Raport: w ciągu 3 lat 20 milionów graczy porzuci PC dla konsol
Rynek PC ma się wyjątkowo dobrze. Powstaje coraz więcej gier, w tym niezależnych. Przybywa platform dystrybucji, które wzmagają konkurencję, jak na przykład Epic Games Store. Według danych firmy Statista w roku 2018 było aż 1,26 miliarda aktywnych, PC-towych graczy. Z kolei Newzoo podaje, że 25% dochodów z rynku gier wideo pochodzi z segmentu komputerów osobistych. To tylko 3% mniej niż w przypadku konsol. Jednak nowa generacja sprzętu do grania może znacznie odmienić warunki, jakimi będzie rządzić się branża. Najnowszy raport firmy analitycznej Jon Peddie Research wskazuje na to, że w przeciągu 3 lat kilkanaście milionów graczy przesiądzie się z PC-tów na konsole lub wybierze usługi strumieniowania gier.
Prawo Moore'a, coraz lepsze telewizory i usprawnienia wydajności konsol, a także tytuły na wyłączność. Te czynniki miałyby zdaniem Jon Peddie Research skusić PC-towców do przesiadki na konsole.
Jon Peddie Research (JPR) wskazuje prawo Moore’a oraz wysokie ceny kart graficznych jako czynniki, które mogą doprowadzić do przesiadki części PC-towych graczy na konsole nowej generacji. Co więcej, alternatywą mogłyby być także usługi streamingu gier, wymagające jedynie ekranu (np. Smart TV) i dostatecznie szybkiego łącza internetowego. Prawo Moore’a to prawo malejących zysków. Nie chodzi oczywiście dosłownie o finanse, lecz o to, co gracze zyskują na kolejnych wersjach sprzętu, jakim np. są GPU. Jeśli zależność ta okaże się w najbliższym czasie prawdziwa wobec kart graficznych, JPR uważa, że konsole mogą stać się bardzo atrakcyjną i wygodniejszą alternatywą dla PC-tów. Firma wskazuje, że większość posiadaczy komputerów do grania dysponuje zestawem „low-endowym”, klasyfikowanym jako poniżej 1000 dolarów. Potencjalnie 20 milionów graczy miałoby do 2022 porzucić PC.
Rynek laptopów do gier wzrósł 12-krotnie w ciągu pięciu lat
JPR wskazuje rozwój paneli telewizorów, usprawnienia wydajności konsol, jak również tytuły na wyłączność jako pobudki, dla których społeczność pecetowa mogłaby zmienić platformę. Raport sugeruje, że właściciele gamingowych PC-tów ze średniej i wysokiej półki również mogliby czuć się zainteresowani przesiadką. JPR zaznacza z drugiej strony, że nie jest to żaden powód do paniki a segment kart graficznych nadal generuje ogromne wpływy dla producentów. Z drugiej strony, firma analityczna uważa, że segment PC ma obecnie wydłużone cykle życiowe produktów i przez to zahamowana jest innowacja. Ma ucierpieć na tym najbardziej przedział sprzętu z najwyższej półki. Trudno odbierać ten raport jako zwiastun zagłady i raczej trzeba podchodzić do niego z pewną rezerwą. Jedno jest pewne – nowa generacja konsol będzie diametralnie inna od obecnej, głównie przez wprowadzenie usług streamingowych. Nawyki klientów niewątpliwie ulegną zmianie, ale czy na pewno kosztem PC-tów?