SONY PlayStation 5 - Oficjalna specyfikacja techniczna konsoli
Dwa dni temu Microsoft dość nieoczekiwanie odsłonił wszystkie szczegóły dotyczące specyfikacji technicznej nadchodzącej konsoli Xbox Series X. Wiemy już z jakimi podzespołami mamy do czynienia, a oprócz tego firma pochwaliła się kilkoma funkcjami pokroju wsparcia dla Ray Tracingu czy też znacznie przyspieszonego wczytywania gier oraz wybudzania konsoli dzięki dyskowi SSD. Sony nie pozostało bierne i wczoraj w mediach społecznościowych zapowiedziano pierwszy pokaz możliwości architektury konsoli PlayStation 5 i tego jak nowa generacja wpłynie na całą branżę gier. Nie musieliśmy długo czekać na faktyczny pokaz - dzisiaj o godzinie 17 główny inżynier Sony zajmujący się PlayStation 5 podzielił się szczegółami dotyczącymi nadchodzącego urządzenia.
Sony w końcu zdradziło szczegóły dotyczące specyfikacji technicznej konsoli PlayStation 5. Konsola będzie oferowała moc obliczeniową na poziomie 10,28 TFLOPS, a więc w teorii będzie nieco słabsza od Xboxa Series X. Customowy układ APU bazuje na procesorze AMD Zen 2 oraz układzie graficznym Radeon opartym o architekturę RDNA 2.
Sony pomału dzieli się szczegółowymi informacjami na temat specyfikacji PS5 i okazuje się, iż urządzenie, przynajmniej pod względem suchej specyfikacji, będzie słabsze od Xboxa Series X. Konsola Sony PlayStation 5 będzie bazowała na customowym układzie APU firmy AMD, gdzie procesorem będzie jednostka Zen 2 wyposażona w 8 rdzeni oraz 16 wątków oraz o taktowaniu 3,5 GHz. Układ graficzny to z kolei customowy Radeon bazujący na architekturze RDNA 2, wyposażony w 36 bloków CU, co daje jednocześnie 2304 procesory strumieniowe. Taktowanie rdzenia będzie zmienne, jednak maksymalna częstotliwość ma sięgać 2230 MHz. Moc obliczeniowa PlayStation 5 określana jest na 10,28 TFLOPS. Customowe APU będzie bazowało na zaawansowanym 7 nm procesie technologicznym TSMC. Nie zabraknie również sprzętowego wsparcia dla Ray Tracingu oraz wstecznej kompatybilności z tytułami, które wyszły na konsole PlayStation 4 oraz PlayStation 4 Pro.
Konsola wyposażona będzie w łącznie 16 GB pamięci VRAM typu GDDR6 o przepustowości 448 GB/s (kości GDDR6 o efektywnym taktowaniu 14 000 MHz). PlayStation 5 będzie również posiadał nośnik SSD PCIe 4.0 o pojemności 825 GB. Podczas prezentacji Mark Cerny poinformował o imponujących możliwościach dysku (wyposażonego również w customowy kontroler, którego nie znajdziemy w żadnym, dostępnym w sprzedaży dysku SSD PCIe 4.0), gdzie prędkość odczytu danych ma wynosić maksymalnie 5,5 GB/s. Oprócz zamontowanego domyślnie nośnika SSD znajdzie się w środku miejsce na dodatkowy moduł SSD, również ze wsparciem dla interfejsu PCIe 4.0. Ponadto za pośrednictwem złącza USB 3.2 będzie możliwość podłączenia zewnętrznego dysku HDD. Jeśli chodzi o nośnik danych, to PlayStation 5 będzie obsługiwał płyty Ultra HD Blu-ray (PS4 odczytywało wyłącznie nośnik Blu-ray). Konsola zadebiutuje w tym roku, w okresie przedświątecznym. Cena sprzętu wciąż pozostaje nieznana, podobnie jak wygląd konsoli.
Powiązane publikacje

ARM ma już 40 lat. Architektura, która zasila smartfony, serwery i roboty, trafiła do ponad 250 miliardów urządzeń
22
Anthropic chce zajrzeć do wnętrza AI. Czy do 2027 roku odkryjemy, jak naprawdę myślą modele językowe?
22
Firma Elona Muska xAI chce pozyskać 25 miliardów dolarów na budowę superkomputera Colossus 2 z milionem GPU NVIDIA
60
Nowatorski interfejs mózg-komputer od Georgia Tech może zmienić sposób, w jaki ludzie komunikują się z technologią i otoczeniem
4