Telewizory i przystawki Smart TV również zbierają o nas dane
Nasze preferencje okazują się być jednym z najcenniejszych towarów, jakie istnieją w internecie. Wszelkiej maści korporacje różnymi ścieżkami próbują je od nas wydobyć. Nie powinno więc nikogo dziwić, jeśli informacje o naszych nawykach zbierają również urządzenia w zamkniętych ekosystemach, jak Smart TV. Nowe opracowanie badaczy z Uniwersytetów w Princeton i Chicagowskiego dowodzi, że telewizory i przystawki z preinstalowanym Roku i Amazon Fire TV wypchane są po brzegi trackerami, które zbierają o nas informacje. Naukowcy ustalili, jakie dokładnie dane są od nas pobierane. Doszli również do smutnej konkluzji, że przed tymi rozwiązaniami nie ma ucieczki.
Badacze z Uniwersytetów w Princeton i Chicagowskiego ustalili jaką skalę ma zbieranie danych na platformach Smart TV i jakimi informacjami zainteresowane są firmy pokroju Roku i Amazon.
Arvind Narayanan z Uniwersytetu w Princeton podkreśla, że zbieranie danych przez właścicieli platform Smart TV jest tematem, któremu poświęca się niewiele uwagi. Firmy pokroju Roku i Amazon poprzez swój sprzęt i usługi mogą zebrać bardzo szczegółową bazę danych zawartości oglądanych przez ich klientów. Ich relatywnie niska cena wynika właśnie z tego, że firmy te amortyzują koszty poprzez reklamy dostosowane do widzów. Narayanan wraz z Hoomanem Mohajeri Moghaddamem stworzyli bota, który automatycznie instalował tysiące kanałów na urządzeniach Roku i Amazon Fire TV, a następnie przełączał i oglądał treści, imitując ludzkie zachowanie. Gdy natrafiał na reklamę, analizował jakie informacje trafiały do Roku i Amazon.
Facebook szkoli AI na prywatnych danych użytkowników
Okazało się, że urządzenia zbierały dane dotyczące m.in. typu urządzenia, miasta, stanu, numeru seryjnego, sieci Wi-Fi, a także numeru identyfikacyjnego do celów reklamowych. W niektórych przypadkach przesyłane były także niezaszyfrowane adresy mailowe oraz tytuły oglądanych treści. Badacze wykryli, że łącznie na 69% kanałach oferowanych przez Roku i 89% na Amazon Fire TV znajdują się trackery. Obydwie firmy oferują opcję wyłączenia ukierunkowanych reklam – w przypadku wybraniu takiej opcji trackery przestają jedynie uwzględniać nasz numer identyfikacyjny, ale nadal pobierają pozostałe informacje. Naryananan uważa, że producenci powinni dać użytkownikom więcej opcji i swobody w kwestii prywatności. Niestety jego zdaniem model biznesowy telewizorów z dostępem do internetu nigdy nie będzie szedł w parze z prywatnością i musimy się z tym faktem pogodzić.
Powiązane publikacje

Anbernic RG 557 - handheld do gier, który oferuje chip Dimensity 8300, system Android oraz ekran AMOLED
7
Czytniki e-booków z serii BOOX Go 7 mogą stać się także osobistymi notatnikami. Nowości oferują Androida i wsparcie dla rysika
2
Okulary Ray-Ban Meta z funkcjami AI. Tłumaczenia na żywo i integracja z Instagramem dostępne w kolejnych krajach
54
Genesis Nitro 800, Nitro 660 oraz Trit 660 RGB - nowe fotele dla graczy. Regulowane podłokietniki i poduszki Memory Foam
22