klasyka
Painkiller - słynna polska strzelanka niebawem ma powrócić w nowych szatach. Przypomina ostatnie odsłony serii DOOM

Wiosenna edycja Future Games Show za nami i na pewno trudno było ją uznać za najlepszą z dotychczasowych. Masa zapowiedzi mimo wszystko była do zapomnienia, ewentualnie na tyle krótka, że trudno je uznać za wielki plus (np. Clair Obscur: Expedition 33). Ale w ramach przeciwwagi udostępniono również całkiem sporo interesujących prezentacji bardzo obiecujących tytułów. Chyba najwięcej szumu zrobił Painkiller, którym zajmie się Anshar Studios.
Terminator 2D: No Fate - zapowiedź oldschoolowej gry platformowej. Odtworzymy kultowe sceny z filmu w retro oprawie

Jakkolwiek ta filmowa część nakreślonego jeszcze w 1984 roku uniwersum od bardzo długiego czasu nie pociąga, z grami nie jest źle. Żeby daleko nie szukać, w roku 2019 Polacy z Teyon stworzyli całkiem dobre Terminator: Resistance, gdzie wcielaliśmy się w członka ruchu oporu już po upadku ludzkości. W tym roku pojawi się jeszcze gra Nacon z podtytułem Survivors, ale okazuje się, że znajdzie się także miejsce dla fanów 16-bitowych platformówek.
F.E.A.R. - klasyka horroru od świeżo upadłego studia trafia w przyspieszonym tempie do GOG Preservation Program

GOG Preservation Program to bez wątpienia jedna z najciekawszych inicjatyw, które tyczą się tych nieco starszych tytułów. Dzięki niej o wiele łatwiej jest uruchomić klasyczną grę na współczesnym sprzęcie. Dotąd można było mówić o nie lada sukcesach przedsięwzięcia - jak pierwsze Diablo, Blood Omen: Legacy of Kain, Alpha Protocol, czy serie Resident Evil i Dino Crisis. W świetle upadku Monolith Productions, twórców F.E.A.R., może to być bardzo istotne.
Relic Entertainment - twórcy Company of Heroes i WH40K: Dawn of War wprowadzą mniejsze tytuły, możliwe powroty klasyków

Jeżeli chodzi o aktywne zespoły, trudno znaleźć bardziej zasłużone dla branży od Relic Entertainment. Studio z Vancouver wsławiło się wypuszczeniem RTS-ów, które na zawsze zapisały się w historii - od serii Warhammer 40K: Dawn of War, poprzez Company of Heroes, aż po Homeworld. Ostatnie lata ich nie rozpieszczały. Rozbrat z SEGA, liczne zwolnienia związane z trudną sytuacją i problemy z nowymi grami. Ale być może czeka ich nawiązanie do lepszych czasów.
Gothic Remake - twórcy odnowionej wersji opowiadają o esencji gry i związkach z oryginałem na dłuższym materiale

Rozkręca się ten rok, jeżeli chodzi o mocniejsze premiery. Za nami udane wejście Kingdom Come Deliverance II, a to jedynie sam początek obiecujących pozycji. Ubisoft podejmie próbę udobruchania fanów marcowym Asasynem, a ludzie zachodzą w głowę, czy GTA 6 pojawi się w przeciągu kolejnych miesięcy. Ale jest jeszcze pewna historia o Bezimiennym bohaterze, która doczeka się wreszcie odnowionej wersji. Alkimia Interactive stara się zaś robić jak najlepsze wrażenie.
GOG z nowymi klasykami na pokładzie. Dwie pierwsze części Dino Crisis już do nabycia

Korzystanie z GOG-a ma wiele zalet - i bynajmniej nie kończą się one na braku DRM. Przykładowo, do sklepu regularnie wpadają klasyczne tytuły, które da się ograć na nowszym sprzęcie, a np. na Steamie ich brakuje, ewentualnie ich działanie pozostawia wiele do życzenia. Na przestrzeni ostatnich lat pojawiła się chociażby klasyka w postaci Blood Omen, rozpoczynająca legendarną serię Legacy of Kain. W obecnym rzucie znajdziemy coś dla fanów zasłużonego cyklu Dino Crisis.
Pure Retro #17 - Star Wars: Dark Forces. Kyle Katarn na ratunek, czyli o grze wyjątkowej nie tylko w odległej galaktyce

Chyba każdy ma jakieś serie składające się na opokę jego dzieciństwa. Coś, co przypomina dawne, bardziej beztroskie czasy, pozwala na chwilę poczuć się niemal jak dziecko, które w naiwny, nieskażony cynizmem sposób konsumuje popkulturę. Jeśli chodzi o mnie, na absolutnym podium znajdują się Gwiezdne Wojny. Nie to, co w tej chwili produkuje Disney, a pochodzące z innego okresu relikty poprzedniego kanonu, oficjalnie określane jako Legendy. I jasne, nie ma co na siłę ich idealizować, bo i one miały...
Resident Evil - GOG wystawia na sprzedaż oryginalną trylogię. Pierwsza część już dostępna, pozostałe wkrótce dojdą

Survival horrory mają wielu bohaterów, którzy przemknęli przez branżę na przestrzeni kolejnych dekad. Od początków gatunku takiego, jaki znamy - przypadających mniej więcej na wczesne lata 90. dzięki I-Motion - poprzez różne wariacje i etapy rozwoju, zawsze znajdzie się pojedynczy tytuł bądź seria, która coś poprawi bądź zredefiniuje spojrzenie na aktualne trendy. Nieśmiertelny Resident Evil miewał wzloty i upadki, ale pierwsze trzy części to prawdziwa opoka franczyzy.
Atari przywraca do życia markę, dzięki której stworzono Alone in the Dark. Infogrames powraca po dwóch dekadach

W 1983 roku we Francji powstała firma, przez długi czas miała ogromny wpływ na branżę. Na tyle, że niejeden gracz do dziś całkiem dobrze kojarzy Infogrames. Zasłynęli nade wszystko jako wydawcy legendarnego Alone in the Dark - gry, która dzięki pewnym rozwiązaniom stanowiła rewolucję nie tylko dla gatunku, ale i całej branży, technicznie wyprzedzając swoją epokę. Lata ich świetności i nieudana koniec końców ekspansja minęły dawno temu. Teraz zaś doszło do ciekawego manewru.
Broken Roads - duchowy następca klasycznych Falloutów wreszcie z premierą. Postapokaliptyczna Australia wchodzi dziś na PC i konsole

Gry RPG nawiązujące swoimi rozwiązaniami do klasyków z przełomu wieków mają się w ostatniej dekadzie całkiem dobrze. Renesans przeżyła chociażby seria Wasteland, triumf odniosło wspaniałe Disco Elysium, a dość regularnie pojawiają się mniejsze bądź większe wariacje tytułów inspirujących się klasykami z dawnych lat. Do takich należy wyczekiwana przez wielu gra Drop Bear Bytes. I tak w zeszłym miesiącu otrzymaliśmy datę premiery, która zostaje dotrzymana.
Resident Evil 2 Remake - stworzono mod dla fanów klasycznej serii. Wprowadza statyczne ujęcie kamery

W przeciągu ostatnich lat seria Resident Evil przeżywa nie lada renesans. Po szóstej części z 2012 roku, która nie została zbyt dobrze przyjęta przez społeczność fanów, pięć lat później powrócono do korzeni serii, jednocześnie zmieniając perspektywę na pierwszoosobową. Sequele przecinają się także z linią remake'ów. Znacząco odświeżona druga odsłona okazała się miażdżącym sukcesem, choć wielu weteranów franczyzy i tak chętnie zagrałaby w coś jeszcze bardziej klasycznego.
Pure Retro #7 - Gothic. Możesz opuścić Kolonię, ale Kolonia nie wyjdzie z ciebie nigdy. Zapiski z drewnianego świata

No i zostałem cholernym skazańcem. Podziękować staremu Rhobarowi, który nie mógł sobie poradzić z jakimiś zielonoskórymi, więc reszta ojczyzny też musi cierpieć. Wypad za magiczną barierę - też zresztą spieprzoną przez magów - i do końca życia zbierać rudę, niezależnie od popełnionego przestępstwa. Nawet nie wiem, co zrobiłem. Grunt, że oszczędzili mi reszty paplaniny urzędniczego grzyba. Na odchodne wcisnęli w łapę list do Maga Ognia. Zapieczętowany. Aż kusi, żeby poczytać. Oczywiście...
Pure Retro #4 - Diablo II. Rozważania wokół złotego okresu serii. Duchy minionego Blizzarda, które rozpędziły gatunek

Odkąd tylko zagrałem po raz pierwszy w Diablo IV w trakcie otwartej bety, liczyłem, że będzie to udane nowe otwarcie serii. Mroczny klimat, intrygująca historia i wciągające pierwsze kilkadziesiąt godzin gry napawały optymizmem, ale na razie im dalej w endgame, tym gorzej. A ostatnie przetasowania związane z pierwszym sezonem skłoniły mnie do zrobienia sobie przerwy w rozgrywce - przynajmniej aż do wypuszczenia ciekawszej zawartości. Z tego też względu ostatnio w ramach odtrutki cofnąłem się ponownie...
Kultowy Blood w next-genowej oprawie. Prezentacja wersji demo fanowskiego remake'u na bazie Unreal Engine 5

W roku 1997 Monolith Productions wypuściło niezwykle klimatyczną strzelankę, która do dziś jest ciepło wspominana przez wiele osób, a kilka lat temu dostała nawet delikatny remaster od Nightdive Studios. Aż dziw jednak, że stworzony na bazie tego samego silnika, co Duke Nukem 3D tytuł nigdy dotąd nie otrzymał jeszcze żadnego poważnego usprawnienia. Ale jak to często bywa, sprawy w swoje ręce wzięła scena moderska - na razie w formie wersji demonstracyjnej.
Pure Retro #3 - Diablo. Zgroza w Tristram. Mroczne i krwawe początki pionierskiej serii hack'n'slash

Pora na kolejną odsłonę cyklu. Rozpocząłem go rozpisując się o początkach wielkiej franczyzy RPG w realiach fantasy, by potem przeskoczyć w cyberpunkowe rejony immersive simów. Teraz zaś cofnę się kilka lat w czasie w stosunku do poprzedników, by omówić inną perełkę z dawnych lat - ściśle zresztą powiązaną z największą premierą ostatnich miesięcy. Niezmiennie jednak chodzi o projekt zrodzony z pasji, poprzedzający wszelakie franczyzowe zawirowania. Baldur's Gate stworzyło grono kanadyjskich...
Descent - kultowy retro shooter ze świetnym modem wprowadzającym Ray Tracing

Na pytanie o godne zapamiętania shootery z lat 90. lwia część osób pamiętających tamte czasy przeważnie wymieni jednym tchem takie pozycje, jak Quake, Doom, Dark Forces, Duke Nukem czy Wolfenstein. Ale z pewnością niejeden gracz przypomni sobie o pecetowym hicie z 1995 roku od studia Parallax Software oraz niezwykle aktywnego w tamtych czasach wydawcy Interplay Entertainment. Teraz pojawia się ciekawa okazja do ogrania tego klasyka w odmienionym wydaniu.
Tempest Rising - postnuklearny klasyczny RTS z prezentacją trybu wieloosobowego. Budowanie baz i walka w stylu Starcrafta

Klasyczne strategie czasu rzeczywistego dalekie są od swojego złotego wieku, ale od czasu do czasu pojawia się w tej materii coś godnego uwagi. Tym razem do fanów tego nieśmiertelnego gatunku będą starali się przemówić Duńczycy ze Slipgate Ironworks. Ich projekt został po raz pierwszy ogłoszony w zeszłym roku, w tym zaś trafić ma na komputery osobiste. Tymczasem wydawca THQ Nordic wypuścił nowy, niespełna 20-minutowy materiał poświęcony rozgrywce.
Batman 1989 - Fan tworzy grę, będącą spełnieniem marzeń miłośników Tima Burtona. Niestety sami w nią nie zagramy

Mało kto jest w stanie uwierzyć, ze Batman nie należy już do najmłodszych postaci popkultury. Człowiek-nietoperz dobija już 82 wiosny, jednak wielu jego fanów najlepiej wspomina przygody tego superbohatera w filmowej odsłonie Tima Burtona z 1989 roku. I dobrze się dla nich składa, bo oto powstaje fanowska gra, która bazuje na rzeczonym filmie. Gra nosi tytuł I Am Batman, zaś jej twórcą jest Osmany Gomez, publikujący materiały m.in. na youtube'owym kanale Indie Path. Produkcja tworzona jest w oparciu...
Eye of the Beholder za darmo. GOG rozdaje klasykę gatunku cRPG

Dzień bez newsa o darmowej grze dniem straconym. Nie da się jednak ukryć, że większość rozdawanych produkcji, czy to przez Epic Games Store, czy jakąkolwiek inną platformę cyfrowej dystrybucji, nie jest starej daty. Przeważają tytuły stosunkowo nowe albo przynajmniej takie, które mogą być jeszcze w miarę akceptowane pod względem oferowanej oprawy wizualnej przez młodszych graczy. Od czasu do czasu trafaiają się jednak prawdziwe klasyki. Niedawno informowaliśmy o darmowym Arx Fatalis na Bethesda.net,...
Starcraft: Remastered - poznaliśmy datę premiery oraz cenę

Czy powstawanie zremasterowanych wersji klasycznych gier jest przykładem na brak pomysłów wśró twórców? Z jednej strony jest w tym trochę prawdy, jednak dla niektórych może to być idealna okazja do ponownego wciągnięcia w oldschoolowe perełki. Nie od dzisiaj wiadomo, że włączenie ich w wersjach sprzed kilkunastu lat jest bardzo problematyczne na nowych systemach, a ustawienie trybu zgodności nie zawsze pomaga. Z tego samego założenia wychodzą producenci gier, którzy coraz częściej decydują się...
Beamdog Studios planuje remaster Planescape: Torment?

Jeśli nigdy nie graliście w Planescape: Torment, to powinniście żałować i czym prędzej nadrobić ten tytuł. Mimo wieku (został wydany w 1999 roku), jest to nadal bardzo dobra pozycja dla fanów, a w momencie premiery została okrzyknięta najlepszą grą RPG w historii. Opowieść o bezimiennym bohaterze poszukującym swojej śmiertelności na stałe wpisała się w kanon gier fabularnych. Niestety współcześnie brakuje tego typu RPGów, z których większość bazuje na akcji, a nie na jak najlepszym prowadzeniu...
Jeszcze w tym roku zagramy w Starcraft: Remastered

Posiadanie mniej wydajnego komputera jest swego rodzaju błogosławieństwem. Nigdy nie musiałem się zastanawiać, czy będę mógł zagrać w najnowsze tytuły, których coraz to większe wymagania sprzętowe mnie odrzucały. Motywowało mnie to natomiast do zaliczania starych i kultowych pozycji, bądź też gier, w które zagrywałem się w dzieciństwie. Jedną z nich był Starcraft, wraz z dodatkiem Brood War, które uchodzą za jedne z najlepszych strategii czasu rzeczywistego. I chociaż ten superhit od Blizzarda...
Historia gier cRPG część I - Pamiętnik przygodożercy

Dawno, dawno temu, za wysokimi górami, za wielkimi rzekami, gdzieś na przełomie lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych dwudziestego wieku, ludzie zaczęli powoli dostrzegać potencjał elektronicznej rozrywki. Mało kto posiadał wówczas w domu sprzęt komputerowy zdolny wyświetlić więcej niż cztery kolory, ale nieliczne jednostki miały to niebywałe szczęście. Jacyś maniacy, podejrzewani początkowo o zalążek choroby psychicznej, siedzieli nocami i coś zapalczywie programowali. Większość z nich...
Karta graficzna NVIDIA GeForce RTX 5070 już dostępna w cenie poniżej MSRP. Coraz tańszy jest również RTX 5070 Ti
AMD Radeon RX 9070 XT sprzedaje się 10 razy lepiej niż GeForce RTX 5080. A przynajmniej tak wynika z danych sklepu MindFactory
Test karty graficznej MSI GeForce RTX 5060 Ti Gaming 16 GB - Więcej pamięci graficznej, jednak czy proporcjonalnie do wydajności?
Linux Mint vs Windows 11 vs Fedora - który system jest lepszy do gier, pracy i sztucznej inteligencji? Test z NVIDIA GeForce RTX 4090
Serwis PurePC idzie z duchem czasu i oddaje się w ręce sztucznej inteligencji. Szykujcie się na jeszcze więcej newsów i artykułów!