Nowe informacje o specyfikacji konsoli Sony PlayStation 6 sugerują bardzo duży skok wydajności dla Ray Tracingu
Do premiery nowej generacji konsoli Sony PlayStation 6 zostały jeszcze przynajmniej dwa lata z hakiem (spodziewany debiut jesienią 2027 roku). Pomału wchodzi zatem w okres, gdy w sieci będzie się pojawiać coraz więcej mniej lub bardziej prawdopodobnych informacji o konsoli. Ostatnio informowaliśmy o kwestii napędu Ultra HD Blu-ray w PlayStation 6. Z tych informacji jasno wynikało, że Sony zamierza kontynuować politykę z obecnej generacji PS5 (Slim i Pro). Tymczasem w sieci pojawiły się doniesienia na temat specyfikacji konsoli.
W sieci pojawiły się nowe, nieoficjalne informacje o możliwej specyfikacji konsoli Sony PlayStation 6. Sugerują one przede wszystkim bardzo duży skok wydajności dla Ray Tracingu, co ma być możliwe dzięki nowej architekturze AMD dla układu graficznego.
PlayStation 6 ma mieć możliwość montażu napędu optycznego, podobnie jak w PlayStation 5 Slim oraz PlayStation 5 Pro
Informacje pochodzą od Moore's Law is Dead, więc z góry podkreślamy, że mowa o niepotwierdzonych doniesieniach (niemniej zachęcamy do dyskusji na temat potencjalnej specyfikacji PlayStation 6 w komentarzach). Urządzenie ma korzystać z niestandardowego APU AMD "Orion" (dla przyszłego Xboksa jest to APU Magnus, także tego samego producenta). APU Orion ma mieć powierzchnię około 280 mm² (odrobinę większe od chociażby rdzenia NVIDIA Blackwell GB205) i wykorzystywać mikroarchitekturę Zen 6c dla rdzeni CPU oraz nową generację RDNA dla układu graficznego. Całość ma być opracowana w 3 nm litografii TSMC.
GTA 6 może finalnie otrzymać tryb 60 FPS, ale wyłącznie na konsoli Sony PlayStation 5 Pro
APU Orion ma wykorzystać łącznie 10 rdzeni, z czego 7 rdzeni Zen 6c będzie do wykorzystania w grach (jeden rdzeń Zen 6c będzie wyłączony, a pozostałe dwa rdzenie Zen 6 LP (Low Power, jeszcze bardziej energooszczędna wersja Zen 6) będą używane wyłącznie przez system operacyjny. Układ graficzny ma wykorzystać 54 bloki CU (tyle będzie aktywnych, sam układ ma łącznie posiadać 56 CU, a więc 2 CU będą wyłączone), do tego całość będzie sprzężona z pamięcią GDDR7 o efektywnej szybkości 32 Gbps i na 160-bitowej magistrali. Moore's Law is Dead wspomina także, że PlayStation 6 wykorzysta od 30 do 40 GB pamięci. Według źródła, wykorzystanie nowej architektury dla części GPU ma umożliwić bardzo duży skok wydajności w obliczeniach pod Ray Tracing - wzrost ma sięgać 6-12x w zależności od gry i w porównaniu do bazowego PlayStation 5. W czystej rasteryzacji wzrost wydajności ma wynosić od 2,5 do 3 razy, także w zestawieniu z podstawowym PS5. Do tego dojdzie ulepszone skalowanie AI, przypominające technikę AMD FSR 4, co również wpłynie na jakość obrazu oraz wydajność. Niestety na potwierdzenie tych informacji przyjdzie nam jeszcze poczekać sporo czasu.
Powiązane publikacje

Konsole Xbox Series są coraz droższe. Microsoft ogłasza podwyżkę, choć nie dla Polski. Xbox Series X kosztuje już prawie 3000 zł
22
PlayStation 6 ma mieć możliwość montażu napędu optycznego, podobnie jak w PlayStation 5 Slim oraz PlayStation 5 Pro
38
Next-genowy Xbox ma kosztować dwa razy więcej niż PlayStation 6, ale w zamian obsłuży gry ze Steama czy GOG
130
Nintendo Switch 2 sprzedaje się aż za dobrze - producent nie daje rady uzupełniać zapasów. Nowe oficjalne statystyki
24