać sobie pytanie, czy nowe Radeony będą zdolne powalczyć o klienta? Mamy nadzieję, że dzisiejszy test wyjaśni Wam parę spraw. Wychodząc też naprzeciw oczekiwaniom wielu użytkowników, od dziś w naszych zestawieniach zagości stary ale wciąż jary Radeon HD 5970.
Autor: Chaos - Piotr Maj
Nazwijcie mnie marudą ale niektóre rzeczy w dzisiejszym świecie kart graficzny potrafią naprawdę namącić w głowie. Po teście akceleratorów z serii HD 6800 nie można było bez cienia wątpliwości ocenić, co wybrać: AMD czy nVidie. Do tego nowe karty czerwonych nie do końca potrafiły odnaleźć swoje miejsce pomiędzy starymi lecz popularnymi HD 5800. Wszystko to za sprawą zmiany oznaczeń oraz poprawek przeprowadzonych w owych kartach. Nowa konstrukcja rdzenia urządzeń AMD przyniosła większą wydajność jednostek cieniujących oraz wyższe częstotliwości taktowania zegarów. W taki oto sposób Radeon HD 6870, karta posiadająca 1120 jednostek cieniujących i taktowana 900 MHz, przegania w wielu testach Radeona HD 5850 który posiada 1440 (czyli o 320 więcej) takich jednostek, a jego serce jest taktowane zegarem 725 MHz. Nie ma jednak róży bez kolców. W aplikacjach wykorzystujących głownie ilość, a nie prędkość jednostek cieniujących, stare 5850 będzie radzić sobie zauważalnie lepiej.
Jeśli Wam teraz powiem, że HD 6970 nowy najszybszy jednordzeniowiec AMD posiada 1536 popularnych „szejderów” taktowanych 880 MHz, to pewnie domyślacie się, że skoro HD 5870 miał ich 1600 taktowanych 850 MHz, sytuacja będzie wyglądać analogicznie jak opisana wyżej. Sprawę porównania postępu w optymalizacji ułatwi nam Radeon HD 6950, który posiadając „tylko” 1408 jednostek cieniujących będzie bardzo zbliżony wydajnościowo do HD 5870 z 1600 takich jednostek. Widać postęp? Poza tym, obie karty graficzne z rodziny HD 6900 wyposażone są w 2 GB pamięci GDDR5. Wszystkie istotne informacje znajdują się poniżej:
Już na pierwszy rzut oka widać podobieństwa i różnice. Wszystkie karty z tabeli obsługują oczywiście DirectX 11 oraz są produkowane w 40 nm procesie technologicznym, tutaj nic się nie zmieniło. Zwiększyła się natomiast ilość jednostek teksturujących oraz ilość i częstotliwość pamięci zamontowanej na płytce drukowanej. Oba nowe Radeony mają mniej jednostek cieniujących niż starsi bracia, jednak dzięki wcześniej wspomnianej optymalizacji architektury, okazują się one mimo wszystko szybsze. Więcej szczegółów na następnej stronie.
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- …
- następna ›
- ostatnia »
- SPIS TREŚCI -
- 0 - Tytułem wstępu
- 1 - Architektura AMD Cayman
- 2 - Sapphire HD 6970 i 6950
- 3 - Platforma testowa
- 4 - Benchmarki syntetyczne
- 5 - Just Cause 2, COD: MW2
- 6 - Crysis: Warhead, FarCry2
- 7 - Metro 2033, CMR: Dirt 2
- 8 - Stalker: COP
- 9 - GTAIV, Bad Company 2
- 10 - Chłodzenie i Pobór Energii
- 11 - Overclocking
- 12 - Modowanie HD 6950@6970
- 13 - Podsumowanie