Zgłoś błąd
X
Zanim wyślesz zgłoszenie, upewnij się że przyczyną problemów nie jest dodatek blokujący reklamy.
Błędy w spisie treści artykułu zgłaszaj jako "błąd w TREŚCI".
Typ zgłoszenia
Treść zgłoszenia
Twój email (opcjonalnie)
Nie wypełniaj tego pola
.
Załóż konto
EnglishDeutschукраїнськийFrançaisEspañol中国

Kolejne szczegóły na temat specyfikacji konsoli Xbox Scorpio

Przemysław Banasiak | 25-01-2017 18:20 |

Kolejne szczegóły na temat specyfikacji konsoli Xbox ScorpioChociaż większość naszych czytelników identyfikuje się prawdopodobnie z tak zwanym PC Master Race, to istnieje nadal całkiem spora rzesza osób, które wolą konsole. Obie grupy to diametralnie różni odbiorcy i konsolowcy z pełną świadomością są w stanie poświęcić jakość grafiki w zamian z wygodę (począwszy od zakupu) i wiele ekskluzywnych tytułów. Z tego też względu grzechem byłoby nie wspomnieć o ostatniej nowinie, czyli kolejnym wycieku specyfikacji Projektu Scorpio - nadciągającej konsoli następnej generacji od firmy Microsoft. Tym razem pora na kilka informacji na temat procesora, układu graficznego oraz pamięci, a to wszystko okraszone garścią gdybań.

Japończycy wraz z Amerykanami zaczęli przerzucać się specyfikacjami, a stara szkoła konsol została porzucona. Powoli obserwujemy początek wyścigu na megaharce i gigabajty, co może oznaczać bardzo przykre konsekwencje dla wymagań gier PC, które są portami z konsol.

Konsolom ósmej generacji po czterech latach od premiery wyraźnie brakuje już mocy, z tego względu zarówno japońskie Sony, jak i amerykański Microsoft postanowili wypuścić warianty nieco odświeżone i poprawione, acz nie na tyle by zaklasyfikować je do kolejnej generacji. Ta dopiero przed nami, a dzisiaj skupimy się na Projekcie Scorpio. Przecieki, które pochodzą od Digital Foundry zaczerpnięto z Białej Księgi. Zgodnie z nimi najnowszy Xbox pozbawiony zostanie pamięci ESRAM, która mimo swojej wydajności ze względu na bardzo niski czas dostępu jest dość problematyczna. Jej dwa główne mankamenty to przede wszystkim trudność w optymalizacji gier przez deweloperów - Xbox One posiada tylko 32 megabajty pamięci ESRAM oraz fakt, iż zajmuje sporo miejsca w układzie SOC. Zmniejszenie rdzenia pozwala zaś na obniżenie kosztów i poprawienie uzysku lub większą wydajność, co mogliśmy obserwować w przypadku konsoli PlayStation 4 - tutaj miejsce ESRAM przeznaczono na jednostki graficzne.

Konsola Xbox Scorpio będzie natywnie wspierać rozdzielczość 4K

Kolejne szczegóły na temat specyfikacji konsoli Xbox Scorpio [1]

E3: Konferencja Microsoft - Mnóstwo gier i nowa konsola do 4K

Pora na pierwszą dywagację - skoro ESRAM zostanie wyrzucony z konsoli to trzeba będzie go zastąpić inną, wydajną pamięcią o dostępie swobodnym. Na myśl przychodzi HBM lub GDDR5X, jednak pierwsza z nich do tej pory była zarezerwowana dla najwydajniejszych układów graficznych i możliwości przerobowe mogą okazać się zbyt niskie na wykorzystanie ich również w konsolach. Z tego względu skłaniałbym się raczej ku drugiej z propozycji. Przemawia za tym również fakt, że jeśli rozwiązanie Microsoftu ma starczyć na kilka lat to trzeba zwiększyć pojemność z obecnych 8GB do przynajmniej 12 GB. Idąc dalej - pora na GPU. Tutaj dowiedzieliśmy się, że wydajność ma być 4,5 raza większa (mowa o potwierdzonych 6 TFLOPs) niż w przypadku Xbox One co zapewni możliwość gry w 4K. Co ważniejsze, podobnie jak miało to miejsce w PS4 Pro, Amerykanie są w stanie negocjować z AMD w celu uzyskania wyjątkowych GPU tylko na ich potrzeby. Innymi słowy w środku umieszczone zostanie prawdopodobnie rozwiązanie z rodziny Polaris, które wzbogacone będzie pewnymi udogodnieniami z nadciągającej Vegi. W ramach przystawki wskazano DCC (delta color compression).

Kolejne szczegóły na temat specyfikacji konsoli Xbox Scorpio [2]

Xbox One - Pełna obsługa myszy i klawiatury już niedługo

W przypadku Xbox Scorpio najważniejszym podzespołem pozostaje jednak nadal procesor. Dawno już potwierdzono, że do czynienia będziemy mieć z 8-rdzeniowym układem, a teraz dodano pikanterii wspominając o czterokrotnie większej ilości pamięci podręcznej L2. Niestety wiele nam to nie mówi i znowu pozostaje gdybanie - osobiście nie podejrzewam zobaczenia w konsoli rdzeni z rodziny Zen, a odświeżonego AMD Jaguara z poprawkami wskazanymi przez Microsoft. Wybór nadciągających, najnowszych procesorów Czerwonych zbyt wysoko wywindowałby końcową cenę produktu, zwłaszcza, że konsoli spodziewać możemy się już w okresie wakacyjnym tego roku. Na zakończenie warto zauważyć, że Japończycy wraz z Amerykanami zaczęli przerzucać się specyfikacjami, a stara szkoła konsol została porzucona. Powoli obserwujemy początek wyścigu na megaharce i gigabajty, co może oznaczać bardzo przykre konsekwencje dla wymagań gier PC, które są portami z konsol.

Źródło: DigitalFoundry
Bądź na bieżąco - obserwuj PurePC.pl na Google News
Zgłoś błąd
Liczba komentarzy: 45

Komentarze:

x Wydawca serwisu PurePC.pl informuje, że na swoich stronach www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij zgadzam się, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki.