Sony PlayStation 5 bez pełnego wsparcia dla HDMI 2.1 na premierę
Już jutro na wybranych rynkach zadebiutuje konsola Sony PlayStation 5. W Polsce, jak również w pozostałej części Europy, na debiut będziemy musieli poczekać do 19 listopada. Samo urządzenie testujemy już od blisko dwóch tygodni - wiele informacji już przekazaliśmy, a kolejne konkrety pojawią się na dniach. Jak powszechnie wiadomo, jedną z nowości konsoli miało być pełne wsparcie dla HDMI 2.1. Idzie za tym nie tylko możliwość grania w rozdzielczości 4K przy maksymalnie 120 FPS, ale również takie technologie jak Variable Refresh Rate lub Auto Low Latency Mode. Jeszcze przed premierą w sieci pojawiło się sporo niejasności w kwestii dostarczonego kabla HDMI, oficjalnie nie wspierającego HDMI 2.1. Problemów jednak będzie więcej, przynajmniej na premierę.
Według informacji ujawnionych przez Digital Foundry, konsola Sony PlayStation 5 nie wspiera obecnie wszystkich funkcji portu HDMI 2.1, a konkretnie mowa o Variable Refresh Rate oraz Auto Low Latency Mode.
Recenzja Sony PlayStation 5 oraz gry Spider-Man: Miles Morales
Choć konsola PlayStation 5 posiada port HDMI 2.1, nie wykorzysta ona w momencie premiery wszystkich funkcjonalności. Ekipa z Digital Foundry potwierdza brak wsparcia dla VRR - Variable Refresh Rate oraz Auto Low Latency Mode. Pierwszy tryb odpowiada za lepszą synchronizację klatek, pozbywając się zjawiska rozrywania obrazu. Drugi natomiast pozwala na automatyczne przełączenie w tryb gry, zmniejszający m.in. opóźnienia. Nie wiemy jaki jest powód braku tych technik, firma Sony na razie nie wystosowała żadnego oficjalnego oświadczenia w sprawie. Wiemy, że w momencie premiery złącze HDMI 2.1 pozwoli na granie w maksymalnie 120 klatkach na sekundę przy rozdzielczości 4K lub w 8K przy 60 FPS (oczywiście tylko w tych produkcjach, które to umożliwią), przy jednoczesnym wsparciu dla HDR10.
Kontroler DualSense - Test pada na przykładzie Astro's Playroom
Nie jest to jedyne ograniczenie konsoli PlayStation 5, jakie pojawi się w momencie debiutu. Początkowo nieaktywny będzie dodatkowy port M.2 dla dysku SSD. Nie będzie zatem możliwości, by od samego początku rozbudować podsystem pamięci konsoli. Producent dopiero wkrótce ruszy z programem certyfikacji dysków i będzie monitorował, które nośniki spełnią wymagania dla PS5 i dopiero po uzyskaniu stosownego certyfikatu będzie możliwość dołożenia dodatkowego dysku (wraz z aktualizacją oprogramowania systemu, odblokowującą możliwość wykorzystania złącza M.2). Konsola pojawi się w Polsce od 19 listopada (a przynajmniej zostaną zrealizowane zamówienia przedpremierowe w sklepach będących oficjalnymi partnerami PlayStation Polska), a wśród premierowych gier otrzymamy m.in. Spider-Man: Miles Morales, Suckboy: Wielka Przygoda oraz Demon's Souls: Remake. My z kolei lada moment podzielimy się kolejnymi szczegółami dotyczącymi PS5 w sferze systemu operacyjnego oraz całej multimedialnej otoczki (aplikacje, odtwarzacz Ultra HD Blu-ray).