Nuro - pojazd bez kierowcy, stworzony by dostarczać towary
Dave Ferguson i Jiajun Zhu to byli inżynierowie Google’a, zatrudnieni przy projekcje autonomicznego pojazdu, znanym dziś pod nazwą Waymo. W 2016 roku postanowili pójść własną droga i stworzyć Nuro – niewielki, samodzielny samochodzik, jednak zupełnie inny od pojazdów, nad którymi pracują inżynierowie na całym świecie. O samodzielnych walizkach, które podążają za swoim właścicielem z uporem R2D2 już słyszeliśmy, co jednak jeśli do naszych domów, zamiast uśmiechniętego dostawcy, produkty dowiedzie autonomiczny Nuro? Tak bowiem nazywa się projekt samodzielnego dostawcy na czterech kółkach. Wprawdzie pojazd w Mountain View nie poradzi sobie ze schodami, ale może stać się istotnym uzupełnieniem struktury dostaw towarów – dowiezie zakupy i sprzęt np. do domów wybudowanych na obrzeżach miasta, zapewniając sprawną obsługę sprzedaży produktów.
Kalifornijski startup planuje wprowadzić na rynek samodzielny paczkomat na czterech kółkach. Ciekawe, czy będzie wersja wyposażona w lodówkę.
Koniec stycznia stał się okazją do ujawnienia projektu, nad którym od dwóch lat pracuje Dave Ferguson i Jiajun Zhu. Na stronie Nuro.ai właśnie pojawiły się pierwsze nagrania i fotografie autonomicznego dostawy towarów. Niech nie zwiedzie was szklana szybka w miejscu, gdzie zazwyczaj znajduje się kierowca – Nuro nie został wyposażony ani w kierownicę, ani w miejsce siedzące dla człowieka. Całą przestrzeń pojazdu wypełniają akumulatory, sensory, silnik i luk bagażowy, przeznaczony na towary różnego typu. Pomysł na dostarczanie towarów w mniejszych miejscowościach i na nieduże odległości ma swoje ścisłe uzasadnienie ekonomiczne: wartość rynek usług tego typu na całym świecie wyceniana jest na 86 miliardów dolarów, według raportu opublikowanego przez McKinsey&Company.
Pierwszy dzień, pierwsza stłuczka autonomicznego pojazdu
Do czego przyda się Nuro? Dowiezie zamówione z lokalnego sklepu towary, dostarczy pranie, może też stać się solidna podporą lokalnego biznesu, który będzie musiał wkrótce zmierzyć się z armią dronów Amazona. Świetnie wpisuje się również w zmieniające się nawyki zakupowe – dziś, zamiast wybierać się na wyprawę do sklepu, coraz chętniej dokonujemy zakupów przed ekranem, oczekując jak najszybszej dostawy zamówionych towarów. Na tym etapie trudno wyrokować, czy Nuro odniesie rynkowy sukces, tym bardziej że Amazon również ma w planach dostawy towarów za pośrednictwem podobnych pojazdów. Swoje projekty tworzy również Toyota, Ford oraz kalifornijski startup Udelv.
SureFly - latająca taksówka w cenie samochodu wyższej klasy
Prototypowy pojazd Nuro urzeka wyglądem: przypomina przerośnięty toster z rączką (która mieści sensory). W celu przyuczenia Nuro trudnej sztuki samodzielnego poruszania się po drogach pełnych ludzi wykorzystano sześć samochodów mapujących testowy teren. Firma odpowiedzialna za opracowanie Nuro uzyskała już zgodę Departamentu Pojazdów Zmechanizowanych w Kalifornii na przeprowadzenie testów na drogach publicznych, które odbędą się jeszcze w tym roku. Specyficzna konstrukcja pojazdu Nuro, którego wysokość odpowiada typowym samochodom, jednak jego szerokość jest o połowę mniejsza od innych, czterokołowych uczestników ruchu drogowego – ułatwia poruszanie się i unikanie kolizji.
milliDelta - miniaturowy robot z Harvardu wielkości 1 centa
Zanim jednak samodzielny dostawca towarów zapuka do naszych drzwi... Wróć. Nie zapuka, bo nie dostanie się tak daleko na swoich kółkach. Raczej zadziała podobnie, jak znane nam już paczkomaty – otrzymamy na przykład kod umożliwiający otworzenie jednej z kapsuł pojazdu i wyjęcie z niej towaru. Konstruktorzy Nuro rozważają również opcję rozpoznawania twarzy klienta i otwierania paczuszki z zamówionym towarem na tej podstawie. Szykuje się więc całkiem sprytny paczkomat. Oby dał sobie radę z obsługą wszelkich świąt konsumentów i łowców okazji oraz wytrzymał przeładowany bagażnik w black friday.
Odwiedziliśmy polskie centrum Amazona - rządzą tam roboty!
Powiązane publikacje

ARM ma już 40 lat. Architektura, która zasila smartfony, serwery i roboty, trafiła do ponad 250 miliardów urządzeń
22
Anthropic chce zajrzeć do wnętrza AI. Czy do 2027 roku odkryjemy, jak naprawdę myślą modele językowe?
22
Firma Elona Muska xAI chce pozyskać 25 miliardów dolarów na budowę superkomputera Colossus 2 z milionem GPU NVIDIA
60
Nowatorski interfejs mózg-komputer od Georgia Tech może zmienić sposób, w jaki ludzie komunikują się z technologią i otoczeniem
4