Zgłoś błąd
X
Zanim wyślesz zgłoszenie, upewnij się że przyczyną problemów nie jest dodatek blokujący reklamy.
Błędy w spisie treści artykułu zgłaszaj jako "błąd w TREŚCI".
Typ zgłoszenia
Treść zgłoszenia
Twój email (opcjonalnie)
Nie wypełniaj tego pola
.
Załóż konto
EnglishDeutschукраїнськийFrançaisEspañol中国

Polskie Imperium: Od Krzyżaków do Potopu - konferencja

Sebastian Oktaba | 29-10-2010 14:46 |

W środę 20 października w sali kinowej Muzeum Narodowego w Warszawie, odbyła się konferencja pod tytułem „Tworzenie gier oczyma historyka”. Delegacja PurePC pojawiła się na miejscu, a wcześniej zdążyliśmy jeszcze rozdać kilka wejściówek na to wydarzenie. Przy okazji prezentacji najnowszej produkcji Cenegi - Polskie Imperium: Od Krzyżaków do Potopu - głos zabrał znany pisarz i historyk Jacek Komuda, który również pracował nad wspomnianą grą. Polskie Imperium Od Krzyżaków do Potopu będzie strategią twardo osadzoną w realiach po-średniowiecznej europy skupiającą uwagę na dziejach XIV-XVII wiecznej Polski, dlatego o zgodności tego tytułu z wydarzeniami historycznymi, poproszono właśnie Jacka Komudę. Spotkanie rozpoczęło się filmem Tomasza Bagińskiego stworzonego na potrzeby 600-lecia bitwy pod Grunwaldem udostępnionego przez patrona gry, Narodowe Centrum Kultury. Następnie odbył się pokaz walki na żywo rycerzy średniowiecznych.

Co warto wiedzieć o Polskie Imperium: od Krzyżaków do Potopu? Na pewno będzie to tytuł, który ucieszy osoby kochające „poważne” strategie oraz ojczyznę :) Warto także przytoczyć kilka cech gry oraz idei, jakie przyświecały jej twórcom:

  • Dotychczas nie było gry opisującej polską historię. Polskie Imperium: Od Krzyżaków do Potopu będzie więc pierwszą grą, która w możliwie wierny sposób oddaje historię Polski XIV-XVII wieku (najważniejsze wydarzenia historyczne oddane w grze, władcy Polski i najważniejsze postacie z tego okresu, charakterystyczne jednostki bojowe np. husaria)
  • Konsultacja merytoryczna - Jacek Komuda
  • Projekt okładki - Tomasz Bagiński
  • Polskie Imperium: Od Krzyżaków do Potopu dostępne będzie od 11 listopada (data symboliczna, realnie trafi 10 listopada na półki w sklepach w całej Polsce)
  • Patronat nad grą objęły Narodowe Centrum Kultury, wydawnictwo Fabryka Słów, wydawnictwo Bellona, Magazyn Mówią Wieki, portal Wirtualna Polska oraz Wspólnota Drużyn Grunwaldzkich.

Pan Jacek Komuda brał czynny udział w tłumaczeniu gry Polskie Imperium: Od Krzyżaków do Potopu na język polski, zajmował się dostosowywaniem nazewnictwa i tekstów oraz prowadził konsultacje merytoryczne, aby gra jak najdokładniej oddawała wydarzenia z historii Polski XIV-XVII wieku. Jest to oczywiście bardzo dobra rekomendacja.

Elementy pieczołowicie odwzorowane w Polskim Imperium obejmą między innymi: rolę wynalazków w rozwoju państw i społeczeństw, rolę wybitnych jednostek – polityków, królów, dowódców czy naukowców, klęski żywiołowe oraz prowadzenie polityki zagranicznej zarówno środkami dyplomatycznymi (traktaty, wymiana handlowa, umowy międzypaństwowe) jak i siłowymi.

Jacek Komuda wysnuł także kilka wniosków, jakie elementy w grach strategicznych powinny ulec poprawie: odwzorowanie skomplikowanych układów społeczno-politycznych, zmuszenie gracza do stosowania bardziej zaawansowanych rozwiązań sytuacji kryzysowych, ukazywanie zmian w obyczajach i kulturze ukazywanych społeczeństw, konflikty stanowe i bunty poszczególnych grup społecznych, nieuchronność pewnych wydarzeń będących efektem długotrwałych procesów historycznych, wojny między pozornymi sojusznikami, bunty w koloniach na wielką skalę, np. wojna o niepodległość USA, bardziej zaawansowane przedstawianie procesów religijnych, możliwość kształtowania ustroju ekonomicznego państwa za pomocą stanowionego prawa, brak możliwości zmiany niesprawnej ordynacji podatkowej. Idealna gra strategiczna zdaniem Jacka Komudy powinna zawierać następujące elementy: 

  • klasyczne elementy władzy spotykane w dotychczasowych tytułach, np. budowanie budowli, odkrywanie wynalazków, rozbudowę armii
  • jak najbardziej rozbudowane mechanizmy stojące za rozgrywką, oparte na prawdziwych danych i badaniach socjologicznych
  • umożliwienie grającemu podejmowania tylko tych decyzji, które naprawdę były możliwe do podjęcia przez króla
  • uczynienie z rekrutowania i współpracy z doradcami jednego z najważniejszych elementów
  • zaczerpnięty z gier fabularnych szczegółowy system współczynników opisujących postaci
  • możliwość ingerencji użytkowników w mechanizmy gry (podobieństwo do Wikipedii)

Na zakończenie odbyła się runda pytań i odpowiedzi z uczestniczącymi gośćmi oraz wywiady z zaproszonymi mediami. Cóż, teraz pozostaje już tylko czekać do 10 listopada. 

Bądź na bieżąco - obserwuj PurePC.pl na Google News
Zgłoś błąd
Sebastian Oktaba
Liczba komentarzy: 2

Komentarze:

x Wydawca serwisu PurePC.pl informuje, że na swoich stronach www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij zgadzam się, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki.