.
Załóż konto
EnglishDeutschРусскийFrançaisEspañol中国
 

Wczesny dostęp do gier staje się coraz popularniejszy

Morfeusz888 | 17-11-2014 16:45 |

Steam logoTwórcy gier, szczególnie ci początkujący szukają różnych metod na promocję swojej nowej produkcji, a jednym z takich sposobów jest Early Access. Wczesny dostęp na platformie Steam zadebiutował w marcu 2013 roku - całość polega na tym, że gracz po zapłaceniu odpowiedniej kwoty otrzymuje dostęp do gry, która nie została w pełni ukończona. Nie należy tego mylić z wersjami beta (np. Battlefield), jakie są udostępniane do testów za darmo dla wszystkich chętnych na określony czas. W przypadku wczesnego dostępu bardzo często mamy do czynienia z produkcją znajdującą się w fazie alpha, dodatkowo raz zapłacona kwota upoważnia nas do ciągłego testowana danej gry oraz sprawdzania nowości, które na bieżąco są dodawane. Co zaś zyskują deweloperzy? Poprzez taką dystrybucję twórcy gry otrzymują stały dopływ gotówki, która jak wiadomo jest niezbędna na każdym etapie produkcji.

W ten sposób powstało kilka interesujących gier, jednak ich ilość jest bardzo mała.

Z wczesnym dostępem wiąże się jednak kilka problemów, a mianowicie deweloperzy mogą tak długo pracować nad swoją produkcją, że nigdy nie zostanie w pełni ukończona, ewentualnie zdecydują się na usunięcie swojej gry. W takim przypadku odzyskanie naszych pieniędzy jest praktycznie niemożliwe i należy zdawać sobie z tego sprawę. Najnowszy raport wykonany przez firmę Electronic Entertainment Design and Research zajmującą się badaniem oraz analizą rynku gier komputerowych jednoznacznie mówi, że metoda publikowania niedokończonych gier staje się coraz popularniejsza wśród deweloperów, jednak niewiele z nich decyduje się dopracować swoje dzieło do ostatecznej wersji.

Z ponad 300 produkcji, które obecnie znajdują się na platformie Steam w pełni ukończonych zostało tylko 25%. Ten wynik może być mylący, ponieważ niektóre dzieła trafiły do tej usługi zaledwie kilka miesięcy temu. Niestety starsze statystyki również nie są zbyt optymistyczne. W poprzednim roku spośród 103 produkcji ukończonych zostało tylko 43.

Powodem jest brak czasu, sił, umiejętności, czy też... nadmiar gotówki?

Dlaczego tak się dzieje? Twórcy gier, którzy wykorzystują wczesny dostęp bardzo często chce wdrożyć bardzo dużo zmian praktycznie natychmiastowo, przez co premiera finalnej wersji automatycznie się opóźnia. Drugi problem to niewystarczająca liczba deweloperów, co również potrafi bardzo mocno hamować dynamiczny rozwój projektu - ewentualnie autorzy dochodzą do wniosku, że wystarczająco zarobili na wczesnym dostępnie i postanawiają usunąć swoją grę. Czy Early Access ma szansę zadebiutować również w szeregach firm, które zawodowo trudnią się tworzeniem gier komputerowych? Aktualnie nie, ale nie wiadomo co przyniesie przyszłość.

Źródło: Games industry

Twoja ocena publikacji:
10
Liczba komentarzy: 18

Komentarze:

x Wydawca serwisu PurePC.pl informuje, że na swoich stronach www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij zgadzam się, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki.