Sony PlayStation 5 - HDMI 2.1 pracuje z niepełną przepustowością
Niedawno informowaliśmy o kolejnych ograniczeniach konsoli Sony PlayStation 5. Od dawna wiadomo, że urządzenie wyposażono w port HDMI 2.1, aczkolwiek konsola nie wykorzystuje wszystkich jego funkcjonalności. Brakuje obecnie wsparcia przede wszystkim dla Variable Refresh Rate, które znacząco poprawia synchronizację obrazu w grach. To nie jedne braki konsoli, bo dochodzi jeszcze problem z przenoszeniem zapisów gry z gier PS5 na zewnętrzny pendrive, brak wsparcia dla Dolby Vision oraz Dolby Atmos w aplikacjach VOD czy tymczasowo zablokowany port M.2, uniemożliwiający obecnie rozbudowę podsystemu pamięci. Okazuje się, że PlayStation 5 ma więcej problemów z HDMI 2.1, bowiem przepustowość złącza została zauważalnie obniżona.
Według Vincenta Teoh z HDTVTest, konsola Sony PlayStation 5 nie wykorzystuje pełnej przepustowości portu HDMI 2.1. Zamiast 48 Gbps, jak wskazuje oficjalna specyfikacja, przepustowość sięga maksymalnie 32 Gbps.
Recenzja Sony PlayStation 5 oraz gry Spider-Man: Miles Morales
Docelowo port HDMI 2.1 ma przepustowość 48 Gbps, co umożliwia przesyłanie treści w rozdzielczości 4K przy maksymalnie 120 klatkach na sekundę. Wyższa przepustowość umożliwia uzyskanie chrominancji 4:4:4 przy wysyłaniu sygnału wideo we wspomnianej przed momentem rozdzielczości. Vincent Teoh z kanału HDTVTest potwierdził jednak, że konsola Japończyków nie wykorzystuje pełnego potencjału HDMI 2.1. Jest to związane ze znacznym obniżeniem przepustowości, do poziomu 32 Gbps. W tej sytuacji rozdzielczość chrominancji zostaje obniżona do 4:2:2 w trybie 120 FPS oraz 4K. Takie ograniczenie będzie miało wpływ jednak głównie w grach, które będą działały w trybie 4K, 120 FPS oraz z aktywnym HDR. W przypadku filmów w jakości Ultra HD z HDR nie powinniśmy oczekiwać pogorszenia obrazu ze względu na to, że filmy często wykorzystują chrominancję 4:2:2 lub 4:2:0, z kolei produkcje obsługujące tryb 4:4:4 działają z szybkością 24 FPS, więc tutaj niższa przepustowość HDMI 2.1 nie będzie tak naprawdę problemem.
Sony PlayStation 5 - interfejs, aplikacje multimedialne i napęd UHD
W lepszej sytuacji jest Xbox Series X, którego port HDMI 2.1 ma maksymalną przepustowość 40 Gbps. Wprawdzie konsola Microsoftu również nie wykorzystuje pełnej przepustowości, ale na tyle dużej, by utrzymać chrominancję 4:4:4 w trybie 4K 120 FPS z HDR. Na tej konsoli gry mogą zatem wyglądać lepiej (mowa oczywiście o tytułach multiplatformowych, gdzie można porównać wygląd z PS5). Obecnie nie wiemy, czy ograniczenie przepustowości w PlayStation 5 jest tylko software'owe i czy da się odblokować pełny potencjał wraz z aktualizacją oprogramowania. Nie jest to również jedyny problem z PS5, bowiem sam ostatnio odkryłem kłopot z grami uruchamianymi z płyt Ultra HD Blu-ray. W przypadku Assassin's Creed: Valhalla, przy pierwszym włożeniu płyty, konsola oczywiście kopiuje dane i ściąga z sieci resztę potrzebnych plików i aktualizacji. Jednak po wyjęciu nośnika i ponownym jego umieszczeniu do napędu... system ponownie kopiuje pliki i ściąga resztę z sieci. Proces obecnie jest zapętlony i działa tak samo przy każdorazowym wyjęciu płyty z nośnika i włożeniu go z powrotem. Ten problem również musi zostać naprawiony w jednej z najbliższych aktualizacji oprogramowania.
Powiązane publikacje

ARM ma już 40 lat. Architektura, która zasila smartfony, serwery i roboty, trafiła do ponad 250 miliardów urządzeń
22
Anthropic chce zajrzeć do wnętrza AI. Czy do 2027 roku odkryjemy, jak naprawdę myślą modele językowe?
22
Firma Elona Muska xAI chce pozyskać 25 miliardów dolarów na budowę superkomputera Colossus 2 z milionem GPU NVIDIA
60
Nowatorski interfejs mózg-komputer od Georgia Tech może zmienić sposób, w jaki ludzie komunikują się z technologią i otoczeniem
4