Ray tracing dla GeForce GTX 10x0 i GTX 16x0 - Testy wydajności
Podczas zamkniętej prezentacji NVIDIA oficjalnie potwierdziła, że sterownik 425.31 umożliwiający uruchomienie nowych funkcji DXR na układach graficznych Pascal, będących dotychczas w większości gier zarezerwowanymi wyłącznie dla Turingów, zostanie dzisiaj publicznie udostępniony. Tym samym technologia ray tracingu stanie się dostępna dla znacznie szerszego grona odbiorców, chociaż nie oznacza to automatycznie, że posiadacze kart graficznych starszej generacji, nawet tych bezsprzecznie high-endowych, otrzymają rozwiązanie działające równie sprawnie jak na nowszych układach. Wstępne testy wydajności w Metro Exodus, Shadow of the Tomb Raider i Battlefield V dobitnie to pokazują.
Architektura Pascal, sądząc po testach udostępnionych przez NVIDIA, będzie obsługiwać ray tracing czysto teoretycznie.
ray tracing może w grze odpowiadać za realizację różnych efektów
Metro Exodus - Test wydajności kart graficznych. Totalna masakra!
Znaczna część prezentacji była skupiona na omówieniu implementacji ray tracingu w poszczególnych grach komputerowych, objaśniając dlaczego podnosi poziom realizmu i widowiskowość generowania sceny, jak również konkretnych efektach w danych tytułach wpływających na jakość widzianego obrazu. Wszystko to jednak omawialiśmy kilkukrotnie przy okazji kolejnych premier RTX-ów oraz testowaniu wydajności Battlefield V czy Metro: Exodus, dlatego teraz proponuję skupić uwagę na kwestiach wcześniej nieporuszanych lub dyskretnie pomijanych. Przede wszystkim trzeba zaznaczyć, że technika DLSS pozostaje zarezerwowana dla układów Turing, ponieważ bezwzględnie wymaga dodatkowych jednostek obliczeniowych (Tensor). Jak zobaczycie na załączonych wykresach przygotowanych przez NVIDIA, firma prezentuje DLSS jako swoisty tryb turbodoładowania zapewniający nowym kartom znaczny wzrost wydajności. Potwierdzono także finalną listę GPU spoza rodziny GeForce RTX 2000, którym nadchodzący sterownik odblokuje obsługę ray tracing:
- GeForce GTX 1660 Ti (TEST)
- GeForce GTX 1660 (TEST)
- NVIDIA TITAN Xp (2017)
- NVIDIA TITAN X (2016) (TEST)
- GeForce GTX 1080 Ti (TEST)
- GeForce GTX 1080 (TEST)
- GeForce GTX 1070 Ti (TEST)
- GeForce GTX 1070 (TEST)
- GeForce GTX 1060 6GB (TEST)
- Laptopy z odpowiednikami Pascal i Turing
Wykresy wydajności przygotowane przez NVIDIA to oczywiście tylko pewien punkt odniesienia, ale pozwalający odpowiedzieć na fundamentalne pytanie jak będzie działał ray-tyracing na Pascalach. Odpowiedź brzmi: kiepsko. GeForce GTX 1080 Ti wypada w najlepszym przypadku na poziomie GeForce RTX 2060, zwykle sromotnie przegrywając z najsłabszym pełnoprawnym Turingiem, mierząc się częściej z GeForce GTX 1660 Ti, który również nie posiada dodatkowych rdzeni RT. Powiedzmy sobie szczerze - topowy Pascal przy dobrych wiatrach pozwoli na płynne granie w Battlefield V / Shadow of the Tomb Raider przy włączonym DXR Ultra / High tylko w rozdzielczości 1920x1080, chociaż nawet wtedy nie należy spodziewać się płynnych 60 klatek na sekundę. Zapomnijcie natomiast o Metro: Exodus, ponieważ tutaj nawet 1920x1080 Ultra DXR okazuje się niewykonalne przy około 30 klatkach na sekundę. Summa summarum w praktyce dopiero Turingi ze sprzętowymi jednostkami nadają się do grania z włączonym ray tracingiem.
Test wydajności Battlefield V - Wymagania sprzętowe nie zabijają?
Powiązane publikacje

ASUS ROG Astral GeForce RTX 5080 DOOM Edition to limitowana karta graficzna dla fanów gry DOOM: The Dark Ages
36
NVIDIA GeForce RTX 5070 Ti - Podkręcono pamięć karty graficznej. Kości GDDR7 od SK hynix osiągnęły 34 Gb/s
181
ASUS GeForce RTX 5000 ROG Astral - karty graficzne Blackwell, które posiadają akcelerometr i żyroskop
90
AMD Radeon RX 9070 GRE został oficjalnie zaprezentowany w Chinach - Potwierdzono specyfikację i cenę karty RDNA 4
56