Projekt Alloy - Intel prezentuje swoje spojrzenie na VR
Jak branża długa i szeroka, tak wiele już było podejść do ogólno pojętej wirtualnej rzeczywistości. Chociaż pierwsze próby podejmowane były kilkadziesiąt lat temu - pierwotnie Sensorama w 1962 roku, a w bardziej znajomej formie Virtual Boy wykonany przez Nintendo w 1995 roku, to wszystkie zakończone były raczej niepowodzeniem. Na przeszkodzie stawały podobne czynniki jak teraz, jednak w większej skali - niesamowicie wysoki koszt urządzenia, małe zainteresowanie, duże wymagania oraz dodatkowo bariera technologiczna. Jednak na przestrzeni ostatnich kilku lat ten segment komputerowego rynku dość prężnie się rozwija, a coraz większa liczba producentów próbuje swoich sił. Każdy z nich ma trochę inne spojrzenie na sprawę, zarówno pod względem rozwiązań w postaci samych gogli, czujników, kontrolerów jak i ceny końcowej urządzenia. Wczoraj podczas konferencji IDF 2016, Intel oficjalnie wkroczył do gry i zaprezentował oryginalne, własne rozwiązanie - Projekt Alloy.
Projekt Alloy ma być urządzeniem całkowicie bezprzewodowym, akumulatory oraz moc obliczeniowa ma zostać umieszczona w goglach. Czy to oznacza przełom w wirtualnej rzeczywistości?
Pokaz najnowszego dziecka niebieskich miał miejsce na otwarciu IDF16 w San Francisco, czyli imprezy, której hasłem przewodnim jest "The future is what you make". Po kilku krótkich prezentacjach znanych już technologii - między innymi wykorzystanie kamer RealSense, na scenę wkroczył CEO Intela, Brian Krzanich. W rękach miał rozbudowane, niepodobne do aktualnie znanych propozycji gogle. Zaczął przemowę, w której zaznaczył, że jest to początek czegoś nowego i wielkiego - Projektu Alloy. Ma być to zupełnie nowatorskie, świeże spojrzenie na sprawę fanomatyki, które zlikwiduje obecne w zaprezentowanych do tej pory przez konkurencję urządzeniach wady i zagrożenia. Do najważniejszych zaliczył zbyt śmiałe kroki w kierunku wirtualnej rzeczywistości, zamiast skierowanie się ku rzeczywistości rozszerzonej. Powoduje to zamknięcie się użytkownika na zewnętrzny świat i po prostu zagraża mu, nawet w najprostszy sposób - poprzez wejście na coś w pomieszczeniu i fizyczną krzywdę. Odpowiedzią na to ma być połączenie VR i AR w postaci... rzeczywistości połączonej, czy raczej "mixed reality".
Nosulus Rift, to nowy wymiar VR według Ubisoft o zapachu... bąków
Intel łącząc siły z Microsoftem przy Projekcie Alloy chce rozwiązać to w dwojaki sposób. Przede wszystkim gogle mają być w pełni autonomiczne i nie posiadać żadnych kabli. Osiągnięte to ma być za sprawą umieszczenia w urządzeniu niezbędnej do pracy mocy obliczeniowej, akumulatorów oraz kamer RealSense obserwujących otoczenie. Gigant ze świata komputerowego, Microsoft, zobowiązał się do końca przyszłego roku dostarczyć na każdy system z zainstalowanym Windowsem 10 środowisko Windows Holographic. Ma być to platforma umożliwiająca deweloperom tworzenie oraz testowanie aplikacji na rynek MR (Merged Reality) - zarówno programy 2D jak i 3D. Dodatkowo kod źródłowy jak i specyfikacja urządzenia mają zostać całkowicie uwolnione w drugiej połowie 2017 roku, co ma pozwolić na szybką popularyzację, dużą konkurencje oraz obniżenie kosztów produkcji i zakupu przez klienta końcowego.
Tyle teorii, a jak prezentowało się to w praktyce? Całkiem spektakularnie i obiecująco. Model zaprezentowany na IDF16 był już urządzeniem działającym, które przenosiło użytkownika do wykreowanego świata, między innymi na swoistą stację kosmiczną. Tam dochodziło do interakcji z wirtualną planszą przy pomocy... otaczającego nas realnie środowiska. Wykorzystane zostały między innymi ręce w celu otworzenia drzwi, a następnie palce oraz dolar w banknocie w celu modelowania, obróbki bloku złota. W momencie, gdy zbliżaliśmy się do przeszkody w postaci człowieka stojącego przed nami był on wyraźnie wyświetlany "w grze" w formie ostrzeżenia o niebezpieczeństwie. Chociaż to na razie tylko rzut okiem w przyszłość i spojrzenie na technologiczną nowinkę to Projekt Alloy jest na pewno czymś wartym uwagi. Uwolnienie się od kabli oraz samego komputera, interakcja z otoczeniem mieszczącym się poza wykreowaną sztucznie rzeczywistością może być czymś dużo bardziej pociągającym od konkurencyjnych urządzeń pokroju Oculusa, Samsung VR czy HTC Vive. Jednak to nasze prywatne, redakcyjne zdanie. A jak Wy drodzy czytelnicy zapatrujecie się na propozycję Intela?
Powiązane publikacje

ARM ma już 40 lat. Architektura, która zasila smartfony, serwery i roboty, trafiła do ponad 250 miliardów urządzeń
22
Anthropic chce zajrzeć do wnętrza AI. Czy do 2027 roku odkryjemy, jak naprawdę myślą modele językowe?
22
Firma Elona Muska xAI chce pozyskać 25 miliardów dolarów na budowę superkomputera Colossus 2 z milionem GPU NVIDIA
60
Nowatorski interfejs mózg-komputer od Georgia Tech może zmienić sposób, w jaki ludzie komunikują się z technologią i otoczeniem
4