Zgłoś błąd
X
Zanim wyślesz zgłoszenie, upewnij się że przyczyną problemów nie jest dodatek blokujący reklamy.
Błędy w spisie treści artykułu zgłaszaj jako "błąd w TREŚCI".
Typ zgłoszenia
Treść zgłoszenia
Twój email (opcjonalnie)
Nie wypełniaj tego pola
.
Załóż konto
EnglishDeutschукраїнськийFrançaisEspañol中国

Serious Sam - klasyczna strzelanka FPS z Poważnym Samem otrzymała gigantyczną modyfikację, dodającą pełny Ray Tracing

Damian Marusiak | 25-09-2021 09:30 |

Serious Sam - klasyczna strzelanka FPS z Poważnym Samem otrzymała gigantyczną modyfikację, dodającą pełny Ray TracingKto pamięta, że w tym roku minęło 20 lat od premiery pierwszej gry z serii Serious Sam? Dokładnie w marcu 2001 roku zadebiutowała produkcja Serious Sam: The First Encounter (Serious Sam: Pierwsze Starcie) autorstwa chorwackiego studia Croteam. Gry z Poważnym Samem w roli głównej nigdy nie grzeszyły rozbudowaną warstwą fabularną - ta była ledwie pretekstem do siekania niezliczonych hord przeciwników. Myślę, że starsi gracze z uśmiechem na ustach przypomną sobie tak klasyczne etapy jak Wielka Piramida z jedynki czy Wielka Katedra z samodzielnego dodatku "The Second Encounter - Drugie Starcie". Wprawdzie lata później wprowadzono do oferty odświeżoną wersję Serious Sam HD, wielu graczy pozostało jednak przy oryginalnej wersji. To właśnie ta odsłona doczekała się ogromnej modyfikacji graficznej, wprowadzającej pełny Path Tracing.

Serious Sam: Pierwsze Starcie otrzymało po 20 latach od premiery modyfikację graficzną, wprowadzającą pełny Path Tracing. Gra na zmodyfikowanym silniku odznacza się dużo lepszą jakością oprawy graficznej, z przebudowanym oświetleniem oraz cieniowaniem. Nie pozostaje to jednak bez wpływu na wydajność.

Serious Sam - klasyczna strzelanka FPS z Poważnym Samem otrzymała gigantyczną modyfikację, dodającą pełny Ray Tracing [1]

GTA: San Andreas z gigantyczną modyfikacją graficzną. Oryginalna gra Rockstara jeszcze nigdy tak dobrze nie wyglądała

Już kilka lat temu wprowadzono znacznie odświeżoną wersję gry Quake II - RTX - która została kompletnie przebudowana, by móc wykorzystywać technikę śledzenia promieni w swojej pełnym spektrum możliwości. Podobnie teraz wygląda sprawa z Serious Samem. Modyfikacja do gry Serious Sam Pierwsze Starcie jest dostępna bezpłatnie do pobrania na stronie GitHub. Mocna modyfikacja renderera gry wymagała także przejścia na API Vulkan, ale trzeba przyznać że finalnie rezultaty prezentują się imponująco. Znacząco podciągnięto rozdzielczość, poprawiono jakość tekstur, a zmodyfikowane oświetlenie działa w taki sposób, aby światło naturalnie rozchodziło się po całej scenie. Wiele scen wygląda przez to inaczej, jednak autor modyfikacji postarał się, aby zachować unikalny klimat tejże produkcji. W poniższym newsie możecie także zobaczyć kilka porównań wizualnych przygotowanych przez ekipę z Digital Foundry (Eurogamer). Jesteśmy jednak otwarci na przygotowanie własnej, obszerniejszej publikacji, jeśli będzie zainteresowanie ze strony Czytelników.

Serious Sam - klasyczna strzelanka FPS z Poważnym Samem otrzymała gigantyczną modyfikację, dodającą pełny Ray Tracing [2]

Serious Sam - klasyczna strzelanka FPS z Poważnym Samem otrzymała gigantyczną modyfikację, dodającą pełny Ray Tracing [3]

Serious Sam - klasyczna strzelanka FPS z Poważnym Samem otrzymała gigantyczną modyfikację, dodającą pełny Ray Tracing [4]

Test wydajności Quake II RTX - Ray tracing ma swoje wymagania

Na poniższym materiale wideo widzimy także, w jaki sposób działa zmodyfikowane, globalne oświetlenie (Global Illumination). Można tutaj zauważyć, że GI działa nie tylko na promienie, które odbijają się od głównego źródła światła, lecz działa także na sztuczne oświetlenie, którym są np. widoczne pochodnie lub rzadziej napotykane ogniska. Z kolei wewnątrz wielu budynków, modyfikacja właściwie całkowicie usuwa te źródła światła, które powszechnie nazywane są fałszywymi, dodanymi przez twórców tylko po to, żeby rozświetlić daną scenę. Po ich usunięciu, niejednokrotnie napotykamy na wnętrza, które będą skąpane w ciemnościach (co jest bardziej naturalną prezentacją oświetlenia, choć nie wszystkim taka zmiana może się spodobać), a rozświetlane są dopiero przy wykryciu faktycznego źródła światła, jakim mogą być np. wystrzeliwane pociski z broni. Ponadto zmodyfikowano znacząco wygląd wody, przedmiotów które można zbierać podczas gry (ampułki, czerwone serca), a także wprowadzono odbicia od błyszczących powierzchni, oczywiście w pełni oparte na śledzeniu promieni. 

Wszystkie te zmiany powodują jednak ogromny wzrost wymagań sprzętowych. Przykładowo karta NVIDIA GeForce RTX 2060 nie jest w stanie obecnie otrzymać płynnych 30 FPS w rozdzielczości 1920x1080, z kolei dla utrzymania 60 klatek, niezbędne dla tej karty jest obniżenie rozdzielczości do 1280x720 pikseli. Nowszy GeForce RTX 3080 z kolei ma problemy z zachowaniem 60 FPS w rozdzielczości 2560x1440. Serious Sam RT na razie działa bez większych problemów (nie licząc samej wydajności) na kartach graficznych NVIDIA GeForce RTX. Z kolei karty AMD Radeon nie są w stanie uruchomić gry i tutaj pozostaje czekać na stosowny update.

Źródło: Eurogamer (Digital Foundry), GitHub
Bądź na bieżąco - obserwuj PurePC.pl na Google News
Zgłoś błąd
Liczba komentarzy: 13

Komentarze:

x Wydawca serwisu PurePC.pl informuje, że na swoich stronach www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij zgadzam się, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki.