Steam - jak ma działać idealny sklep? Valve ma pewien pomysł
Stworzenie internetowego sklepu, który zadowoli oczekiwania wszystkich użytkowników to niełatwe zadanie. Szczególnie jeśli tych użytkowników jest ponad 125 mln, pochodzą oni z różnych stron świata i mają bardzo odmienne potrzeby. Jednak Valve odniosło na tym polu sukces tworząc platformę Steam. Na sklepowym blogu pojawił się ostatnio post, którego celem jest wprowadzenie czytelników nieco w kulisy pracy serwisu, przedstawienie jego dotychczasowych działań oraz odsłonięcie wewnętrznych mechanik odpowiedzialnych za dobieranie polecanych nam gier. To dopiero pierwszy post z zapowiedzianej serii. W kolejnych będzie można poczytać o nadużyciach jakich dopuszczają się niektórzy użytkownicy Steam’a oraz jak będą one zwalczane. Omówiona zostanie także opłata wydawnicza na Steam Direct.
By stworzyć „idealny sklep” Valve nieustannie zmienia i rozszerza funkcje Steam. Ich działania ma przybliżyć seria postów na sklepowym blogu.
Środowisko graczy jest bardzo zróżnicowane. Dzieli nas to w co lubimy grać, jak długo, samotnie czy z innymi przez sieć, zaraz po premierze czy też jakiś czas po niej i wiele innych rzeczy. Valve nie chce jednak by ich oferta skupiała się tylko na jednej grupie i jej potrzebach. „Dobry system musi umieć obsługiwać wszystkich graczy, niezależnie od tego jak zbliżone (a czasem i kompletnie przeciwstawne) są ich zainteresowania” piszą w poście. W celu stworzenia takiego systemu podzielili więc graczy, a także twórców, na kilka kategorii:
• Gracze wysoce zaangażowani w społeczność i dyskusje wokół gier oraz tacy, którzy w ogóle nie są tym zainteresowani.
• Gracze, którzy przeglądają sklep w poszukiwaniu gry oraz tacy, którzy od razu wiedzą, co chcą kupić.
• Gracze, którzy odwiedzają sklep raz w miesiącu, a tacy, którzy robią to nawet wiele razy dziennie.
• Gracze zainteresowani zakupem tylko największych tytułów oraz ci poszukujący ukrytych perełek.
• Gracze chcący zapoznać się z tytułami we wczesnej fazie rozwoju i pomóc twórcom go kształtować.
• Gracze szukający w grach konkretnej cechy, np. rodzaj rozgrywki, obsługiwane technologie, wsparcie dla ich ojczystego języka itd.
• Twórcy największych serii z rzeszą oddanych fanów oraz twórcy ledwo znani, lecz posiadający grę, która byłaby hitem, gdyby trafiła do mas.
• Twórcy gier skierowanych do dedykowanej niszy odbiorców.
• Twórcy, którzy chcą uzyskać wsparcie ze strony społeczności w ramach wczesnego rozwijania gry.
Valve wierzy, że „idealnie funkcjonujący sklep powinien traktować wszystkie te grupy w sposób, jaki uznaliby za rozsądny”. To oczywiście jest niezwykle trudne, a może nawet niemożliwe, do osiągnięcia. „Jeśli nie traktujemy jakiejś grupy tak, jak według niej powinniśmy, to prawdopodobnie przykładamy zbyt wielką uwagę do jakiejś innej” tłumaczy post.
By stworzyć ten „idealny sklep” Valve nieustannie zmienia i rozszerza funkcje Steama. Podane przykłady to chociażby oddanie w ręce społeczności systemu tagów, kolejki odkryć, kuratorów, recenzji, wprowadzenie zwrotów pieniędzy oraz Greenlight. Najnowszą funkcją jest przejrzysty system dobierania gier, jakie poleca nam sklep na podstawie naszej aktywności i historii zakupów. Od teraz przy wyróżnionych i rekomendowanych tytułach pojawia się krótkie wyjaśnienie dlaczego polecono nam akurat tę grę. „Nowa sekcja powinna pomóc wam zrozumieć, czy według Sklepu Steam gra, którą widzicie, jest warta polecenia. Opinie waszych znajomych i kuratorów mogą pomóc w tworzeniu przejrzystszych rekomendacji. Jednocześnie jeżeli Sklep poleci wam coś, czym nie jesteście zainteresowani, będziecie mogli zobaczyć, gdzie popełnił on błąd i podzielić się tą informacją z nami” – czytamy na blogu. Valve wprowadziło ten system ponieważ do tej pory nie było żadnego pewnego sposobu na sprawdzenie, czy algorytmy odpowiedzialne za polecanie gier rzeczywiście podsuwają nam interesujące dla nas tytuły.
W kolejnych postach na blogu pojawią się informacje o tym jak ma działać opłata wydawnicza na Steam Direct, który zastąpi Greenlight. Omówione zostaną także działania szkodliwych użytkowników starających się osiągnąć korzyści majątkowe z pracy sklepowych algorytmów. Przedstawiony zostanie plan przeciwdziałania takim akcjom.
Powiązane publikacje

StarCraft - nowa odsłona legendarnej serii może nie być tworzona przez zespół Blizzarda. Południowokoreańska firma na horyzoncie
7
Ghost of Yōtei - garść informacji o grze twórców Ghost of Tsushima. Nielinearna kampania, historia i inne
3
Klasyka Star Wars wchodzi do GOG Preservation Program, w tym Dark Forces, Battlefront i X-Wing. Wyprzedaż gier z uniwersum
10
The Elder Scrolls IV: Oblivion - Remastered bije rekordy. Zdobył 4 mln graczy w 4 dni. Tak wygląda odrodzenie legendy RPG
124