PlayStation 5 może inaczej obsługiwać Ray Tracing niż Xbox Series X
Nadal nie posiadamy kompletnych informacji na temat specyfikacji PlayStation 5 ani Xbox Series X. Wiemy jednak o tych konsolach nowej generacji całkiem sporo. Obydwie z nich będą wyposażone w procesory Ryzen trzeciej generacji oparte o architekturę Zen 2, wykonane w litografii 7 nm i z ośmioma rdzeniami. Z kolei jeśli chodzi o GPU, znajdziemy w nich wariant układu AMD Radeon Navi, a obydwie konsole będą także sprzętowo wspierały Ray Tracing. Według najnowszych przecieków PS5 i Xbox Series X będą się jednak różniły w implementacji RT. Nowy sprzęt Sony ma być oparty na architekturze RDNA 1, która natywnie Ray Tracingu nie wspiera, a więc w grę wchodzi prawdopodobnie autorskie rozwiązanie.
Według nowych przecieków, PlayStation 5 ma oferować inny rodzaj implementacji Ray Tracingu niż Xbox Series X.
Na początku trzeba zaznaczyć, że informacja ta nie jest oficjalna, a pochodzi od japońskiego blogera Komachi Ensaki, specjalizującego się w tematyce AMD. Na swoim Twitterze opisał cztery nowe układy o nazwach roboczych Sparkman, Arden (Xbox Series X) oraz Oberon i Ariel (PlayStation 5). Te dwa pierwsze obsługują Ray Tracing i Variable Rate Shading, podczas gdy w przypadku Oberona i Ariela nie ma żadnej wzmianki o tych technologiach, co oznacza, że Sony w PlayStation 5 mogłoby używać innego układu odpowiadającego za RT i VRS. Słowa Ensakiego potwierdza inny użytkownik Twittera, @rogame (tutaj można podejrzeć cały wątek). Wspomniał on również o tym, że w przypadku układów Oberon (nazwy kodowe APU PS5), mówimy o GPU Navi 10, z 36 blokami CU podzielonymi na 18 WGP, z pamięcią GDDR6 o przepustowości 14 Gbps i zegarem taktowanym 2 GHz. Ariel ma odznaczać się porównywalnymi parametrami. Informacje te pochodzą z wewnętrznych dokumentów AMD z przełomu czerwca i lipca 2019.
Znamy szacunkowy koszt produkcji PlayStation 5 i Xbox Series X
Wiele świadczy o tym, że Xbox Series X ma być oparty o nową architekturę RDNA 2, która ma być oficjalnie ujawniona na CES 2020. Natomiast APU PlayStation 5 może być oparte na zmodyfikowanej architekturze RDNA 1, dlatego też Sony może musieć posłużyć się alternatywnym rozwiązaniem, aby uzyskać Ray Tracing i Variable Rate Shading. Według ostatnich doniesień wydajność gier w chwili obecnej jest lepsza na PlayStation 5, ale prawdopodobnie wynika to z faktu wcześniejszego dostarczenia devkitów deweloperom. Użytkownik forum ResetEra, który wyjawiał od jakiegoś czasu informacje o konsolach nowej generacji jest zdania, że Xbox Series X z czasem osiągnie podobny, lub nawet lepszy poziom wydajności wraz z usprawnieniem devkitów i software'u. Oczywiście w oczekiwaniu na te konsole należy zaznaczyć, że większość tych informacji jest nieoficjalna, aczkolwiek dużą ich część potwierdzały wiarygodne źródła, w tym Digital Foundry oraz Tom Warren z The Verge.
Xbox Series X: wygląd konsoli, wstępna wydajność i data premiery
Powiązane publikacje

ARM ma już 40 lat. Architektura, która zasila smartfony, serwery i roboty, trafiła do ponad 250 miliardów urządzeń
22
Anthropic chce zajrzeć do wnętrza AI. Czy do 2027 roku odkryjemy, jak naprawdę myślą modele językowe?
22
Firma Elona Muska xAI chce pozyskać 25 miliardów dolarów na budowę superkomputera Colossus 2 z milionem GPU NVIDIA
60
Nowatorski interfejs mózg-komputer od Georgia Tech może zmienić sposób, w jaki ludzie komunikują się z technologią i otoczeniem
4