Zgłoś błąd
X
Zanim wyślesz zgłoszenie, upewnij się że przyczyną problemów nie jest dodatek blokujący reklamy.
Błędy w spisie treści artykułu zgłaszaj jako "błąd w TREŚCI".
Typ zgłoszenia
Treść zgłoszenia
Twój email (opcjonalnie)
Nie wypełniaj tego pola
.
Załóż konto
EnglishDeutschукраїнськийFrançaisEspañol中国

NYTimes chce by deweloperzy utworzyli związki zawodowe

Jakub Krawczyński | 06-04-2019 07:00 |

NYTimes chce by deweloperzy utworzyli związki zawodoweNiedawno Jason Schreier rzucił światło na proces powstawania gry Anthem, który najdelikatniej mówiąc był niezwykle turbulentny. Z tytułu, który był w pre-produkcji niemal 6 lat, ostatecznie wyszła gra, która w obecnym kształcie została poskładana do kupy w przeciągu zaledwie 16 miesięcy. Deweloperzy, którzy brali udział w tworzeniu Anthem musieli przez długi czas pracować w tzw. crunchu, czyli okresie permanentnych nadgodzin. Okupili to zdrowiem fizycznym i psychicznym. Jeśli wierzyć zeznaniom byłych pracowników, w studiu działy się rzeczy dramatyczne. Niemniej przykra okazał się sytuacja 800 pracowników Activision-Blizzard, którzy zostali zwolnieni po tym jak firma pochwaliła się rekordowymi zyskami. Schreier napisał ostatnio felieton dla New York Times, w którym apeluje do branży gier wideo aby utworzyć związki zawodowe celem uniknięcia tego typu sytuacji.

Jason Schreier uważa, że utworzenie związków zawodowych co prawda nie powstrzyma pewnych zjawisk ale na pewno zapewni możliwość dialogu deweloperów z kierownictwem, a pracownicy nie będą zwalniani z dnia na dzień.

NYTimes chce by deweloperzy utworzyli związki zawodowe [1]

Schreier na łamach New York Times uwypukla jak bardzo dochodowy jest rynek gier wideo (43,8 mld USD w 2018), a jednocześnie naświetla przypadki takich gigantów, jak Activision-Blizzard, Electronic Arts oraz ArenaNet (twórcy Guild Wars), które zwolniły dużą część swojej kadry. Ponadto pomniejsza fala zwolnień przytrafiła się także w Valve i GOG. Jak zauważa Schreier, w wielu z tych przypadków pracownicy kompletnie nie mają pojęcia o intencjach ich pracodawców. W przeciągu ostatnich 12 miesięcy w branży gier wideo straciło pracę kilka tysięcy osób. Schreier bardzo dosadnie nazywa praktyki dużych korporacji, które przyrównuje do traktowania swoich podwładnych niczym klocków od Tetrisa, których można się pozbyć po wypełnieniu swojego zadania. Co więcej, wspomina on o przypadkach sesji crunchowych, które kończyły się tym, że po ich ukończeniu, pracowników eskortowała z budynku ochrona, bo pracodawca właśnie zdecydował się ich jednocześnie zwolnić. W felietonie dziennikarza Kotaku czytamy także o tym, że CEO Activision, Bobby Kotick zarobił 28,6 mln USD w 2017, co jest 306-krotnością mediany pracownika Activision-Blizzard.

Szykują się masowe zwolnienia w Activision Blizzard

NYTimes chce by deweloperzy utworzyli związki zawodowe [2]

Według Schreiera jeśli chodzi o gry wideo podaż przewyższa popyt. Przez to niektórzy, owszem, mogą liczyć na wysokie wynagrodzenia jako programiści w największych firmach, ale nie każdy ma tyle szczęścia. Dziennikarz podkreśla z drugiej strony jak mało intratne są niektóre posady w branży. Na przykład testerzy zarabiają nawet jedynie 10 dolarów za godzinę. Odnotowuje także, że mieszkając w drogich w utrzymaniu miastach, takich jak Los Angeles, robienie nadgodzin w dużym wymiarze może być jedynym sposobem na to by wiązać koniec z końcem. Korzyści płynące ze związków zawodowych nie byłyby natychmiastowe, nie zapobiegną w całości zwolnieniom ani zamknięciom studiów. Nie zmuszą także CEO do zaakceptowania niższych wynagrodzeń dla siebie samych. Schreier jest jednak zdania, że tego typu organizacje otworzą linię dialogu między szeregowymi pracownikami a zarządami. Przełożą się na możliwość negocjacji w kwestii benefitów, płacy za nadgodziny a także dzięki ich działaniom deweloperzy będą mogli z większym wyprzedzeniem dowiedzieć się o zwolnieniach. Niedawno powstała oddolnie utworzona organizacja Game Workers Unite, która lobbowała za tym pomysłem, ale dziennikarz Kotaku sądzi, że minie jeszcze wiele czasu zanim idea związków zawodowych nabierze realnej siły sprawczej.

Źródło: New York Times
Bądź na bieżąco - obserwuj PurePC.pl na Google News
Zgłoś błąd
Liczba komentarzy: 103

Komentarze:

x Wydawca serwisu PurePC.pl informuje, że na swoich stronach www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij zgadzam się, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki.