Steam: Jak zmienił się sprzęt graczy w ciągu ostatnich 12 i 24 miesięcy? Jedno jest pewne: królem wciąż jest GeForce GTX 1060
Platforma Steam prowadzi comiesięczne zestawienia na temat tego, na czym grają jej użytkownicy (o ile ci użytkownicy zezwalają na udostępnianie takich danych). Pierwotnie, każdego miesiąca przedstawialiśmy takie właśnie, comiesięczne podsumowanie. Ostatecznie bardziej logicznym wydaje się prezentowanie wyników ankiety Steam w dłuższych odstępach czasu. Dziś przyszła pora na zestawienie obecnych danych z tymi sprzed 20 miesięcy. Czy niemal dwa lata to okres wystarczający, aby w steamowym hardwarze coś konkretnie się zmieniło? Sprawdźcie sami – dane z listopada 2019 oraz lipca 2021 zamieszczamy w czytelnych tabelach, aby na pierwszy już rzut oka zobaczyć namierzyć istotne zmiany. News ów to też miejsce, by w komentarzach pochwalić się (bądź pożalić) własną maszyną do giercowania.
Jak zmieniał się sprzęt graczy w ciągu ostatnich 12 i 24 miesięcy? Dzięki archiwalnym i bieżącym danym z platformy Steam, możemy zobaczyć, czy na rynku hardware'owo-gamingowym zmieniło się wiele, czy niekoniecznie...
Steam pozwala zmienić ustawienia regionalne konta tylko raz na trzy miesiące. Utrudnia to nabywanie tańszych gier
Z bieżących oraz archiwalnych danych możemy wyciągnąć pewne oczywiste wnioski jak to, że już tylko bardzo nieliczna grupa osób na Steamie korzysta z systemu innego niż Windows 10. W ciągu dwóch lat pewnym standardem wśród graczy staje się też posiadanie 16 GB pamięci RAM, a coraz więcej z nich (choć dzieje się to niespiesznie) dysponuje dyskiem o pojemności ponad 1 TB. Co nieco pozmieniało się także w kwestii procesorów, gdzie mimo iż wciąż królują jednostki 4-rdzeniowe, to od jakiegoś czasu obserwujemy zwiększone zainteresowanie układami 6-rdzeniowymi. Zaśmiać się (bądź zapłakać) można przy pozycji związanej z GPU, gdzie od kilkudziesięciu miesięcy, u szczytu niezmiennie bryluje konstrukcja NVIDIA GeForce GTX 1060. Trzeba jednak przyznać, że ustępuje ona obecnie powoli miejsca układowi NVIDIA GeForce RTX 2060 oraz NVIDIA GeForce GTX 1650 (5,44% użytkowników Steama).
Czerwiec 2019 - wiodący sprzęt |
Czerwiec 2020 - wiodący sprzęt |
Czerwiec 2021 - wiodący sprzęt |
|
System operacyjny | Windows 10 64 bit 70,92% |
Windows 10 64 bit 87,88% |
Windows 10 64 bit 90,36% |
Pamięć RAM | 8 GB 38,36% |
16 GB 40,25% |
16 GB 47,08% |
Ilość rdzeni procesora | 4 rdzenie 53,58% |
4 rdzenie 46,64% |
4 rdzenie 38,79% |
Taktowanie procesora | 3,3 GHz - 3,69 GHz 25,22% |
3,3 GHz - 3,69 GHz 21,01% |
3,3 GHz - 3,69 GHz 16,57% |
Karta graficzna | NVIDIA GeForce GTX 1060 15,50% |
NVIDIA GeForce GTX 1060 11,21% |
NVIDIA GeForce GTX 1060 9,59% |
Rozdzielczość na jednym monitorze | 1920 x 1080 64,50% |
1920 x 1080 65,48% |
1920 x 1080 68,37% |
Rozdzielczość w konfiguracji kilku monitorów | 3840 x 1080 74,22% |
3840 x 1080 71,62% |
3840 x 1080 71,20% |
Używany język | angielski 42,41% |
angielski 41,89% |
angielski 35,72% |
Pojemność dysku | ponad 1 TB 50,99% |
ponad 1 TB 51,52% |
ponad 1 TB 53,63% |
Gogle VR | Oculus Rift 0,44% |
HTC Vive 23,03% |
Oculus Quest 2 31,07% |
HTC Vive Pro 2 – test gogli VR za niemal 4 tys. zł. Jak wypadają na tle poprzedniej generacji, a jak na tle tańszych Oculus Quest 2?
Przyglądając się z kolei monitorom użytkowników Steama trzeba przyznać, że stare dobre Full HD ma się dobrze, i to tak, jak jeszcze nigdy dotąd... choć na tę chwilę drugie miejsce zajmuje rozdzielczość 2560 x 1440 px, gdzie przez długi czas było to raczej laptopowe 1366 x 768 px. Największe zmiany zaszły jednak na polu raczkującej wciąż technologii, jaką jest wirtualna rzeczywistość. Przed dwoma laty mało kto słyszał o konsumenckich goglach VR, a te osoby, które były szczęśliwymi ich właścicielami, posiadali najczęściej model Oculus Rift. Przed ostatnie dwa lata o podium walczyły jeszcze takie modele jak HTC Vive oraz Valve Index, jednak obecnie już niemal 1/3 użytkowników tych gogli, bawi się w VR dzięki facebookowemu Oculus Quest 2.
Czerwiec 2019 - drugie miejsce |
Czerwiec 2020 - drugie miejsce |
Czerwiec 2021 - drugie miejsce |
|
System operacyjny | Windows 7 64 bit 21,34% |
Windows 7 64 bit 5,60% |
Windows 7 64 bit 4,88% |
Pamięć RAM | 16 GB 33,89% |
8 GB 32,80% |
8 GB 24,87% |
Ilość rdzeni procesora | 2 rdzenie 27,05% |
6 rdzeni 23,75% |
6 rdzeni 31,59% |
Taktowanie procesora | 3,0 GHz - 3,29 GHz 15,16% |
2,3 GHz - 2,69 GHz 15,86% |
2,3 GHz - 2,69 GHz 16,35% |
Karta graficzna | NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti 10,28% |
NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti 7,97% |
NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti 6,27% |
Rozdzielczość na jednym monitorze | 1366 x 768 11,39% |
1366 x 768 9,73% |
2560 x 1440 8,24% |
Rozdzielczość w konfiguracji kilku monitorów | 4480 x 1440 11,78% |
4480 x 1440 14,24% |
4480 x 1440 16,34% |
Używany język | uproszczony chiński 18,92% |
uproszczony chiński 17,51% |
uproszczony chiński 23,68% |
Pojemność dysku | 750 GB - 999 GB 20,09% |
750 GB - 999 GB 18,38% |
250 GB - 499 GB 17,95% |
Gogle VR | HTC Vive 0,41% |
Oculus Rift S 21,79% |
Oculus Rift S 18,48% |
Czerwiec 2019 - trzecie miejsce |
Czerwiec 2020 - trzecie miejsce |
Czerwiec 2021 - trzecie miejsce |
|
System operacyjny | Windows 8,1 64 bit 2,74% |
Windows 8,1 64 bit 1,79% |
Windows 8,1 64 bit 0,92% |
Pamięć RAM | 4 GB 8,61% |
4 GB 6,34% |
4 GB 4,35% |
Ilość rdzeni procesora | 6 rdzeni 14,07% |
2 rdzenie 19,52% |
2 rdzenie 13,53% |
Taktowanie procesora | 2,3 GHz - 2,69 GHz 13,34% |
2,7 GHz - 2,99 GHz 12,59% |
2,7 GHz - 2,99 GHz 15,51% |
Karta graficzna | NVIDIA GeForce GTX 1050 6,02% |
NVIDIA GeForce GTX 1050 5,04% |
NVIDIA GeForce RTX 2060 5,81% |
Rozdzielczość na jednym monitorze | 2560 x 1440 4,71% |
2560 x 1440 6,45% |
1366 x 768 7,63% |
Rozdzielczość w konfiguracji kilku monitorów | 3600 x 1080 5,92% |
3200 x 1080 5,42% |
5120 x 1440 4,76% |
Używany język | rosyjski 11,51% |
rosyjski 11,13% |
rosyjski 10,29% |
Pojemność dysku | 250 GB - 499 GB 14,46% |
250 GB - 499 GB 15,32% |
750 GB - 999 GB 14,63% |
Gogle VR | Windows Mixed Reality 0,11% |
Valve Index 14,45% |
Valve Index 16,68% |
Powiązane publikacje

Ghost of Yōtei - garść informacji o grze twórców Ghost of Tsushima. Nielinearna kampania, historia i inne
0
Klasyka Star Wars wchodzi do GOG Preservation Program, w tym Dark Forces, Battlefront i X-Wing. Wyprzedaż gier z uniwersum
9
The Elder Scrolls IV: Oblivion - Remastered bije rekordy. Zdobył 4 mln graczy w 4 dni. Tak wygląda odrodzenie legendy RPG
124
La Quimera - gra otrzymała kiepskie pierwsze recenzje, po czym została wycofana na kilka godzin przed premierą
32