Statek Sunglider dostarczający globalny internet odbył lot testowy
Internet to teraz tak naprawdę podstawa funkcjonowania cywilizacji. Światowe firmy i giganci technologiczni dążą do zagwarantowania nam dostępu do internetu w praktycznie każdym zakątku świata i wszyscy pragną, by był „jak najszybszy”. W myśl tej idei Alphabet i SoftBank połączyli siły i wraz z HAPSMobile stworzyli projekt, którego założeniem jest zapewnienie nam globalnego dostępu do internetu. Ich pojazd Sunglider - będący de facto „pseudosatelitą” – to bezzałogowy statek powietrzny i odbył on niedawno testowy lot, z którego wyniku twórcy są całkiem zadowoleni. Olbrzymim plusem tej maszyny jest fakt, że napędza ją energia słoneczna. Mamy więc projekt nie tylko wizjonerski, ale też ekologiczny.
Sunglider to pojazd łączący w sobie cechy zarówno satelitów, jak i dronów. Dzięki zastosowaniu paneli słonecznych jest ekologiczny i wydajny. Nic w tym dziwnego, bo w procesie jego tworzenia biorą udział sami giganci.
NASA i SpaceX: Komercyjna misja Crew Dragon już w październiku
HAPSMobile tworzy to przedsięwzięcie we współpracy z firmą Loon, której to technologię sieci komórkową będą wykorzystywać Sunglidery. Technologia ta oparta jest na balonach z dostępem do internetu od firmy Google. Jak widać zatem, w temat ten zaangażowani są sami giganci technologiczni. Sam Sunglider to pojazd łączący w sobie cechy zarówno satelitów, jak i dronów. Dzięki zastosowaniu 10 silników elektrycznych zasilanych panelami słonecznymi może odbywać loty na wysokości blisko 20 kilometrów. Całą konstrukcja ma szerokość prawie 80 metrów i ma ładowność około 70 kilogramów. To ważne, bo w trakcie lotu wykorzystuje zainstalowany sprzęt do analiz i pomiarów.
Test wydajności Flight Simulator 2020 - Wymagania wysokich lotów
Sunglider przeznaczony jest do budowy stratosferycznych "platform telekomunikacyjnych" i wynik ostatniego lotu bardzo zadowolił inżynierów. Ten bezzałogowy samolot osiągnął bowiem wysokość wyższą niż podczas poprzednich lotów i utrzymywał ją przez długi czas. Sunglider przeszedł również pomyślnie wszystkie punkty testowe, w tym zmiany prędkości lotu, ostre zakręty, zautomatyzowane sterowanie w przypadku przerwania komunikacji z systemem kontroli naziemnej oraz kontrolę równowagi w locie. Jeśli dalsze etapy trwania projektu będą tak samo wydajne, już wkrótce może ruszyć produkcja maszyn na większą skalę. Pojazdy HAPSMobile mają bowiem w ciągu kilku lat pojawić się również w Południowej Ameryce, Azji oraz Afryce - a docelowo stworzyć sieć dającą globalny dostęp do internetu "zawsze i wszędzie".