Ray Tracing niebawem także na kartach GeForce GTX Pascal
NVIDIA spakowała do plecaka Ray Tracing i ruszyła w nim świat, obwieszczając w zeszłym roku pojawienie się pierwszych kart graficznych z serii GeForce RTX, w przypadku których mocnym magnesem na konsumentów było właśnie to rozwiązanie. W GPU opartych na architekturze Turing (w rodzinie RTX) obecne są rdzenie RT, przeznaczone do akceleracji obliczeń związanych z Ray Tracingiem. Wokół Ray Tracingu szybko wyrosło jednak pewne nieporozumienie, a mianowicie przeświadczenie, że RT działa tylko na kartach GeForce RTX, albo że NVIDIA tak twierdzi. W rzeczywistości każdy z obecnie dostępnych na rynku procesorów grafiki może śmiało liczyć śledzenie promieni. Problemem jest jedynie wydajność niewyspecjalizowanego sprzętu.
NA GTC 2019 NVIDIA oświadczyła, że już niebawem wyda sterowniki dodające obsługę API Microsoft DXR kartom GeForce GTX 10 z architekturą Pascal.
Niedawno Crytek zaprezentował materiał filmowy z dema Neon Noir, na którym pokazano najnowsze możliwości silnika CryEngine, a mianowicie właśnie Ray Tracing. Demo było uruchomione na karcie Radeon RX Vega 56. Niestety nie znamy specyfikacji platformy sprzętowej, ani ustawień grafiki, no i wreszcie realnej wydajności. Tak czy inaczej, Ray Tracing pokazano na Radeonie RX, ale to nie powinno nikogo zaskakiwać. Teraz swój ruch wykonała NVIDIA, której szef, Jen-Hsun Huang, na konferencji GTC 2019 poinformował o tym, że już w kwietniu zostaną wydane nowe sterowniki Game Ready, w których obsługa Ray Tracingu nie będzie ograniczona do kart GeForce RTX. Technika ta będzie dostępna także dla kart z procesorami opartymi na architekturze Pascal.
Test GeForce RTX 2080 Ti SLI - podwójna wydajność czy problemy?
Wiemy już, że obsługę otrzymają karty GeForce GTX 1060 (6GB), GTX 1070, GTX 1070 Ti, GTX 1080, GTX 1080 Ti, Titan X, a także Titan Xp. Ray Tracing dostępny będzie też w modelach GeForce GTX 1660 i GTX 1660 Ti, których GPU bazują na architekturze Turing i Titan V z architekturą Volta. Karty te, a także ich odpowiedniki dla komputerów przenośnych, będą oficjalnie obsługiwać API Microsoft DXR, aczkolwiek NVIDIA zastrzega, że w ich przypadku, najpewniej ze względu na brak wyspecjalizowanych rdzeni RT, obsługa Ray Tracingu będzie ograniczona pod względem liczby śledzonych promieni. Tak czy inaczej posiadacze kart z GPU Pascal i dwóch z architekturą Turing, powinni spodziewać się odpowiednio mniejszej wydajności, w porównaniu do kart GeForce RTX, aczkolwiek skale tych różnic będą zróżnicowane. Celem NVIDII jest oczywiście zwiększenie liczby kart graficznych w użyciu, które mogą obsługiwać Ray Tracing, bo właśnie to może zwiększyć zainteresowanie tą techniką po stronie twórców gier. Jak wspomniałem na początku, sterowniki z obsługą Ray Tracingu dla kart GeForce GTX 10 mają zostać udostępnione już w przyszłym miesiącu.
Powiązane publikacje

ASUS ROG Astral GeForce RTX 5080 DOOM Edition to limitowana karta graficzna dla fanów gry DOOM: The Dark Ages
36
NVIDIA GeForce RTX 5070 Ti - Podkręcono pamięć karty graficznej. Kości GDDR7 od SK hynix osiągnęły 34 Gb/s
181
ASUS GeForce RTX 5000 ROG Astral - karty graficzne Blackwell, które posiadają akcelerometr i żyroskop
90
AMD Radeon RX 9070 GRE został oficjalnie zaprezentowany w Chinach - Potwierdzono specyfikację i cenę karty RDNA 4
56