Tajemniczy układ AMD GFX13 znaleziony w jądrze Linuksa. Czy UDNA zakończy dominację NVIDII w ray tracingu i AI?
AMD szykuje przełom w grafice komputerowej, zapowiadając UDNA, czyli nową architekturę GPU, która ma zrewolucjonizować rynek w 2026 roku. Łącząc technologie dla gier i obliczeń, firma chce rzucić wyzwanie dominacji NVIDII. Czy UDNA zmieni sposób, w jaki gramy i pracujemy z danymi? Analizujemy potencjalny wpływ tej technologii na przyszłość kart graficznych, konsol i aplikacji profesjonalnych. Jakie możliwości otworzy przed graczami i deweloperami?
UDNA to nasza wizja jednolitej architektury GPU, która połączy moc obliczeniową dla gier i centrów danych, dając deweloperom narzędzia do tworzenia zaawansowanych aplikacji – Jack Huynh, AMD.
AMD EPYC 4005 - premiera procesorów Zen 5 dla małych firm. Jeden z modeli otrzymał pamięć podręczną 3D V-Cache
AMD szykuje się do wprowadzenia UDNA, nowej architektury GPU znanej jako GFX13, która ma zadebiutować w 2026 roku, pomijając RDNA 5. UDNA ma łączyć konsumenckie RDNA i profesjonalne CDNA i w rezultacie uprościć rozwój oprogramowania, umożliwiając deweloperom tworzenie aplikacji działających zarówno na kartach Radeon, jak i akceleratorach Instinct MI400. Architektura będzie produkowana w procesie TSMC N3E. Obiecuje to wysoką wydajność i efektywność energetyczną. UDNA znajdzie zastosowanie w konsumenckich GPU, procesorach (prawdopodobnie Zen 6 lub późniejszych), a także w konsolach next-gen, takich jak PlayStation 6. Potwierdza to współpracę AMD z Sony, widoczną w projektach jak PS5 Pro. Nowa funkcja „Wavegroup” może poprawić zarządzanie wątkami, zwiększając wydajność obliczeń. Produkcja masowa UDNA ma ruszyć w II kwartale 2026 roku, co zbiega się z planami dla konsol next-gen. Jednak brak oficjalnych szczegółów rodzi pytania o realność tych planów, a także wyzwania związane z unifikacją tak różnych architektur.
AMD EPYC Venice - Nowe informacje o specyfikacji oraz poborze mocy serwerowych procesorów Zen 6 oraz Zen 6c
Najważniejszym elementem UDNA jest skupienie na ray tracingu, gdzie AMD chce dogonić NVIDIĘ. Patenty z ostatnich dwóch lat wskazują na zaawansowane zarządzanie Bounding Volume Hierarchy (BVH) i przyspieszone operacje ray traversal, co może znacząco poprawić jakość efektów świetlnych. Dodatkowo, AMD rozwija path tracing z neural rendering, wykorzystując AI do rywalizacji z technologiami NVIDII, jak ReSTIR. Te innowacje mogą nie tylko ulepszyć gry, ale też wspierać profesjonalne zastosowania, np. wizualizacje naukowe. UDNA ma być wspierana przez ROCm, zapewniając kompatybilność od konsumenckich Radeonów po profesjonalne Instinct. Jednak unifikacja RDNA i CDNA to wyzwanie – różnice w optymalizacji dla gier i obliczeń mogą skomplikować wdrożenie. Dla graczy UDNA obiecuje powrót high-endowych GPU, pominiętych w RDNA 4, ale ceny mogą być wysokie. Czy AMD zdoła zrównoważyć wydajność, koszty i dostępność? Rywalizacja z NVIDIA zaostrza się, a konsumenci mogą zyskać na innowacjach, jeśli AMD sprosta wyzwaniom. Jak oceniacie szanse UDNA na zmianę rynku GPU? Czy warto czekać na 2026 rok, czy lepiej inwestować w obecne technologie?
— Kepler (@Kepler_L2) May 13, 2025
Powiązane publikacje

NVIDIA GeForce RTX 5050 - Według amerykańskiego oddziału Amazon, pierwsze karty będą dostępne od jutra
34
NVIDIA GeForce RTX 5070 SUPER oraz GeForce RTX 5070 Ti SUPER - Nadchodzą lepiej wyposażone karty graficzne Blackwell
196
NVIDIA DLSS 4 z modelem Transformer po wyjściu z wersji Beta ma mniejsze zapotrzebowanie na pamięć VRAM
83
ASUS przedstawia karty graficzne GeForce RTX 5050 z serii Prime i Dual – cztery modele, dwie konstrukcje, jedno GPU
21