Zgłoś błąd

X

Zanim wyślesz zgłoszenie, upewnij się że przyczyną problemów nie jest dodatek blokujący reklamy.

Typ zgłoszenia
Treść zgłoszenia
Twój email (opcjonalnie)
Nie wypełniaj tego pola
.
Załóż konto
EnglishDeutschРусскийFrançaisEspañol中国

Fenomen klikerów - gier, które pozornie zapewniają dobrą zabawę

Bartłomiej Dramczyk | 23-06-2019 08:00 |

Fenomen klikerów - gier, które pozornie zapewniają dobrą zabawęSą jak plaga: pojawiają się w sklepach z aplikacjami całymi stadami, wpraszają do pamięci smartfona lub na dysk komputera i zżerają to co najcenniejsze: nasz wolny czas. Klikery (clicker games), znane także pod nazwą idle games (w wolnym tłumaczeniu gry dla próżniaków) oraz incremental games (gry przyrostowe) to jeden z najmłodszych gatunków gier wideo. Gatunek spopularyzowany przez dwa tytuły z 2013 roku: Candy Box oraz Cookie Clickera. Co jest wspólne dla tej pary gier? Czas, który wpływa na zawartość naszego wirtualnego portfela. Jego upływ powoduje gromadzenie odpowiednio cukierków i ciasteczek. Dwa elementy: aktywne klikanie i w późniejszym etapie pasywne zbieranie wirtualnej waluty są wspólne dla większości gier przyrostowych. I choć same klickery, w obrębie własnego gatunku bardzo mocno różnią się od siebie, to ambitne produkcje tego typu można policzyć na palcach jednej ręki.

Autor: Bartłomiej Dramczyk

Łatwo domyślić się, że wspomniane we wstępie ciastka i cukierki stanowią podstawową walutę w grach idle. Do czego jest nam ona potrzebna? Oczywiście, by zbierać jeszcze więcej cukierków i ciasteczek. I robić to z większą beztroską od dowolnej przeglądarki internetowej (obwarowanej przepisami Unii Europejskiej). Jednak sam fenomen klikerów to znacznie dłuższa historia sięgająca 2002 roku oraz (w późniejszym etapie) wydarzeń na Facebooku.

Klikanie w umieszczone w materiale odsyłacze może skończyć się uzależnieniem od gier przyrostowych lub nieplanowanymi mikrotransakcjami. Zostaliście ostrzeżeni.

Fenomen klikerów - gier, które pozornie zapewniają dobrą zabawę [18]
Do czego prowadzi klikanie ciastek? Do produkcji większej liczby ciastek i jej późniejszej automatyzacji. Mechanika klikerów jest równie absurdalna, jak ich główni bohaterowie...

Nieprawdziwe byłoby twierdzenie, że zalążek popularności klikerów, Candy Box i Cookie Clicker to gry o identycznej mechanice. Przeciwnie - pierwsza z wymienionych gier przeglądarkowych dobrze udaje klasycznego, narracyjnego cRPG-a, otoczonego grafiką wykonaną ze znaków ASCII. Więcej – to właściwe pełnoprawna gra fabularna, pozbawiona wprawdzie elementów rozwoju postaci, które zastąpiono mechanizmem ulepszania uzbrojenia.

Fenomen klikerów - gier, które pozornie zapewniają dobrą zabawę [2]
Candy Box - progresja od jednego przycisku i zbioru cukierków do rozbudowanej gry fabularnej

Oryginalny Candy Box rozwija się niczym narracja szkatułkowa, złożona z pozornie nieistotnych elementów. Poczynając od minimalnej puli cukierków, które można zjeść albo wyrzucić, krok po kroku świat Candy Box jest obudowywany nowymi elementami. Nawet rozrzutne wyrzucanie cukierków rozwija się w zgrabną, zaskakującą historyjkę. Choć podstawowa, pasywna mechanika gry mogłaby wystarczyć do zbudowania całkiem zgrabnej gry fabularnej, Candy Box wciąż jest czymś więcej niż typowa gra przyrostowa. Owszem rozwija się wraz z upływem czasu niczym monochromatyczny kwiat ASCII, niemniej bez interakcji i dokonywania istotnych z punktu widzenia mechaniki gry właściwie nie zabrnęlibyśmy zbyt daleko. W tym samym roku autor gry, Aniwey pokazał światu jeszcze bardziej złożoną, drugą część Candy Boksa.

Fenomen klikerów - gier, które pozornie zapewniają dobrą zabawę [1]
Masz za mało króliczków, kliknij króliczka, pozbieraj boostery, niech mnożą się jak... króliki

0
Zgłoś błąd
Liczba komentarzy: 42

Komentarze:

x Wydawca serwisu PurePC.pl informuje, że na swoich stronach www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij zgadzam się, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki.